گفت‌وگو با محسن قاضی مرادی، بازیگر

همه عشقم خانواده است

گفت‌وگو با حمید غلامعلی، خواننده:

هر کس ته صدایی دارد ادعای خوانندگی می‌کند

دهه70، تازه تلویزیون آهنگ‌های پاپ پخش می‌کرد و در آن روزها که هر کسی ادعای خوانندگی نداشت، محمد اصفهانی، خشایار اعتمادی، حسین زمان، علیرضا عصار و حمید غلامعلی ستاره‌های این عرصه بودند. خیلی از آن نسل سال‌ها بعد هم به فعالیت خود ادامه دادند.
کد خبر: ۹۸۱۰۱۸
هر کس ته صدایی دارد ادعای خوانندگی می‌کند

اما حمید غلامعلی، چهره‌ای محجوب بود که از او کمتر خبری به گوشمان رسید. حالا بعد از همه این سال‌ها، سراغ او رفتیم و گپی با او زدیم. اتفاقا غلامعلی این روزها چند تک آهنگ هم منتشر کرده یا خواهد کرد. او می‌گوید، شرایط کاری آن موقع فرق می‌کرد و حالا هر کسی در خانه‌اش با استفاده از رایانه خواننده شده است. گفت‌وگو با این چهره را در زیر می‌خوانید.

داشتم عکس‌های شما را نگاه می‌کردم. چقدر تغییر کردید.

چهره‌ای که الان می‌بینید با چهره‌ای که در ذهن دوستان است، خیلی فرق دارد.آن عکس‌ها برای 20 سال پیش است. آن موقع 30 سال داشتم و حالا 50 ساله‌ام.

چرا این‌قدر کم کار هستید؟

دو سه ماهی است که دوباره در حال فعالیت هستم. چند کار هم آماده کردم که در سایت‌های اینترنتی عرضه شده و خواهد شد. این‌ کارها به‌صورت تک‌آهنگ در سایت‌ها منتشر می‌شود. اولین کار «عشق و احساس» بود که در سایت‌ها منتشر شد. کار بعدی را هم که همین یکی دو روز قبل برای سایت‌ها فرستادیم، «خواب سبز بیشه» نام داشت. شعر هر دو کار را آرش طاقتی سروده و آهنگسازی و تنظیم از نادر طاهری است.این دو کار، شعرهای رمانتیک و عاشقانه‌ای دارد.

با این حال در دهه 70 شما یکی از ستاره‌های موسیقی پاپ بودید.

آن موقع شرایط کار فرق می‌کرد. این‌طور نبود هرکس تنهایی کار کند. درحال حاضر خیلی‌ها در خانه با کیفیت خوبی کار بیرون می‌دهند، چون با رایانه کار می‌کنند. این هم یکی از آفت‌ها شده که خیلی‌ها اشکالاتشان را با رایانه رفع می‌کنند و هرکس ته صدایی دارد، ادعای خوانندگی می‌کند. همین باعث شد خیلی‌ها وارد عرصه شوند و به مدد ابزار و رایانه کار کنند. نمی‌خواهم اسم ببرم چه شخصی یا چه کاری، ولی کیفیت کار اشعار و آهنگ‌ها مشخص است.متاسفانه برای جوانان هم خیلی این چیزها مهم نیست. ظاهر قضیه برایشان اهمیت دارد که آب و رنگی داشته باشد و در قطعات از سازهایی که زرق و برق دارند، استفاده شده باشد.

شما در کارهایتان چقدر از ابزار فناوری مثل رایانه استفاده می‌کنید؟

من همیشه بخصوص حالا از تلفیق سازها استفاده می‌کنم. در هر کار یکی دو ساز اکوستیک به کار می‌برم و بقیه ممکن است سازهای الکترونیک باشد. اما نهایتا در حاصل کار دخل و تصرف نمی‌کنم که بخواهم صدایم را تغییر دهم و فالشی‌ها را با استفاده از دستگاه اصلاح کنم. همان چیزی که واقعا اجرا می‌شود، همان را ارائه می‌کنم. عقیده ام این است که خواننده باید بتواند بخواند و اگر توان خواندن ندارد بهتر است نخواند که بعد بخواهد ایراداتش را با رایانه بگیرد.

اهل شبکه‌های اجتماعی هستید؟

اخیرا به اینستاگرام آمده ام. یکی دو هفته‌ای می‌شود.

نظرتان درباره سونامی استفاده از شبکه‌های اجتماعی و آفتی که مردم مدام سرشان در گوشی است، چیست؟

این آفت را فناوری با خودش آورده. ما متاسفانه به جای این که استفاده درست را یاد بگیریم، اول ابزار را می‌آوریم و استفاده می‌کنیم و بعد می‌گوییم ای کاش درست از آن استفاده می‌کردیم. مثل اینترنت که اوایل آمد، شیوع یافت و بعد تازه گفتند می‌شود از اینترنت در راه‌های درستی هم استفاده کرد.

شبکه‌های اجتماعی هم همین است. جلویش را که نمی‌شود گرفت، اما بزرگ‌ترهای ما بهتر است راه و رسم درست کار کردن را یاد بدهند. در رسانه‌ها هم در این زمینه بخوبی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نمی‌شود. حتی اسم تلگرام و اینستاگرام را هم نمی‌آورند. بهتر است به جای حذف اسم، فرهنگ استفاده درست را آموزش دهند.

شما پیش از این که خواننده مطرحی شوید، کارمند بانک بودید.

هنوز هم هستم.

بسیار از جوانان علاقه‌مند هنر خیال می‌کنند برای پرداختن به علایق هنری خود باید قید کار و زندگی‌شان را بزنند. همین موضوع باعث ایجاد دلنگرانی‌هایی بین خانواده آنها می‌شود. به نظر شما که هم شاغل در بانک هستید و هم خواننده، آیا شغل هرکس با علاقه هنری او منافات دارد؟

من هیچ منافاتی نمی‌بینم. همیشه گفتم شغل من کارمند بانک است و علاقه‌ام هنر موسیقی. هیچ وقت هم تداخلی به وجود نیاوردم. همیشه کارم را می‌کنم و در اوقات اضافی به کارهای هنری می‌پردازم. این روالی است که بیست و چند سال است انجام می‌دهم و اشکالی هم تا حالا برای کارهایم پیش نیامده است. گرچه ممکن است شغلم، وقت زیادی در طول روز از من بگیرد، اما اتفاقا کارهنری باعث می‌شود خستگی کار از تن من بیرون برود و انرژی مضاعف بگیرم.

غیر از کار در بانک و کارهای موسیقایی، اوقات فراغت خود را چطور سپری می‌کنید؟

بیشتر فیلم می‌بینم. خیلی فیلم و سینما را دوست دارم. زیاد اهل فیلم دیدن هستم. تلویزیون هم زیاد می‌بینم.

سجاد روشنی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
۰
۰
باسلام:بالاخره باید ازیك جایی واز یك نقطه ایی شروع كرد.بلبل هم اول از یك چه چه ساده شروع میكند بعد میشود هزار دستان عزیز دل برادر.نقطه شروع صدا معمولا از فضای حمام برای ایرانیان است.

نیازمندی ها