شهرها و مناطق سوریه، بیش از چهار سال است به جولانگاه گروه‌های تروریستی و مسلح تبدیل شده است. این حقیقت قابل کتمان نیست که کشورهای منطقه، از جمله ترکیه و کشورهای غربی مثل آمریکا نقش بسزایی در تجهیز و سازماندهی این گروه‌ها با هدف براندازی دولت کنونی سوریه داشتند اما هم‌اکنون با تغییر تحولات میدانی سوریه به نفع ارتش و نیروهای مقاومت، این کشورها سعی می‌کنند یکدیگر را به حمایت از این گروه‌های تروریستی متهم کنند و این اتهامات در حالی است که اسناد محکمی وجود دارد که هر دو کشور در برهه‌هایی از زمان از داعش حمایت کرده‌اند. حتی ترکیه با خرید نفت کرکوک که توسط داعش صادر می‌شد به این کشور کمک‌های مالی شایانی کرده است.
کد خبر: ۹۸۳۹۷۴

این مطلب را می‌توان در سخنان سه شنبه‌شب رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در یک کنفرانس خبری مشاهده کرد. اردوغان در این کنفرانس مطبوعاتی در آنکارا گفت: در حال حاضر، نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از گروه‌های تروریستی از جمله داعش، وای‌پی‌جی (یگان‌های مدافع خلق) و پی‌وای‌دی (حزب اتحاد دموکراتیک) که هر دو از کردها هستند، حمایت می‌کنند. این موضوع بسیار روشن است. ما مدارک تائید شده به همراه تصاویر، عکس‌ها و ویدئوهایی در اثبات این موضوع داریم .

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین تاکید کرد، نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا به وعده خود به ترکیه در قبال عملیات سپر فرات عمل نکردند. وی تصریح کرد: ما در الباب گروه تروریستی داعش را از همه طرف محاصره کرده‌ایم. وی اظهار کرد: ترکیه به عملیات سپر فرات صرف نظر از حمایت نیروهای ائتلاف از ترکیه، ادامه خواهد داد. اظهارات اردوغان در حالی مطرح شد که وی پیش از این از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا خواست،‌برای مقابله با داعش از طریق برخورد با نیروهای کرد اقدام کند.

اظهارات اردوغان با واکنش مقامات آمریکا روبه‌رو شد. در همین ارتباط مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سخنان سه‌شنبه‌شب اردوغان را مضحک خواند و گفت: صادقانه بگویم، این حرف مضحک است و این مساله واقعیت ندارد. وی افزود: تصور می‌کنم، اگر به عملکرد ائتلاف در شمال سوریه و عراق نگاه کنید، نمی‌توانید چیزی بگویید جز این‌که ائتلاف صد در صد به دنبال نابود کردن داعش، حتی در مناطق فراتر از سوریه است و شبکه‌های این گروه را در مناطق دیگر هم بر هم زده است.

آنچه تحلیلگران به آن اشاره می‌کنند، این است که کودتای نافرجام ترکیه و تاکید آنکارا بر نقش فتح‌الله گولن و ‌عدم استرداد این فرد از سوی آمریکا، باعث وخامت روابط این دو کشور طی ماه‌های گذشته شده است. هر از گاه نیز حوادث منطقه‌ای همچون سوریه باعث شعله‌ورتر این اختلافات می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها