اسکی همگانی نمی‌شود زیرا ورزش گرانی است، اما اگر در فصل اسکی دلتان هوای کوه‌های برفی و یخزده را کرده از هزینه‌های دیگر زندگی‌تان بزنید و چند ساعتی با خانواده به جاهای سرد این ورزش در ارتفاعات بروید.
کد خبر: ۹۶۹۰۰۷

شاید این روزها که هوای تهران و بیشتر شهرها آلوده است و حتی ورزش کردن در فضای باز توصیه نمی‌شود و بچه‌ها به‌خاطر دود غلیظ و آلودگی تعطیل می‌شوند، نه برف توی کوچه و خیابان‌ها، فکر اسکی در برف درست نباشد، اما پایان شب سیه سفید است و با بارش اولین رحمت الهی، اسکی هم در ارتفاعات رونق می‌گیرد.

اما رونق گرفتن اسکی در فصل سرما همان و هزینه‌ای که باید برای این ورزش پرداخت کرد همان. قیمت‌ها هر سال بالا می‌رود و چند ساعت تفریح در برف کلی آب می‌خورد.

یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد در تهران هر کسی هوس اسکی کرده بدون مخارج رفت و آمد و غذا باید نزدیک به 200 هزار تومان از جیب مبارک هزینه کند.

اگر اتومبیل‌تان مناسب جاده‌های منتهی به ارتفاعات پربرف نیست حتما در رفت و آمدتان تجدیدنظر کنید یا بر اساس تعداد نفراتی که هوس اسکی یا تماشای برف کرده‌اید پول به اندازه کافی با خود ببرید. مثلا اگر چهار نفر بودید حدود یک میلیون تومان برآورد هزینه داشته باشید، چون آن بالاها قیمت خوراکی‌ها هم رو به پایین سُر نمی‌خورند.

ورزش پولدارها

اسکی با خانواده خیلی لذتبخش است، اما بجز هزینه بلیتی که تا پارسال در دیزین 88 هزار تومان بود، پول ناهار در رستوران‌های گرانقیمت پیست‌های اسکی را به آن اضافه کنید. هزینه کرایه چوب و لباس اسکی به 100 هزار تومان می‌رسد.

می‌گویند همین روزها قیمت‌های امسال پیست‌های اسکی ایران تصویب می‌شود که باید منتظر رشد 10 درصدی قیمت‌ها بود.

پیست اسکی دربندسر پارسال 90 هزار تومان بود که امسال به 99 هزار تومان می‌رسد. در دیزین روزهای معمولی قیمت بلیت از 68 هزار تومان به 74 هزار و 800 تومان و در روزهای تعطیل و آخر هفته از 88 هزار تومان به 96 هزار و 800 تومان خواهد رسید.

در توچال افزایش قیمت بلیت کمتر است و بلیت 50 هزارتومانی سال 94، امسال 55 هزار تومان تهیه می‌شود هر چند به این مبلغ هزینه استفاده از تله‌کابین اضافه هم می‌شود.

در شمشک نیز بلیت 55 هزار تومانی روزهای عادی به 60 هزار و 500 تومان و بلیت آخر هفته و روزهای تعطیل از 60 هزار تومان به 66 هزار تومان می‌رسد.

نخرید، اجاره‌کنید

اوضاع حرفه‌ای‌های اسکی بهتر از من و شما با حقوق‌های معمولی است چون آنها برند روز اسکی را خریداری می‌کنند و پنج میلیون تومان و بیشتر برای آنها آب می‌خورد. اصلا چه کاری است که هنوز حرفه‌ای نشده پول آنچنانی بدهیم؛ همین وسایل آماتوری بهتر است.

البته از آنجا که خیلی از ما توان خرید لوازم اسکی را نداریم، در محل اسکی برای مان کفش و لباس و کلا وسایل اسکی اجاره‌ای در نظر گرفته‌اند و روزانه می‌توانیم این وسایل را اجاره کنیم هر چند خیلی‌ها می‌گویند با امکانات اجاره‌ای، اسکی لذتی ندارد.

اجاره روزانه لوازم کامل درجه 3 اسکی 35 هزار تومان است. با 60 هزارتومان می‌توانید وسایل درجه2 را تهیه کنید، اما برای محصولات درجه یک 80هزار تومان پول لازم است. به هر حال لباسی نپوشید که از سرما پای کوه یخ کنید!

با این قیمت‌ها و حساب سرانگشتی هزینه‌های یک روز روی ارتفاعات پربرف با خانواده، ببینید اصلا چنین تفریح خانوادگی می‌ارزد یا نه؟ آن هم از 8 صبح تا 4 عصر که پول می‌دهید و هی از این طرف به آن طرف سُر می‌خورید.

اگر به این رقم‌ها دقت کنید می‌رسیم به اول صحبت خودمان که اسکی ورزش گرانقیمتی است پس پیش از این‌که به سراغ این ورزش بروید در مورد آن خوب فکر کنید.

وسایل گرانقیمت

وسایل اسکی گران است و برای خریداری این وسایل حتما باید یک اهل فن همراه‌تان باشد. اگر می‌خواهید وسایل اسکی را خریداری کنید مانند اسنوبورد، چوب و کفش اسکی حدود 800 هزارتومان قابل‌تان را ندارد که با پول لباس درمی آید بین یک‌میلیون و 300 تا یک میلیون و 500 هزار ‌تومان. عینک و کلاه را فراموش نکنید. این حداقل هزینه با کیفیت اجناس پایین است و با شنیدن قیمت اجناس 3 تا 5 میلیون تومانی یخ نزنید.

البته این وسایل با این قیمت سه چهار سال برای‌ شما می‌ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها