ماشین‌های بدون راننده

ورود مخفیانه خودروهای بدون راننده به لندن

نخستین سری از خودروهای بدون راننده‌ای که سر از خیابان‌های شلوغ لندن درمی‌آورند، تفاوت ظاهری مشخصی با خودروهای عادی ندارند تا هیچ‌کس متوجه حضور آنها در خیابان‌ها نشود. علت چیست؟
کد خبر: ۹۷۰۸۰۳

کارشناسان سیستم حمل و نقل بریتانیا بر این باورند که مردم باید بتدریج خودروهای خودران را بپذیرند. به باور آنها این روندی است که یکشبه عملیاتی نمی‌شود. قرار است نخستین سری از این نوع خودروها درحالی وارد سیستم حمل و نقل لندن شود که تفاوت ظاهری مشخصی میان آنها و سایر خودروهای معمولی وجود نخواهد داشت. استراتژی اصلی طراحان این برنامه، جلب توجه نکردن خودروهای خودران در خیابان‌های کلانشهر لندن است تا سایر رانندگان با تغییر ندادن الگوی رانندگی خود، خللی در عملکرد این نوع خودروها ایجاد نکنند. در حال حاضر، یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها درخصوص پروژه خودروهای خودران در بریتانیا، نوع واکنش مردم و بویژه رانندگان خودروهای عادی به آنهاست. کارشناسان بیم دارند که سایر رانندگان با مشاهده این خودروها از آنها دوری کنند یا رانندگی بی‌محاباتری از خود نشان دهند.

حالا قرار است با این نگرش که در نوع خود جالب توجه ارزیابی می‌شود، کسی متوجه حرکت خودروهای خودران در خیابان‌های معمولا شلوغ لندن نشود. نخستین سری از این خودروها به تعداد صد دستگاه خودروی خودران در قالب یک طرح آزمایشی راهی خیابان‌های لندن خواهند شد. این خودروها که محصول شرکت ولوو هستند، تفاوتی با سایر ولووهای عادی ندارند تا همه چیز عادی به نظر برسد، اما در واقعیت یک آزمایش بزرگ در دست انجام است که در تصمیم‌گیری کارشناسان برای به‌کارگیری خودروهای خودران در سیستم حمل و نقل بریتانیا و احتمالا بسیاری از کشورها تأثیرگذار خواهد بود. این پروژه از سال 1397/ 2018 کلید می‌خورد.

یکی از مدیران ارشد سیستم حمل و نقل بریتانیا می‌گوید: وقتی از بیرون به این خودروها (خودروهای خودران) نگاه می‌کنید، تفاوتی میان آنها و سایر خودروهای معمولی نمی‌بینید. بدون شک از منظر علمی هیجان‌انگیز خواهد بود که شاهد برخورد مردم و سایر رانندگان خودروهای عادی با خودروهای بدون راننده‌ای باشیم که برخی از آنها کاملا مشخص است و برخی تفاوتی با سایر خودروهای عادی ندارد. هنوز مشخص نیست، واکنش مردم نسبت به این خودروها چگونه خواهد بود، اما یک نکته مثل روز روشن است و آن این که اگر مردم بدانند این خودروها از نوع بدون راننده است، قطعا تغییراتی در الگوی همیشگی رانندگی‌شان ایجاد می‌کنند. بدون شک، این نکته مورد نظر کارشناسان حمل و نقل بریتانیا برای به آزمایش گذاشتن خودروهای خودران نخواهد بود.

لندن آغازگر این برنامه خواهد بود، به طوری که قرار است گوتنبرگ سوئد، سال آینده طرح مشابهی را پیاده کند. با این حال لندن به واسطه بزرگی و شلوغی مثال‌زدنی‌اش، گزینه‌ای متفاوت و چشمگیرتر برای بررسی حرکت خودروهای خودران در یک محیط شهری به حساب می‌آید. نگرانی درباره خودروهای خودران و نحوه واکنشی که در مواقع خاص نظیر تصادفات بروز می‌دهند، مورد توجه کارشناسان قرار دارد و چنین آزمایش‌هایی در تصمیم‌گیری نهایی اداره‌کنندگان شهری، مهم و تأثیرگذار خواهد بود.

مترجم: مهدی پیرگزی

جام‌جم

منبع: The Guardian

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها