هدف از توسعه میادین گازی دی و سفیدزاخور، امکان تولید گاز از این میادین به ترتیب به میزان 1/5 و ده میلیون متر مکعب و ارسال گاز فرآورش شده در پالایشگاه فراشبند به خط لوله سراسری IGAT 3,2 جهت تامین گاز مصرفی کشور است. تاقدیس دی در 60 کیلومتری جنوب فیروزآباد و 140 کیلومتری جنوب شیراز در ناحیه‌ای کوهستانی و در نزدیکی میادین گازی آغار و دالان قرار دارد. میدان گازی سفیدزاخور در نزدیکی شهر قیر در استان فارس قرار دارد، این میدان دارای 11 میلیارد و 400 میلیون فوت مکعب ذخایر گازی درجا است که هشت میلیارد و 500 میلیون فوت مکعب آن قابل استحصال است. در صورتی که در این منطقه 17 حلقه چاه حفر شود، روزانه 30 میلیون فوت مکعب گاز این میدان استحصال خواهد شد.
کد خبر: ۹۵۷۷۴۲

برای توسعه این میدان‌ها هم‌اکنون نیاز به سرمایه‌گذاری و فناوری روز دنیاست، از این رو این دو میدان یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری در کنفرانس بین‌المللی قراردادهای نفتی ایران معرفی شده است. تاقدیس سفیدزاخور در شمال تاقدیس دی، شمال غرب ساختمان چم نوری در امتداد کوه کلاغ و در جنوب ساختمان لار در 150 کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد. این تاقدیس یک ساختمان پشت نهنگی نامتقارن با ابعاد سطحی هشت در 40 کیلومتر و دارای دو بخش شرقی ـ غربی است. حجم گاز درجای میدان گازی دی و سفیدزاخور به ترتیب حدود TCF 6/2 وTCF 6/5 برآورد شده است.

مطابق بررسی‌های اداره مطالعات مهندسی مخازن شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، با حفر هفت حلقه چاه جدید و تعمیر چاه شماره دو در میدان سفید زاخور و چهار حلقه چاه جدید و تعمیر چاه شماره یک در میدان دی، دستیابی به ظرفیت تولیدی مجموع 1/15 میلیون متر مکعب در روز از میادین یادشده پیش‌بینی می‌شود. مطابق بررسی‌های انجام شده انتقال گاز و مایعات گازی میدان سفیدزاخور با احداث منطقه تفکیک در این میدان توسط خطوط لوله 20 و شش اینچ به پالایشگاه فراشبند انجام خواهد شد. گاز تولیدی میدان دی پس از جمع‌آوری به کمک خط لوله 14 اینچ به صورت دو فازی به پالایشگاه فراشبند ارسال می‌شود. برای توسعه میدان‌های دی و سفید‌زاخور در بخش بالادستی نیاز به تحصیل اراضی جهت احداث خطوط لوله و حفاری چاه‌ها، تعمیر و تکمیل دوحلقه چاه موجود، حفاری و تکمیل یازده حلقه چاه جدید در میادین یادشده، خرید کالا و اجرای تسهیلات سرچاهی، احداث خطوط سرچاهی و انتقال، احداث مرکز تفکیک گاز و میعانات گازی میدان سفیدزاخور، نصب دو دستگاه پمپ به منظور ارسال میعانات سفیدزاخور، خرید و نصب سیستم توپک ران و توپک گیر در ابتدا و انتهای خطوط لوله انتقال و خرید و نصب شیر قطع جریان (LBV) و... است. نیاز اولیه توسعه میادین گازی دی و سفیدزاخور به منظور دستیابی به تولید 2/13 میلیون مترمکعب گاز، در هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران مطرح و با اعتباری معادل 3076 میلیارد ریال (1645 میلیارد ریال بعلاوه 159 میلیون دلار) به تصویب رسیده است. شرح نیاز اولیه با توجه به تغییر میزان دبی تولیدی از 2/13 میلیون متر‌مکعب به 1/15 میلیون متر مکعب و تغییر ماهیت سیال تولیدی میدان سفیدزاخور از شیرین به ترش، مورد بازنگری قرار گرفته و در هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران مطرح و با اعتباری معادل 23/4435 میلیارد ریال (4/1572 میلیارد ریال و 65/272 میلیون دلار) به تصویب رسیده است.

با توجه به کاهش میزان خوراک ورودی پالایشگاه فجر جم و طرح تامین کمبود خوراک این پالایشگاه از میادین مجاور، ارسال گاز تولیدی میدان سفیدزاخور به پالایشگاه فجر جم با هدف تامین بخشی از کمبود خوراک پالایشگاه مذکور در دست بررسی است. در صورت تائید نهایی طرح ارسال گاز تولیدی از میدان سفیدزاخور به این پالایشگاه، برآورد میزان بودجه مورد نیاز برای توسعه بخش بالادست میدان سفیدزاخور به میزان بیش از 822 میلیارد ریال خواهد بود. در این صورت ظرفیت پیش‌بینی شده در پالایشگاه فراشبند به طرح توسعه میدان گازی آغار اختصاص خواهد یافت.

به این ترتیب با انجام عملیات حفاری در نیمه دوم سال 1384، نخستین چاه اکتشافی تا عمق پنج هزار و 271 متر حفاری شد و بر اساس اطلاعات به دست آمده از این چاه، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران موفق به کشف گاز شیرین در لایه‌های مختلف مخزنی کنگان ـ دالان شد و حجم ذخایر این میدان به 4/11 TCF افزایش یافت.میزان میعانات گازی درجای میدان سفید زاخور 205 میلیون بشکه، ضریب برداشت گاز 75 درصد و ضریب برداشت میعانات گازی 35 درصد در نظر گرفته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها