مسئول انجمن گلوکوم ایران، نسبت به خطر نابینایی بر اثر مصرف خودسرانه قطره‌های چشمی حاوی استروئید (کورتون) هشدار داد و گفت: مصرف طولانی و خودسرانه این داروها ممکن است در افراد مستعد، سبب بیماری آب سیاه و از دست دادن دید شود .
کد خبر: ۹۶۶۶۷۹

دکتر حیدر امینی، فوق‌تخصص جراحی گلوکوم و مسئول انجمن گلوکوم ایران با اشاره به این که بیماری گلوکوم یا همان آب سیاه به نوعی بیماری اطلاق می‌شود که عصب بینایی را تخریب می‌کند و منجر به نابینایی می‌شود، به جام‌جم گفت: آب سیاه، اغلب و نه همیشه با بالا بودن فشار داخل چشم همراه است. علت ابتلا به آب سیاه می‌تواند ناشی از وارثت باشد و برخی عوامل زمینه‌ای مانند ضربات وارده به چشم نیز می‌تواند باعث این بیماری شود. پس افرادی که با بیماران دچار گلوکوم قرابت خونی دارند، لازم است برای بررسی از نظر بیماری آب سیاه، به چشم پزشک مراجعه کنند.

وی با تاکید بر این که بیماری آب سیاه اغلب هیچ علامتی ندارد، تاکید کرد: این عارضه تا مراحل آخر که فرد مجبور می‌شود برای درمان به چشم پزشک مراجعه کند، اغلب علامتی ندارد، چون دید فرد از اطراف میدان دید مختل می‌شود و دید دور او خوب است و همین مساله باعث می‌شود، بیمار از بیماری خود آگاهی نداشته باشد.

این متخصص چشم هشدار داد: مصرف طولانی کورتون از هر راه خوراکی، تزریقی، پوستی و استنشاقی و بخصوص قطره‌های چشمی که معمولا برای آلرژی و حساسیت چشمی تجویز می‌شود، ممکن است باعث بروز بیماری آب سیاه شود و این داروها باید با احتیاط و تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرند. بر این اساس، مصرف زیاد قطره‌های چشمی محتوی کورتون بدون تجویز پزشک، می‌تواند به بروز آب سیاه و نابینایی غیر قابل برگشت منجر شود.

وی گفت: هیچ محدوده سنی از این بیماری مصون نیست ولی شیوع بیماری با افزایش سن بیشتر می‌شود و از این رو، معاینات دوره‌ای چشم پزشکی بخصوص در سنین بالا اهمیت زیادی دارد.

وی یادآور شد: بیماری آب سیاه درمان قطعی ندارد و تلاش چشم پزشکان برای جلوگیری از پیشرفت بیماری در 10 درصد موارد، نتیجه بخش نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها