امسال نیز خودروهای جدید بسیاری راهی بازار شدند و احتمال میرود تا سال آینده، بازار از این هم شلوغتر باشد. شما چه به دنبال خودروی الکتریکی باشید، چه شاسی بلند لوکس یا کروکی، خودروهای جدیدی که در ادامه این مقاله معرفی شدهاند، ارزش فکر کردن دارند. این خودروها به آخرین فناوریها مجهز شده و کارایی بالاتری دارند.
رنو کوپه آلپاین
رنو آلپاین رستاخیزی دیگر برای رنو محسوب میشود. اولین آلپاین، خودروی اسپرت با موتور نصب شده در عقب است که ویژگیهای اصلی رنو را کاملا حفظ کرده است، اما خودروهای آلپاین دهه 80 یکی از متمایزترین خودروهای عصر خود بودند که با پورشه آن زمان رقابت میکردند. اکنون رنو با آلپاین جدید خود قصد دارد اعتبار خودروهای اسپرت خود را با ساخت موتور وسط، دوباره به دست آورد. البته آلپاین میان خودروهای کلاس خود، سبکترین خودرو نیز هست.
این تمرکز روی کم کردن وزن، به این معناست که آلپاین موتوری نسبتا سبک خواهد داشت، اما هنوز هم میتواند در عرض حدود 5/4 ثانیه، به شتاب صفر تا صد دست یابد. اگر آلپاین بتواند به چنین عملکرد و در عین حال اقتصادی بودن دست یابد، میتواند رقیب شایستهای برای کوپه آلفا رومئو 4سی (4C) باشد.
آئودی ای5 اسپرتبک
آئودی ای5 (A5) در مراحل نوسازی قرار دارد. کوپه جدید ای5، پیش از این به بازار عرضه شده بود و بزودی آئودی ای5 اسپرتبک 2017 نیز به آن میپیوندد. این آئودی مانند خودروهای قبلی، نسخه چهاردر ای5 است. این خودرو نیز همان طراحی هوشمند و فضای داخلی مجلل آئودیهای ای4 و ای5 را دارد. موتور آنها از دو نوع موتور بنزینی و سه نوع موتور دیزلی تشکیل شده و از نظر عملکرد و اقتصادی بودن بسیار عالی هستند. البته مدل اولترای آن، نوید مصرف فقط یک لیتر بنزین به ازای هر 109 کیلومتر را میدهد! در طرف دیگر این طیف از خودروها، آئودی ای5 اسپرتبک قرار دارد که با موتور260 کیلووات ساعتی در عرض 7/4 ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسد.
آئودی کیو5
اگر یک مدل آئودی از سری خودروهای آئودی باشد که سن آن کاملا حس شود، آئودی کیو5 (Q5) است. این آئودی تا پایان سال 2016، تغییر خواهد کرد و مدل به کلی جدید آن معرفی خواهد شد. این خودرو هنوز رونمایی نشده، اما احتمالا باید مانند خودروهای آئودی، گریل جلوی بزرگ و خطوط شانه قوی داشته باشد. کیو5 از خودروی فعلی سبکتر خواهد بود که در نتیجه هم رانندگی راحتتر خواهد داشت و هم ارزانتر تمام خواهد شد.
فضای داخلی خودرو همان فناوری موجود در جدیدترین آئودی ای4 را خواهد داشت و دربرگیرنده نمایشگر دیجیتال عالی Virtual Cockpit خواهد بود. البته موتور بسیار متعصبانه به سمت دیزلی خواهد رفت و احتمالا با 110 کیلووات ساعت و تزریق مستقیم توربوشارژ دو لیتری، بیش از همه محبوب خواهد بود. قیمتها احتمالا از حدود 31 هزار پوند (حدود 127 میلیون تومان) برای مدلهای چهارچرخ متحرک شروع میشود و به 33هزار پوند (حدود135میلیون تومان) درمدلهای چهار چرخ متحرک کواتروی آئودی تغییر خواهد کرد.
بامو ایکس2
تصور این که خودروی بامو ایکس2 (X2) چگونه خواهد بود، خیلی سخت نیست. فقط یک خودروی بامو ایکس1 (X1) را با همان عقب خودرو شبیه کوپه مانند بامو ایکس4 تصورکنید. همچنین مدل ایکس2 در سبک و مدل خود شهامت بیشتری به خرج داده و آشکارا اسپرتیتر است. این یعنی فضای داخلی آن جای کمتری دارد. همچنین خط سقف به سمت اتاق عقب خودرو شیبدار خواهد بود. ایکس2 براساس خودروهای سری 2 بامو اکتیو تورر و مینی کانتریمن ساخته شده و این یعنی چرخهای جلوی آن به طور استاندارد، متحرک خواهد بود و چهار چرخ متحرک در آپشنهای آن قرار میگیرد. از نظر موتور، انتظار سه نسخه دیزلی دو لیتری و همچنین بنزینی دولیتری میرود. البته سیستم پلاگین ـ هیبریدی، همانطور که در ایکس1 وجود دارد، میتواند از ویژگی آن باشد و یک موتور بنزینی با موتوری الکتریکی همراه آن خواهد بود.
شاسی بلند بامو آی5
خودروی بامو آی5 (i5) ادامه تمرکز شرکت بامو روی ساخت خودروهای فوقالعاده کارآمد است که انرژی خود را به صورت اتصال برقی یا دوگانهسوزی ـ پلاگین و هیبریدی ـ تامین میکند و برای اولین بار به صورت خودروی الکتریکی آی3 و کوپه آی8 دیده شدند. درحالی که در حال حاضر اطلاعات کمی از خودروی آی5 دردسترس است، تصور میشود این خودرو از نوع پلاگین پنج نفره کراساوور است که به خودروهای فعلی بامو بسیارشبیه است. خودروی آی5 نشان میدهد شرکت بامو درباره تولید خودروی کارآمد بسیار جدی است. این کمپانی آلمانی در نظر دارد تا چند سال آینده مجموعهای وسیع از خودروهای دوستدار محیطزیست تولید کند که گاز دیاکسیدکربن منتشر نمیکنند.
بامو زد4 رودستر
بامو زد4 (Z4) فعلی به لطف ظاهرجذاب و تجربه رانندگی عالی خود، گزینه محبوب کسانی است که به دنبال خودروی اسپرت دودر شیک هستند. با توجه به تنها تصاویر موجود از زد4 جدید (ممکن است زد5 نامیده شود) که هنگام آزمون این خودروی بسیار تغییرشکل یافته ثبت شده، مشخص است کاپوت کشیده و کوتاه خودروی فعلی به همان شکل باقی میماند، درحالیکه عقب خودرو کمی تیزتر میشود و صندوق عقب چهارگوشتر، طراحی هدفمندتری دارد. جالب این که به نظر میرسد بامو در حال دور شدن از سقف تاشوی فلزی سنگین فعلی زد4 است. یکی از کارمندان شرکت بامو میگوید زد4 جدید مطابق با فناوریهای ساخت و ساز سبک وزن، شبیه فناوریهای به کار رفته در خودروی الکتریکی بیامو آی3 بسیار کارآمد و کوپه بیامو آی8 ساخته خواهد شد.
هوندا سیویک
یکی از مهمترین و برجستهترین خودروهای جدید سال 2017 هوندا سیویک خواهد بود. شکل ظاهری این خودرو مانند دو خودروی سیویک قبلی، به نسخه اصلیاش وفادار میماند و تضمین میکند در پارکینگ، سرآمد باقی خودروها باشد. طراحی فضای داخلی خودرو با وجود نمایشگر دیجیتال همچنین Apple CarPlay و Android Auto، کاملا به طراحی عصر فضا شباهت دارد. هوندا سیویک 2017، از تمام هونداها بزرگتر خواهد بود، اما به دلیل مکان قرارگیری مخزن سوخت، دیگر از صندلیهای مجیک تاشو خبری نخواهد بود و این مورد، مدل جدید خودرو را بسیار متفاوتتر از قبل نشان میدهد. افرادی که به دنبال فضای بیشتری هستند، باید 18 ماه دیگر صبر کنند تا هوندا سیویک تورر استیت جدید عرضه شود. موتور هوندا با چند انتخاب ازجمله 1/0 لیتری، 1/5 لیتری بنزینی و 1/6 لیتری دیزلی تا پایان سال 2017 در دسترس خواهد بود. درحال حاضر، گفتوگوهایی درباره ساخت یک نسخه هیبریدی نیز در جریان است، اما هوندا سیویک نوع آر (R) با عملکرد بالا تا چندسال آینده وارد بازار میشود.
مرسدس بنز، مدل All Terrain، کلاس E
این مدل از خودروهای مرسدس بنز تا اندازهای سعی کرده است جا پای آئودی آلرود (Allroad) و ولوو وی90 (V90) کراس کانتری بگذارد. سیستم چهار چرخ متحرک مرسدس، در این مدل به صورت استاندارد موجود است. این مدل میتواند درعرض هشت ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد و حداکثر سرعت آن حدود 232 کیلومتربرساعت اعلام شده است. مصرف سوخت ترکیبی این مدل نیز فقط 1/5 لیتر در هر صد کیلومتر و جعبه دنده به کار رفته در این خودرو از مدل 9 دنده خودکار است.
گفته میشود تا بهار سال آینده فقط نسخه ای220دی (E220d) این خودرو با دو نوع موتور الکتریکی 141 کیلوواتی و دیزلی دو لیتری در دسترس خواهد بود. البته سال بعد از آن، نسخه قویتر ای350دی (E350d) آن به این نسخه خواهد پیوست. روی این خودرو هنوز قیمتی نگذاشتهاند، اما احتمال میدهیم از 40 هزار پوند (حدود 164میلیون تومان) شروع شود.
هیوندای آی30
هیوندای آی30 (i30) هاچبک جدید، نسبت به خودروهای قبلی خانوادهاش از تجهیزات و فناوریهای بیشتری برخوردار است. البته هیوندای آی30 مدل 2017 از نظر ظاهر، چندان توجهها را جلب نمیکند، اما فضای داخلیاش قدمی بزرگ به جلو برداشته است. این خودرو مجهز به صفحهنمایش لمسی 8 اینچی با امکانات Apple CarPlay و Android Auto شده است. سه موتور بنزینی و یک دیزلی، ازجمله یک موتور بنزینی توربو یک لیتری از گزینههای متفاوت این خودرو هستند و بسته به نوع خودروی انتخابیتان، حداکثر انتشار گاز دیاکسیدکربن در این خودرو 89 گرم در کیلومتر است.
فِراری جیتیسی4لوسوتی
فراری جیتیسی4لوسوتی (GTC4Lusso T) جدید نام زیبا و گیجکنندهای دارد، اما هیچ چیز گیجکنندهای در خواستنی بودنش وجود ندارد. موتور بزرگ 12 سیلندری معمول جیتیسی4لوسوتی با یک موتور کوچکتر 7 سیلندر جایگزین شده است، در نتیجه انتظار میرود قیمت خودرو به طور قابل ملاحظهای از خودروی 230 هزار پوندی فعلی (حدود 940 میلیون تومان) کمتر شود. البته این تمام تغییر نیست. فراری جیتیسی4لوسوتی به جای چهار چرخ متحرک، دو چرخ عقب آن متحرک است که در نتیجه آن را سبکتر میکند. موتور این خودرو از فراری 488 جیتیبی تاثیرگذار، اما با کمی کاهش قدرت اقتباس شده است. با این حال هنوز هم میتواند در عرض 5/3 ثانیه به شتاب صفر تا صد و به سرعتی معادل 319 کیلومتر در ساعت برسد. خودروی جدید چهار صندلی بسیار جادار دارد و شکل بدنه آن از نوع shooting brake و معقول و مناسب است. (مدل طراحی shooting brake، به خودروهایی گفته میشود که کاپوت کشیده و بدنه هاچبک گونهای دارند.)
شاسی بلند سیتروئن گراند کاکتوس
اگر سیتروئن گراند آینده به خوبی کاکتوس سی4 (C4) باشد، پس سیتروئن در یک مورد خوب خواهد بود: کاکتوس سی4 به لطف ظاهر ابتکاری، مصرف بهینه و عالی سوخت و رانندگی راحت، خودروی سال 2015 وبگاه Carbuyer بود. سیتروئن امیدوار است با ساخت گراند کاکتوس که احتمالا به سبک شاسی بلند، فناوری هیبریدی و هفت صندلی بودن ارتقا مییابد، به موفقیت کاکتوس سی4 دست یابد و خودروی سال شود. اگرچه ممکن است سیتروئن گراند کاکتوس، نام متفاوتی به خود بگیرد، شواهد نشان میدهد اکنون در حال گذر از چیزی به نام تجدید حیات و تبدیل شدن به خودرویی عملی و مطلوب است که بتواند بین جمعیت دیگر خودروها پابرجا باقی بماند.
فورد فیهستا
فورد فیهستا، پرفروشترین خودرو در بریتانیاست و همیشه یک نسخه جدید از این خودرو در بازار موجود است. فورد هرسال بیش از صد هزار خودرو میفروشد، بنابراین ارائه سریع مدل جدید برای این شرکت حیاتی است. ما به دلیل ویژگیهای ظاهر خوب، رانندگی راحت و کمهزینه فورد برای این خودرو بهای بسیاری قائل هستیم. درحالیکه به طور معمول، خودروهای جدید بزرگ، قوی و راحتتر از مدلهای قبلی خود ساخته میشوند، تمام چشمها به روی فورد دوخته شده تا ببینند آیا فیهستا چیزی از ویژگیهای عالی رانندگی ـ که آن را درحال حاضر از دیگر رقبایش جدا کرده ـ از دست میدهد.
مترجم: نادیا زکالوند
جامجم
منبع: carbuyer.co.uk
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد