سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد:

فتنه همچنان ملاک بررسی صلاحیت ها

سئوال از سخنگوی شورای نگهبان

آیا بانوان جزو رجل سیاسی محسوب می شوند؟

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که جلسات این شورا برای تعریف رجل سیاسی آغاز شده است از پژوهشگران و دانشگاهیان دعوت کرد تا با ارسال طرح های علمی و پژوهشی نظر خود را درمورد تعریف و تبیین رجل سیاسی اعلام کنند.
کد خبر: ۹۶۲۰۳۸
آیا بانوان جزو رجل سیاسی محسوب می شوند؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، عباسعلی کدخدایی روز شنبه در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره تعریف رجل سیاسی که در سیاست های کلی انتخابات، ابلاغی رهبر معظم انقلاب آمده است، اظهارداشت: در جزء 5 بند 10 سیاست های کلی انتخابات چهار شرط رجل سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر بودن از سوی رهبر معظم انقلاب برای نامزدهای نمایندگی مجلس تعیین شده است.

وی افزود:نخستین جلسه شورای نگهبان را در مورد این چهار شرط برگزار کردیم و بنا شد از دلسوزان، اساتید دانشگاهی، اندیشمندان و فعال سیاسی و حوزوی و حقوقی در اطلاعیه دعوت کنیم تا نظرات خود را در قالب کار عملی و پژوهشی درمورد تعریف رجل سیاسی برای ما ارسال کنند.

وی تصریح کرد اطلاعیه روابط عمومی شورای نگهبان بزودی برای ارسال طرح های علمی و پژوهشی اعلام می شود و ما از این طرح ها استقبال می کنیم.

وی ادامه داد در این راستا بنا شده است معیارهای موجود در شورای نگهبان بررسی و از نظرات کارشناسان و پژوهشگران استفاده شود.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: مرکز تحقیقات شورای نگهبان اقدامات اولیه برای بررسی تعریف رجل سیاسی را آغاز کرده و ما منتظر کارهای علمی وپژوهشی در این زمینه هستیم.

خبرنگاری از کدخدایی پرسید آیا تعریف رجل سیاسی به انتخابات آینده می رسد که وی پاسخ داد هنوز مشخص نیست. باید کمی جلوتر برویم تا بتوان در این باره نظر داد.

قانونگذار مرجع نظارت بر نمایندگان را تعیین می کند

خبرنگار دیگری از سخنگوی شورای نگهبان پرسید در بند 13 سیاست های ابلاغی در تعیین ساز و کار برای حُسن اجرای وظایف نمایندگی تاکید شده است ولی در این راستا علی مطهری نایب رییس دوم مجلس بیان کرده که منظور رهبر معظم انقلاب خودنظارتی بوده و منظور ایشان نظارت سازمان دیگری بر نمایندگان نبوده است. پاسخ شما به این موضوع چیست؟

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در بند 13 سیاست های ابلاغی نظارت بر حُسن اجرای وظایف نمایندگی و نظارت بر استمرار شرایط نمایندگی مشخص شده است ولی نحوه نظارت منوط به نظر قانونگذار است.

کدخدایی افزود: ممکن است نظر قانونگذار نظارت مرجع داخلی یا بیرونی به این موضوع باشد مثلا ممکن است بگوید قوه قضاییه یا نهاد دیگری این کار را انجام دهد که این موضوع در آینده مشخص می شود.

وی تاکید کرد ما از اعلام موضع خود عقب نشینی نمی کنیم و روی نظرمان ایستاده ایم، ما اعلام کردیم در این راستا خلائی وجود داشت که بر اساس بند 13 سیاست های ابلاغی این خلاء رفع و مقرر شد نظارت بر حسن اجرای نمایندگان و نظارت بر استمرار شرایط نمایندگی وجود داشته باشد ولی این منوط به نظر قانونگذار است که چه مرجعی را تعیین می کند که این نظارت را انجام دهد و در این راستا ما تابع قانون هستیم.

در ادامه خبرنگاری از کدخدایی پرسید آیا بانوان هم جزو رجل سیاسی محسوب می شوند و آیا شما ساز و کاری برای حضور زنان بعنوان رجل سیاسی داشته اید که سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: هنوز در این زمینه مشخص نشده است، بگذارید تفسیر نکنیم، اجازه دهید بررسی ها انجام شود، سپس اعلام می کنیم.

اصل نظارت بر نمایندگان ضرورت دارد

خبرنگاری از شورای نگهبان پرسید اگر این شورا به مجلس نظارت کند مرجعی هم باید بر نظارت بر شورای نگهبان وجود داشته باشد ، نظر شما چیست؟

کدخدایی پاسخ داد: این موارد موضوعاتی نیست که هم اکنون در مورد آن تصمیم گیری شود، ناچاریم صبر کنیم و ببینیم که قانون چه می کند.

وی افزود: این که یک نماینده مجلس نظر شخصی خود را بدهد موردی را حل نمی کند، ‌باید منتظر نظر کلی مجلس باشیم و از نظرات شخصی عبور کنیم.

وی ادامه داد: اصل نظارت ضرورت دارد و در همه نظام های سیاسی اصل نظارت مورد تاکید بوده و ساز و کارهایی در مورد آن وجود داشته است و هیچ محدودیتی در این راستا نیست. مگر اینکه بر طبق قانون باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
بی طرف
-
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
۰
۰
رجل یعنی مرد! خانم ها چجوری رجل سیاسی بشن؟ قانون ایراد داره جمعش كنید با این رجل بازیاتون
رضا
-
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
۰
۰
در رانندگی كه بد جوری باعث ترافیك شده اند ، رئیس جمهور هم بشوند تا كشور قفل شود !
نظر
-
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
۰
۰
اره رجل سیاسی شامل خانمها هم میشه البته تو امریكا و اروپا . نه تو ایران .
هموطن
-
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
۰
۰
رجال به زبان عربی یعنی مردان . بجای رجل یارجال سیاسی بگویند سیاسیون كشور كه میتوان هم شامل مردان باشد هم زنان
ایرانی
-
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
۰
۰
شب شما به خیر برادر ! خسته نباشید . بعداز 35 سال انتخابات تازه می خواهید كشف كنید كه رجل سیاسی یعنی چی ؟! پس رجل های قبلی چكاره بودند ؟
علی
-
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
۰
۰
اگر خانم ها را در نظر نگیرید یعنی حضرت فاطمه و حضرت زینب ووووو را از روحانیون مرد كمتر میدانید وبقیه حرف ها تعارف است .

نیازمندی ها