نمایشگاه و مسابقه خلاقیت، یکی از بخش‌های اصلی در تمام دوره‌های برگزاری کنفرانس ایکرام بوده است. در این بخش، تیم‌های بسیاری از سراسر کشور، طرح‌هایی را که ساخته‌اند،‌ برای نمایش کارایی و بررسی ایده به محل نمایشگاه جانبی کنفرانس می‌آورند. این طرح‌ها را داورانی از صنایع و دانشگاه‌های مختلف، با در نظر گرفتن پنج شاخص خلاقیت و نوآوری، فنی مهندسی، قابلیت تجاری‌سازی، نمایش علمی، ارائه علمی و کیفیت غرفه مورد ارزیابی قرار می‌دهند. گروه دانش روزنامه جام‌جم هم به بررسی این ایده‌ها در این دوره پرداخته و تعدادی از ربات‌های جذاب و کاربردی را انتخاب کرده است.
کد خبر: ۹۶۳۸۸۷

ربات پوشیدنی کمک حرکتی توانبخش

در نمایشگاه، فردی را می‌دیدیم که به بازو و کتفش رباتی وصل بود؛ رباتی که از رقیب اصلی‌اش که در ژاپن قرار دارد هم دو کیلوگرم سبک‌تر است. این ربات که در قالب یک ربات پوشیدنی ساخته شده و به صورت نیمه صنعتی ارائه شده بود، تا به حال آزمون‌های قابل توجهی روی بیماران داشته و همچنین سازندگانش توانسته‌اند قراردادهایی را با مراکز درمانی مرتبط منعقد کنند. این ربات پوشیدنی برای درمان افرادی که نیاز به توان‌یابی دست و بازو داشتند، طراحی شده و با دریافت امواج زمان حقیقی از ماهیچه فرد بیمار با سنسورهایی که روی ساعد نصب می‌شود، بیمار توانایی حرکت دادن دست خود را با کمک موتورهای موجود در این ربات خواهد داشت. اموری مانند فیزیوتراپی دست و بازیابی توان، از جمله کارایی‌های این ربات پوشیدنی جذاب بود که مقام اول این دوره را نیز به خود اختصاص داد.

ربات‌های الهام گرفته از طبیعت

این ربات‌ها با الهام از طبیعت ساخته شده بودند. یک مدل از این ربات‌ها به شکل سوسک‌های کوچک بودند که برای شناسایی محیطی کاربرد داشتند و ربات دیگر هم به شکل خرچنگ دریایی بود که برای شناسایی در دریا و بررسی منابع آلودگی‌ها یا باستان‌شناسی زیر آب با استفاده از مکانیسم حرکتی خرچنگ و شکلی شبیه آن کاربرد داشت که هر دو طرح نیز دارای قراردادهای پژوهشی با صنایع مرتبط بودند و به صورت نیمه صنعتی ارائه شده بودند.

پروتز مچ و پنجه پا، ربات میکرو جراحی برای جراحی چشم، ربات هوشمند محلول پاش گیاهان گلخانه‌ای و ربات‌های بسیار دیگری نیز در این نمایشگاه برای کمک به انسان و کیفیت بخشیدن به زندگی بشر ساخته شده بودند که پرداختن به همه آنها از حوصله این نوشتار خارج است. خلاقیت و توانمندی دانشجویان ایرانی می‌تواند در صورت هدایت صحیح و حمایت موثر باعث ایجاد مشاغل جدید و رفع بسیاری از نیازها در سطح ملی و بین‌المللی باشد و این نمایشگاه بخوبی نمایانگر این ظرفیت ارزشمند بود که امیدوارم بدرستی از آن استفاده شود.

ربات اسکنر منابع ساطع کننده پرتو گاما

این ربات برای بخش‌های مرتبط با پزشکی هسته‌ای کاربرد بسیار دارد. گاهی بر اثر اشتباه، یک قطعه پزشکی دارای تشعشع در تماس با افراد عادی قرار می‌گیرد. این قطعه به ظاهر بی‌خطر می‌تواند باعث ایجاد آسیب جدی روی پوست انسان شود. وجود چنین رباتی با استفاده از حسگر ویژه‌ای که برای آن طراحی شده، می‌تواند در مراکز پزشکی هسته‌ای،نقش مهمی ایفا کند. این طرح در سطح نیمه صنعتی ارائه شده بود.

دستگاه هوشمند راهنمایی نابینایان

این وسیله که به صورت یک کمربند طراحی شده، با داشتن دوربینی در مقابل آن و با استفاده از الگوریتمی برای پردازش، تصاویر محیطی اجسام مقابل فرد نابینا یا کم بینا را تشخیص داده و با استفاده از موتورهای کوچکی که در کمربند جاسازی شده، فرد را با اعمال فشار و تحریک ناحیه‌ای که کمربند روی آن بسته شده، به سمت مسیر صحیح و بدون مانع هدایت می‌کند. البته هنوز تا تکمیل این طرح راه زیادی باقی مانده، ولی این ایده که در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد هم از آن دفاع شده، به صورت اولیه در نمایشگاه حاضر بود. اندازه مناسب، خلاقیت بالا و کارایی که البته نیاز به تکمیل بیشتر دارد، از ویژگی‌های این کمربند هوشمند بود.

آریا صبوری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها