زمانی که سر و کله‌اش پیدا می‌شود، آنقدر می‌سوزد و درد می‌گیرد که به نوعی همه چیز را به کام آدم تلخ می‌کند.
کد خبر: ۹۶۲۹۷۵
چقدر آفت دهان را می‌شناسید؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ضمیمه چاردیواری، این مزاحم که حضورش حسابی باعث کلافگی می‌شود، چیزی نیست جز «آفت» که خیلی‌ها آن را بارها در طول زندگی خود تجربه کرده‌اند. آفت، بیشتر ناحیه‌ دهان را درگیر می‌کند و بسیاری از افراد به‌دنبال راهی می‌گردند که بتوانند از شر آن خلاص شوند. شما را با آفت بیشتر آشنا می‌کند.

متهم را خوب بشناسید!

انواع مختلفی از ضایعات می‌تواند در دهان به‌وجود بیاید که یکی از شایع‌ترین این ضایعات، آفت محسوب می‌شود. آفت در واقع یک ضایعه دردناک با اندازه‌ای در حدود کمتر از پنج میلی‌متر است. آفت می‌تواند به شکل گرد یا بیضی باشد و معمولا به رنگ سفید مایل به کرم دیده می‌شود، همچنین دور این ضایعه، هاله‌ای قرمز رنگ به‌وجود می‌آید. سقف دهان، قدام زبان، کف دهان، کام نرم و نواحی داخل حفره دهان، قسمت‌هایی است که آفت می‌تواند در آنها به وجود بیاید البته احتمال ایجاد آفت در داخل لب و لثه نیز وجود دارد.

از کجا آمده؟

هنوز دلیل مشخصی برای این‌که چرا آفت در بدن ایجاد می‌شود، مشخص نشده است اما به طور کلی بسیاری از متخصصان آن را تا حدودی مرتبط با سیستم ایمنی بدن می‌دانند. علاوه بر این ضرباتی که در دهان ایجاد می‌شود؛ مانند گاز گرفتن می‌تواند عاملی برای ایجاد آفت در دهان باشد. کمبود برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین ب12 (B12) و ب9 (B9) نیز می‌تواند در ابتلا به آفت نقش داشته باشد. همچنین کمبود آهن در بدن نیز در برخی موارد می‌تواند باعث ایجاد آفت شود. برخی متخصصان استرس، کم خونی، بیماری‌های التهابی روده، تغییرات هورمونی، عفونت، حساسیت به گلوتن پروتئینی که در آرد برخی غلات مثل گندم وجود دارد و... را دلایلی برای ابتلا به آفت می‌دانند. ژنتیک یکی دیگر از مواردی است که نباید در ارتباط با آفت آن را نادیده گرفت. چنانچه فردی به عفونت اچ.آی.وی دچار شده باشد، بیش از دیگران مستعد ابتلا به آفت است که البته این مساله باید توسط پزشک بررسی شود.

ارتباط دندانپزشکی و آفت

نقش استرس و وارد شدن ضربه در ایجاد ابتلا به آفت دهان انکار ناپذیر است و برای پیشگیری از آفت باید این موارد را به حداقل برساند. بسیاری از افراد برای مراجعه به دندانپزشکی دچار استرس می‌شوند و همین استرس می‌تواند برای آنها دردسرساز شود و آفت به وجود بیاورد. علاوه بر آن در زمان درمان‌های دندانپزشکی، احتمال وارد شدن ضربه به قسمت‌های مختلف دهان وجود دارد که این مساله نیز احتمال ابتلا به آفت یا عود آن را افزایش می‌دهد. اما با این حال مراجعه به دندانپزشکی، دلیل اصلی ابتلا به آفت محسوب نمی‌شود.

پزشک برای آن دسته از افرادی که دائما به آفت مبتلا می‌شوند دارو تجویز می‌کند تا در زمان مراجعه به دندانپزشکی، احتمال ابتلای این دسته از افراد به آفت کاهش پیدا کند. این دسته از افراد باید قبل از مراجعه به دندانپزشکی حتما از دهانشویه استفاده کنند تا دچار ابتلا به آفت دهان نشوند. برخی افراد برای این‌که آفت خود را از بین ببرند به برخی دندانپزشکی‌هایی که لیزر دارند، مراجعه می‌کنند.

این دسته از افراد باید بدانند لیزرهای کم توان فقط به از بین بردن درد ناشی از آفت کمک می‌کند و در درمان آفت تاثیری ندارد. استفاده از لیزر برای از بین بردن درد به‌دلیل داشتن هزینه بالا مقرون به صرفه نخواهد بود. علاوه بر این باید این مساله را در نظر داشت که آفت یک بیماری عودکننده به حساب می‌آید و تاکنون برای آن درمان قطعی پیدا نشده است.

آفت در ناحیه تناسلی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که آفت فقط در دهان ایجاد می‌شود در حالی‌که این باور نادرست است و آفت در ناحیه تناسلی نیز می‌تواند به‌وجود بیاید، آفتی که در ناحیه تناسلی به‌وجود می‌آید ویژگی‌هایی مشابه آفت دهان را دارد و تفاوت اصلی این دو نوع آفت، شدت درد ناشی از آن است، به طوری‌که آفت ناحیه تناسلی درد بیشتری ایجاد می‌کند.

آفت‌هایی که در ناحیه تناسلی به‌وجود می‌آید بعد از بهبود، جوشگاه در آن ناحیه باقی می‌گذارد. این نوع آفت‌ها به نسبت آفت‌های ناحیه‌ دهان دیرتر بهبود پیدا می‌کند، ضمن این‌که شدت و عمق آنها زیاد است. آن دسته از افرادی که در دهان خود آفت بیش از اندازه می‌زنند باید ناحیه تناسلی‌شان نیز توسط پزشک بررسی شود.

چگونه آفت را درمان کنیم؟

بسیاری از افرادی که به آفت مبتلا می‌شوند، به دنبال راهکارهایی هستند که بتوانند آفت را برای همیشه درمان کنند. یکی از مواردی که می‌تواند به درمان آفت کمک کند، پیدا کردن عاملی ا‌ست که باعث ابتلا به آن می‌شود، اگر عامل به وجود آورنده آفت در بدن هر فرد به‌درستی شناسایی شود، می‌توان به درمان آفت امید داشت. آفت یک ضایعه دردناک است و بسیاری از افراد از درد ناشی از آن گله می‌کنند که برای این منظور باید از کرم‌های بی‌حس‌کننده و دهانشویه‌هایی که در آنها مواد بی‌حسی وجود دارد استفاده کرد.

استفاده از این کرم‌ها و دهانشویه‌ها باید زیر نظر پزشک مصرف شود، چون در برخی موارد ممکن است ضایعه آفت نباشد و فرد به اشتباه آن را آفت تشخیص بدهد که این مساله می‌تواند مشکلات جدی به همراه داشته باشد. آن دسته از افرادی که آفت می‌زنند باید به بهداشت دهان خود بیشتر توجه کرده و برای تمیز کردن محیط دهان خود حتما از دهانشویه‌های معمول استفاده کنند.

پزشک برای آن دسته از افرادی که دائما به آفت مبتلا می‌شوند، ممکن است داروهای خوراکی تجویز کند تا احتمال ابتلای آنها به آفت کاهش پیدا کند. انتخاب مسواک می‌تواند در ابتلا به آفت دهان نقش داشته باشد به همین دلیل افراد باید یک مسواک مناسب بخرند، مسواک‌های سفت معمولا می‌تواند باعث ابتلا به آفت دهان شود.

شکستگی در دندان، نامرتب بودن دندان‌ها، تیز بودن لبه‌ دندان‌ها و... می‌تواند باعث افزایش ابتلا به آفت دهان شود به همین دلیل باید فکری به حال درمان این نوع دندان‌ها کرد.

دکتر سیمین ابراهیم‌زاده متخصص پوست، مو و زیبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها