سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین خبر داد
این درحالی است که طی ماههای اخیر و پس از برطرف شدن تحریمهای غرب علیه ایران تلاشهایی برای انعقاد قراردادهای خارجی با خودروسازان به این بهانه صورت گرفته که با این شیوه میتوانیم به فناوریهای نوین دست یابیم و زمینه ارتقای جایگاه خودروسازی ایران را فراهم کنیم. درحالی که راه خودکفایی و خودروساز شدن از این مسیر نیست.
از اینرو لازم است حداقل در اجرای قراردادهای جدید خودرویی میان فرانسه و ایران نکاتی را در نظر داشته باشیم که تجارب گذشته در صنعت خودروسازی کشورمان دوباره تکرار نشود.
1ـ در شرایط کنونی برای صنعت خودروسازی کشور باید بر مبنای اقتصاد مقاومتی، برنامهریزی کنیم و قراردادهای جدید نیز با توجه به ملاحظات اقتصاد مقاومتی باشد.
2ـ باید توجه داشته باشیم که حمایتهای تعرفهای هرگز نمیتواند برای صنعت خودروسازی کشورمان موفقیت چشمگیری به ارمغان آورد، همانطور که تاکنون نتوانسته است. به همین دلیل باید با درنظر گرفتن منافع ملی و آینده صنعت خودروسازی کشورمان زمینه ایجاد رقابتی سالم در بازار را فراهم کنیم.
3ـ لازم است این نکته را مدنظر قرار دهیم که به بهانه انتقال تکنولوژی، صنعت خودروی کشورمان را منحصر به کشور فرانسه نکنیم؛ چون تجارب گذشته نشان داده فرانسویها قابل اعتماد نیستند، بنابراین بهترین گزینه هنگام عقد قراردادهای مشابه حضور خودروسازان معتبر از سراسر جهان است نه حضور انحصاری شرکت یا شرکتهای خاصی از یک کشور.
4ـ خصوصیسازی واقعی در صنعت خودروی ایران غیرقابل انکار است، اما حضور مستقیم دولت در انعقاد قراردادهای جدید نکتهای منفی در آینده صنعت خودروی کشورمان به نظر میآید؛ چون تا زمانی که سایه مدیریت دولتی بر صنعت خودروسازی ایران حاکم است، نمیتوان انتظار بالایی از این صنعت داشت.
علیاصغر یوسفنژاد
عضو هیات رئیسه مجلس
سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین خبر داد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
یک تحلیلگر مسائل بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
سید رضا صدرالحسینی در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین خبر داد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد