رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که در شرایط کنونی کشور، باید کمربندها را برای مقابله با فساد محکم ببندیم، اظهار کرد: یکی از راه‌های رسیدن به رشد، توسعه و اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور، مقابله با فساد است؛ چرا که با فساد، سرمایه اجتماعی در جامعه آسیب جدی می‌بیند.
کد خبر: ۹۸۴۱۵۶

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حسن روحانی در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و استانداری‌‌های سراسر کشور با اشاره به این‌که برای مقابله با فساد، بازرسی‌های ویژه و نظارت قوای سه‌گانه لازم است، اما کافی نیست،‌ اظهارکرد: همه مردم باید برای مقابله با فساد به صحنه نظارت بیایند.

رئیس‌جمهور یکی از وظایف مهم دستگاه‌های نظارتی و بازرسی را ترمیم سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی دانست و با بیان این‌که اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بزرگ‌ترین قدرت جمهوری اسلامی است، عنوان کرد: برخورد با تخلفات و فساد سیستمی باید در اولویت باشد.

وی افزود: اساسا هرگونه اختیار و قدرت در یک نظام اگر توأم با نوعی بازرسی و نظارت نباشد، احتمال انحراف و فساد در آن زیاد است.

روحانی با طرح این سوال که چرا با وجود این همه دستگاه‌های نظارتی در کشور باز شاهد تخلفات بزرگ هستیم و چگونه می‌شود که یک تخلف عظیم و بزرگ حدود سه میلیارد دلاری در دولت قبل اتفاق می‌افتد، گفت: اگر یک نفر به تنهایی می‌تواند این مبلغ را ببرد، یا قوانین نظارتی ما اشکال دارد یا افرادی که مسئولیت نظارت را به‌عهده دارند،دچار مشکل هستند. چگونه نفت و اموال کشور در اختیار یک نفر بوده و براحتی امکانات و پول در اختیار آنها قرار گرفته است.

رئیس‌‌جمهور با اشاره به این‌که هر چند دستگاه قضایی به این موضوع رسیدگی کرده و به حکمی رسیده ‏، اما سوال مردم همچنان باقی است و می‌خواهند بدانند آن پول کجاست و چه کسانی آن فرد را کمک ‏و همراهی کرده‌اند؟ روحانی ادامه داد: از ابتدای رسیدگی به پرونده این فرد، پیشنهاد کردم قبل از این‌که وی در اختیار ‏دستگاه قضایی قرار گیرد، در اختیار وزارت اطلاعات باشد و پس از روشن شدن موضوع برای رسیدگی به ‏دادگاه برود.‏

رئیس‌‌جمهور خاطر نشان کرد: انتظار مردم این است که ماجرا برایشان روشن شود و من به عنوان نماینده ‏ملت ایران و مسئول اجرای قانون اساسی اعلام می‌کنم در پرونده‌های مهم که میلیاردها اموال عمومی ‏مردم در آنها حیف و میل شده است، باید به سوالات مردم پاسخ داده شود.‏

ضرورت پیشگیری از جرم

وی با اشاره به این‌که قانون اساسی یکی از وظایف قوه قضاییه را پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرم می‌داند، گفت: این به‌ آن معنا نیست که برای پیشگیری از وقوع جرم بخواهیم دستگاهی جدید و دولتی جدید ایجاد کنیم، بلکه قانون اساسی عنوان می‌کند که عمل قوه قضاییه باید پیشگیرانه باشد، یعنی اگر کار رسیدگی به پرونده‌ای در قوه قضاییه سال‌ها به طول بینجامد، این باعث پیشگیری نخواهد بود.

روحانی با بیان این‌که چرا برخی در کشور حاشیه امنیتی دارند و چرا برخی خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و سایت‌ها حاشیه امن دارند و در برابر فحاشی و تهمت به دولت گاهی تشویق هم می‌شوند، تصریح کرد: البته این رسانه‌ها جرأت انتقاد، تهمت و فحاشی به دستگاه‌ها و قوای دیگر را ندارند، ‌اما زمانی که در برابر دولت قرار می‌گیرند، آزادانه و راحت سخن می‌گویند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها