دولت ایالات متحده آمریکا از واگذاری مدیریت فنی اینترنت به سازمان غیردولتی آیکان (ICANN) خبر داد. دولت آمریکا از سال 1367/ 1988 نظارت بر مدیریت سامانه نام دامنه (DNS) را به عهده داشته است. زمزمه واگذاری سامانه نام دامنه به بخش خصوصی از حدود 18 سال پیش آغاز شد و در نهایت در ماه‌های پایانی دولت باراک اوباما به مرحله اجرا درآمد.
کد خبر: ۹۵۴۴۰۹

آیکان از سال‌ها پیش، مدیریت پایگاه داده‌ نام‌های دامنه از جمله com. و net. و نیز نشانی آی‌پی هر یک از این نام‌های دامنه را زیر نظر دولت آمریکا به عهده داشته است، اما این سازمان از روز یکشنبه 11 مهر (اول اکتبر) به طور رسمی از حوزه اختیارات دولت خارج و به یک سازمان مستقل تبدیل شد. اکنون که آیکان از زیر چتر نظارتی دولت آمریکا خارج شده است، بر پایه مدل چند سهامداری و با همکاری کارشناسان فنی، دانشگاهیان، صنایع خصوصی و دولت‌ها اداره خواهد شد. با این حال کارشناسان می‌گویند با مستقل شدن آیکان، کاربران اینترنت شاهد تغییر محسوسی نخواهند بود، زیرا این سازمان از سال‌ها پیش، مدیریت فنی اینترنت را تحت نظارت دولت ایالات متحده به عهده داشته است.

آمریکا مدعی است خروج آیکان از حوزه اختیارات دولت، اقدامی تاریخی در جهت حفظ آزادی بیان ملت‌ها و تضمین اینترنت آزاد و رایگان برای نسل‌های آینده است. با این حال، جمهوری‌خواهان از جمله مخالفان سرسخت این واگذاری بوده‌ و ادعاهای عنوان شده از سوی دولت را بی‌اساس دانسته‌اند.

مخالفان معتقدند، مستقل‌ شدن آیکان موجب می‌شود، دولت‌هایی که دسترسی کاربران به وبگاه‌ها یا خدمات اینترنتی را محدود می‌کنند، در سرکوب آزادی بیان و سانسور محتوا قدرتمندتر شوند. تِد کروز، سیاستمدار آمریکایی حزب جمهوری‌خواه، پیشتر هشدار داده بود، چنانچه کنترل اینترنت به دست یک نهاد بین‌المللی مشابه اتحادیه اروپا بیفتد، تهدیدی جدی برای آزادی بیان ملت‌ها خواهد بود. این در حالی است که کارشناسان فنی اظهار می‌کنند، ‌مستقل شدن آیکان در افزایش فیلترینگ بی‌تأثیر است. تیم بِرنِرز ‌لی، مخترع شبکه جهانی وب نیز در مقاله‌ای در واشنگتن‌پست تایید کرد، این واگذاری به هیچ‌وجه تهدیدکننده آزادی بیان نیست.

منبع: Independent

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها