عینک

مواضع ضدبرجامی؛ شعار یا واقعیت

با پایان مبارزات انتخاباتی آمریکا و پیروزی دونالد ترامپ با آن مواضع عجیب و غریب، اکنون این بحث در محافل سیاسی داغ است که مواضع نامزد جمهوریخواهان در رقابت‌های انتخاباتی چقدر به واقعیت نزدیک است و در آینده عملیاتی خواهد شد. یکی از این مواضع ترامپ به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 مربوط است. ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود یک ادبیات داشت و در نطق پیروزی از ادبیات دیگری بهره گرفت و بسیاری معتقدند ظاهرا چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا متوجه شده که باید از شعارهای انتخاباتی فاصله بگیرد و واقع بینانه تر مشکلات کشورش را سامان دهد. البته برخی دیگر از کارشناسان هم معتقدند با توجه به شخصیت پیش‌بینی ناپذیر ترامپ، ممکن است شعارهای او عملیاتی شود و بر همین اساس باید برای هر وضعیتی آماده بود.
کد خبر: ۹۶۷۸۱۷

باید برای همه چیز آمادگی کامل داشته باشیم

کمال دهقانی‌فیروزآبادی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که موافقت‌نامه برجام بین ایران و شش قدرت بزرگ جهانی، قابل لغو از سوی یکی از اعضا نیست، گفت:‌ برنامه جامع اقدام مشترک، پس از مذاکرات بسیار طولانی و نفسگیر به تصویب رسید و این موافقت‌نامه در کشورهای مربوط به قانون تبدیل شد و سپس قطعنامه شورای امنیت با عنوان 2231 صادر و تکلیف جامعه جهانی مشخص شده است.

نماینده تفت و میبد با اشاره به این‌که توافق برجام یک تعهدنامه چندجانبه است که یک سوی آن ایران و سوی دیگر 1+5 هستند، افزود:این موافقت‌نامه این‌طور نیست که یک طرف بخواهد آن‌را لغو یا شرایط را به نفع خود برگرداند، البته یک طرف می‌تواند تعهدات را نقض کند که در این صورت در قانون مصوب 21مهر 1394 تحت عنوان قانون اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، پیش بینی شده که ایران تا زمانی پایبند این توافق است که سایر کشورها نیز پایبند تعهدات خود باشند. وی با بیان این‌که نامزدهای انتخاباتی آمریکا در دوران مبارزات تبلیغاتی خود که مسئولیت ندارند، اظهار نظرات غیررسمی زیادی می‌کنند، تصریح کرد:‌ باید ببینیم وقتی ترامپ در مسند کار رسمی قرار می‌گیرد، چه اتفاقی رخ می‌‌دهد، چون از الان نمی‌شود در این زمینه پیش‌بینی کرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: پیش‌بینی در خصوص رفتار آینده آمریکا از یک جهت راحت است، چون کارشکنی‌ها و عهدشکنی‌ها زیاد بوده، ولی به طور مشخص معلوم نیست که چه اتفاقی قرار است در آینده رخ دهد . وی ادامه داد: در هر صورت ما باید برای همه چیز آمادگی کامل داشته باشیم و سناریوهای مختلف قطعا توسط دستگاه دیپلماسی و مسئولان مربوط در دولت و ارگان‌های مسئول در رصد اجرای برجام باید در نظر گرفته شود و با هوشیاری به مسائل نگریست، ‌البته نباید از یاد ببریم که هر چیزی باید در زمان خودش مورد صحبت قرار گیرد.

سیاست‌های اعلامی و اجرایی ترامپ یکی نیست

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، مسئول کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در خصوص برخی شعارهای انتخاباتی ترامپ در مورد برجام گفت: آقای ترامپ چند ویژگی دارد، اول این‌که پیشینه و سابقه کار سیاسی و شناخت لازم از مسائل بین‌المللی را ندارد، ‌لذا بعد از قرار گرفتن در مسند ریاست‌جمهوری آمریکا، داستان کاملا فرق خواهد کرد و مشاوران، صاحب‌نظران، متخصصان و کارشناسان وزارت خارجه قطعا به وی کمک خواهند کرد و قدر مسلم نظر وی دچار تغییر وتعدیل خواهد شد.

نماینده تربت‌جام تاکید کرد: ترامپ جمهوریخواه است و جمهوریخواهان در مقطع تبلیغات انتخاباتی، مساله برجام و عملکرد سیاست خارجی دولت اوباما را زیرسوال می‌بردند تا بتوانند رای جمع کنند؛ البته آمریکایی‌ها و جمهوریخواهان بهتر می‌دانند که راهی جز گفت‌وگو و رسیدن به توافق با ایران نداشتند و در موقعیتی نیستند که بتوانند کاری در قبال ایران و مساله هسته‌ای کشورمان انجام بدهند. وی گفت: روسای جمهور زیادی بودند که با شعار تغییر به کاخ سفید آمدند، ولی روزی که رفتند، تنها چیزی که تغییر کرده بود، خودشان بودند چون شبیه روسای جمهور دیگر شده بودند.

نماینده تربت جام با بیان این‌که ترامپ نمی‌تواند اساس توافقات بین‌المللی را به هم بریزد، گفت: به‌نظر می‌رسد حضور آقای ترامپ در کاخ سفید تا حدودی می‌تواند به نفع ایران تمام شود، چون اگر وی نتواند مواضع آمریکا را به اروپا نزدیک کند، گسست و فاصله‌ای بین این دو ایجاد می‌شود که قدرت چانه‌زنی ایران را تا حدود زیادی بالا برده و ایران می‌تواند از طریق نزدیک شدن به اروپا، روسیه و چین بخشی از نیاز‌های خود را در حوزه اقتصادی برطرف کند. وی افزود:‌ حضور ترامپ می‌تواند فشارهایی را که دموکرات‌ها و باراک اوباما از طریق همفکری با متحدانشان بر ایران وارد کرده بودند، کاهش دهد.

مسئول کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی وقضایی تاکید کرد: سیاست‌های اعلامی ترامپ قطعا با سیاست‌های اجرایی او یکی نخواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها