نماینده اسبق مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین:

بحث رجل سیاسی به نگاه جنسیتی بر نمی گردد

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز تعریف رجل سیاسی در شورای نگهبان که از شروط نامزدی ریاست جمهوری است، گفت:بحث رجل سیاسی در قانون اساسی به نگاه جنسیتی بر نمی گردد.
کد خبر: ۹۶۲۰۸۸
بحث رجل سیاسی به نگاه جنسیتی بر نمی گردد

فاطمه آجرلو نماینده دوره های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با جام جم آنلاین اظهار داشت:اگر به مذاکرات زمان تصویب قانون اساسی دقت کنیم می بینیم که در آن زمان در گنجاندن رجل سیاسی در قانون مسئله جنسیتی مطرح نبوده است.

وی افزود:رجل سیاسی که در قانون آمده است به عرصه سیاست کلان کشور برمی گردد و هرکس به اندازه ای پختگی و تجربه کلان سیاسی داشته باشد که بتواند به عنوان رئیس جمهور کشور را اداره کند، این اصل شامل او می شود.

آجرلو با بیان اینکه اصل 115 قانون اساسی در باره رجل سیاسی شامل بانوان هم می شود، گفت: اگر مذاکرات زمان تصویب قانون اساسی را مد نظر قرار دهیم موضوع خود به خود حل شده و اگر قرار است تفسیر جدیدی از این اصل قانون اساسی انجام شود باید با نگاه منصفانه تفسیر شود.

در اصل ۱۱۵ قانون اساسی آمده است ؛ رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب شود: ایرانی‌الاصل،‌ تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن نیت و امانت و تقوا، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی یاران و مذهب رسمی کشور.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز در نشست خبری با بیان این که جلسات این شورا برای تعریف رجل سیاسی آغاز شده است از پژوهشگران و دانشگاهیان دعوت کرد تا با ارسال طرح های علمی و پژوهشی نظر خود را درمورد تعریف و تبیین رجل سیاسی اعلام کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها