جام‌جم در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی می‌کند

تولید درون‌زا، اساس اقتصاد مقاومتی

پنجشنبه هفته گذشته مراسم روز ملی صادرات برگزار شد و در این مراسم رئیس‌جمهور از تأثیرات برجام و اقتصاد مقاومتی در این بخش سخن گفت.
کد خبر: ۹۵۸۹۱۳

به گزارش جام‌جم، این مراسم با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور و صادرکنندگان نمونه کشور در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی تهران برگزار شد که یکی از محورهای اصلی سخنان رئیس‌جمهور محوریت اقتصاد مقاومتی در توسعه صادرات غیرنفتی بود. رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که تولید درون‌زا، اساس اقتصاد مقاومتی است، گفت: اگر تولیدات درون‌زای کشورمان استاندارد، باکیفیت و مشتری‌خواه باشد صادرات، افزایش و تولیدات هم رقابتی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حسن روحانی تصریح کرد: صادرات همواره باید با رقابت در داخل همراه باشد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت توسعه بازارهای صادراتی گفت: در صحنه بازارهای هدف باید بتوانیم به لحاظ کیفیت، قیمت و بسته‌بندی کالا به نقطه‌ای برسیم که در مقابل رقبای خارجی موفق و پیروز باشیم. روحانی در مراسم روز ملی صادرات افزود: همه صنایع و خدمات در دنیای امروز به سرعت در حال تحول است و امکان‌پذیر نیست که یک کالای ساخته‌شده با شکل، فرم، کاربرد، قیافه و چهره قبلی بتواند به مسیر صادرات در بازار دنیا ادامه دهد. رئیس‌جمهور با بیان این‌که اساس اقتصاد مقاومتی، تولید درون‌زاست، همه بخش‌های کشور را به تلاش بیشتر برای صادرات و رونق اقتصادی کشور فراخواند و تاکید کرد: اساس سیاست تعامل سازنده دولت یازدهم، مناسب کردن محیط روابط بین‌الملل برای صادرات و اشتغال جوانان و واردات آسان‌تر کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه است.

وی تصریح کرد: تمام تلاش دولت تدبیر و امید بویژه در برجام بر این مبنا بود که موانع از پیش پای تجار، کارآفرینان، صادرکنندگان، تولیدکنندگان، بخش خدماتی، روابط بانکی و همچنین ورود سرمایه برداشته شود و در عین حال مقررات زائد، غیرمفید و دست و پاگیر تولیدکنندگان نیز حذف شوند.

روحانی با بیان این‌که تلاش دولت یازدهم بر این اساس بوده که ایران‌هراسی را از بین ببرد، ادامه داد: با ایران‌هراسی نمی‌توان کار تجاری و اقتصادی کرد. اقتصاد زمانی می‌تواند برون‌نگر باشد که بتوانیم ایران‌هراسی ظالمانه‌ای را که دیگران ایجاد کرده‌اند، بزداییم. دولت یازدهم در این زمینه کار بزرگی انجام داده و این روند باید ادامه یابد.

رئیس‌جمهور به روند مثبت حرکت کشور پس از اجرایی شدن برجام اشاره و اظهار کرد: البته انتظار می‌رفت بعد از برجام رشد 10 درصدی کالا ایجاد شود که در آمار 6 درصد اعلام شد. ان‌شاءالله امیدواریم در شش ماهه دوم حرکت سریع‌تری داشته باشیم.

روحانی با اشاره به تلاش‌ها و موفقیت‌های دولت یازدهم در مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین کاهش آمار قاچاق کالا و ارز از 25 میلیارد به 15 میلیارد دلار تصریح کرد: یکی از راه‌های رونق تولید، مبارزه جدی با قاچاق است و دولت به این روند ادامه خواهد داد اما باید توجه داشت که مبارزه اصلی با قاچاق کالا، تولید محصولات باکیفیت و قیمت مناسب در داخل است و باید تولیداتی باکیفیت، رقابتی و استاندارد تولید کنیم.

روابط بانکی عادی نشده

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هنوز روابط بانکی ما به روال عادی بازنگشته است از این رو دولت و بانک مرکزی باید تلاش کنند روابط بانکی به عنوان عامل مهم در توسعه تجارت خارجی و صادرات، عادی شود البته با کشورهای اروپایی و غیراروپایی روابطی برقرار شده اما این روابط هنوز محدود است و از هر کشور یک تا دو بانک با ما کار می‌کنند که باید توسعه دهیم.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدرضا نعمت‌زاده پنجشنبه در بیستمین سالگرد روز ملی صادرات با تاکید بر این‌که باید صادرات را رکن اصلی توسعه کشور بدانیم، گفت: افزایش صادرات، افزایش تولید، اشتغال و درآمد را به دنبال خواهد داشت. وی افزود: در شرایطی روز ملی صادرات را جشن می‌گیریم که از نظر بین‌المللی در شرایط بهتری قرار گرفته‌ایم و امسال نخستین سال برگزاری مراسم روز صادرات پس از برجام است.

نعمت‌زاده اضافه کرد: اکنون بسیاری از موانعی که به غلط علیه صادرات اعمال می‌شد بتدریج در حال برطرف شدن است. در داخل کشور هم با وضع قوانین و مقررات تسهیل‌کننده شاهد رفع موانع تولید و صادرات هستیم.

وی اظهار کرد: البته راه درازی وجود دارد و باید در زمینه‌های مالیاتی و بانکی اقدامات تسهیل‌کننده و تشویقی اجرایی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: سال گذشته صادرات غیرنفتی 70درصد از کل صادرات کشور را تشکیل داد که این میزان، رکورد محسوب می‌شود.

اقتصاد مقاومتی و برجام؛ بازوهای صادرات

سیدحسین سلیمی، فعال اقتصادی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: اقتصاد مقاومتی تأثیرات مختلفی در بخش‌های گوناگون دارد، اما اگر بخواهیم به‌صورت خرد، روی این جریان مانور دهیم کشور باید به سراغ کالاهایی برود که در زمان تحریم نیز دنیا به آن نیاز داشته باشد.

وی افزود: شاید معنای اقتصاد مقاومتی برای برخی افراد، عجیب باشد، اما اگر در این زمینه کمی دقت کنیم متوجه می‌شویم که کشور دارای پتانسیل و ظرفیت بالای اقتصادی است و ما باید به این بخش‌ها توجه ویژه داشته باشیم.

سلیمی ادامه داد: قطعا بخشی از تولید، مدیون اقتصاد مقاومتی است و برجام نیز در این زمینه بی‌تأثیر نبود. استفاده از ظرفیت‌های تولید داخل و همچنین امکان ارتباط با کشورهای دیگر باعث شده تا صادرات غیرنفتی کشور روند فزاینده به خود بگیرد.

عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: در ایران قیمت برخی مواد اولیه پایین است و اکنون محصولاتی مانند شوینده و پتروشیمی به کشورهای مختلف صادر می‌شود. دولت در این زمینه باید سراغ تولید محصولاتی برود که قیمت مواد اولیه آن پایین بوده و صادرات آن به‌صرفه باشد. وی تأکید کرد: برای حفظ اقتصاد مقاومتی باید از فرصت برجام استفاده کرد و حداکثر توان داخلی را به کار گرفت تا با کشورهای زیادی در ارتباط باشیم.

تولید را دریابیم

دکتر امرالله امینی، اقتصاددان هم به جام‌جم گفت: ریشه اقتصاد مقاومتی در تولید است و برای این‌که بتوانیم صادرات قابل قبولی در کارنامه تجاری شاهد باشیم باید توان داخلی و تولید را بالا ببریم.

وی افزود: صادرات، تابعی از تولید بوده و باید سازوکاری فراهم کنیم که بازدهی کارخانجات به میزان زیادی افزایش یابد و اکنون به‌صورت موردی تلاش می‌کنیم که صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم، درحالی‌که با سیاستگذاری کلان باید در این زمینه گام برداشت.

امینی اضافه کرد: کشور همچنان در رکود به سر می‌برد و تولید با مشکلات زیادی انجام می‌شود و همین موضوع به‌صورت مستقیم روی اشتغال، سرمایه‌گذاری، بهره‌وری و ساختار سازمانی تأثیر دارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به توان بالای تولید در کشور گفت: برخی از بخش‌های اقتصادی مانند کشاورزی را رها کردیم، اما در بخش کشاورزی باغی مقام چهارم دنیا هستیم و با کمی توجه به مقام اول خواهیم رسید.

وی تأکید کرد: اگر بتوانیم مشکلات داخلی کشور را با استفاده از توان داخلی رفع کنیم به برجام نیازی نخواهیم داشت، اما دولت در به نتیجه رسیدن این بخش، اقدامات و گام‌های مؤثری برداشت، اما طرف‌های غربی با بدعهدی کار را پیش بردند و این موضوع زحمت دولتمردان ما را زیر سؤال نمی‌برد.

امینی افزود: 80 درصد تولیدات کشاورزی همچنان به‌صورت سنتی انجام می‌شود و حدود 90 درصد مهندسان کشاورزی یا بیکار بوده یا در بخش‌های دیگر مشغول به فعالیت هستند و با توجه به بخش کشاورزی، صنعتی و معدنی می‌توانیم سرمایه‌گذاری، اشتغال و رشد اقتصادی را با اقتصاد مقاومتی به دست بیاوریم.

رشد 6 درصدی صادرات

مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت در این مراسم گفت: صادرات ایران در شش ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 6 درصد رشد داشته، اما رقابت‌پذیر نبودن به علت هزینه‌های بالای بندری و حمل‌ونقل و تولید در مقیاس پایین موجب شده رشد صادرات کند باشد. وی افزود: برای رسیدن به افزایش ده میلیارد دلاری صادرات باید نوآوری، رقابت‌پذیری و دانش‌بنیان بودن را در تولید اعمال کنیم زیرا نمی‌توانیم در شرایط کنونی به روش سنتی ادامه دهیم.

محمدحسین علی‌اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها