ماه محرم و ایام عزاداری، استفاده از ظروف یک‌بار مصرف به طور چشمگیر افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که به گفته بسیاری از افراد، سرو غذا در آنها سلامت افراد را به خطر می‌اندازد و حتی باعث بروز سرطان می‌شود.
کد خبر: ۹۵۵۸۴۸

آیا چنین موضوعی واقعیت دارد؟ احتمالا بارها شنیده‌اید، ظرف‌هایی که از مواد گیاهی و طبیعی تهیه می‌شوند بهترین نوع ظروف یک‌بار مصرف هستند. در واقع ظروف گیاهی یک‌بار مصرفی که از مواد اولیه طبیعی مانند نشاسته ذرت اصلاح شده، تولید می‌شوند، فاقد مواد مضر و شیمیایی هستند و در برابر ریختن مواد غذایی یا مایعات با حرارت بالا مقاومت دارند، اما ظروف یک‌بار مصرف رایجی که به دلیل ارزان بودن در بسیاری از مواقع مورد استفاده قرار می‌گیرند، شیمیایی و از جنس پلی استایرن هستند و توانایی تحمل دمای بالاتر از 65 درجه را ندارند. بنابراین ریختن مواد غذایی بسیار داغ در آنها عوارض و خطرات زیادی برای سلامت مصرف‌کنندگان دارد چون در حرارت بالا، مواد سمی این ظروف به مواد غذایی درون آنها منتقل می‌شود.

همچنین ریختن مایعات داغ مثل چای و شیرکاکائو داخل لیوان‌های شفاف پلاستیکی بشدت سرطانزاست. پس برای مصرف مواد غذایی سرد مانند شربت از ظروف یک‌بار مصرف شیشه‌ای و برای مایعات و غذاهای گرم از ظروف یک‌بار مصرف گیاهی، مقوایی یا اسفنجی استفاده کنید و یادتان باشد ظروف یک‌بار مصرف گیاهی اثرات سوء کمتری برای محیط‌زیست ایجاد خواهد کرد و باعث تخریب آن نمی‌شود.

در عین حال، ظروف یک‌بار مصرف سفید و فوم‌دار برای خوراکی‌های سرد، گرم و مرطوب مناسب است، اما نباید برای غذاهای داغ مثل آش و حلیم که دمای بالایی دارند، از آنها استفاده کرد چون ممکن است باعث بروز اختلالات گوارشی و حتی سرطان در افراد شود.

در این میان نباید فراموش کنید، ظروف یک‌بار مصرف مثل ظروف دیگر توانایی نگهداری رنگ را ندارند. به همین علت، هنگام ریختن غذای داغ یا چای در ظرف، لایه‌ای رنگ در غذا حل و وارد بدن می‌شود. بنابراین هرگز نباید از انواع رنگی این ظروف بویژه برای غذاهای داغ استفاده شود.

البته یکی از نکات بسیار مهم هنگام ریختن غذای نذری داخل ظروف یک‌بار مصرف این است که اجازه دهید غذا کمی خنک شود و سپس آنها را در ظروف بریزید. همچنین این ظروف قابلیت گرم شدن مجدد در مایکروفر را هم ندارند‌.

اگر می‌خواهید آنها را مجدد مصرف کنید باید داخل ظروف مخصوص مایکرو گرم شوند. از ورقه‌های پلاستیکی نیز برای پوشش غذا هنگام گرم کردن آن در ماکروویو خودداری کنید چون براحتی مواد شیمیایی موجود در آن، داخل غذا راه‌ پیدا می‌کند و باعث آلوده شدن غذا می‌شود. در عین حال اگر جزو نذری‌دهندگان ایام محرم هستید از خرید ظروف یک‌بار مصرف فله‌ای و ارزان قیمت بدون استاندارد خودداری کنید، چرا که سلامت عزاداران را به خطر می‌‌اندازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها