مساله حضور نظامی ترکیه در عراق روی میز شورای امنیت

لجاجت و یک‌دندگی مقامات ترکیه برای حضور نظامی خود در عراق، این مساله را به شورای امنیت سازمان ملل کشاند. ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق روز پنجشنبه گفته بود، شورای امنیت جلسه فوق‌العاده‌ای را برای بررسی حضور نیروهای ترکیه در شمال عراق برگزار می‌کند. وی تأکید کرد: ما با پنج کشور عضو دائم شورای امنیت درباره موضع ترکیه صحبت کردیم و به تائید آنها دست یافتیم، اما آنها خواستند در اتخاذ هرگونه اقدامی صبر داشته باشیم.
کد خبر: ۹۵۴۰۲۱

جعفری پیشتر نیز گفته بود: ما تماس‌های زیادی با مقامات ترکیه درباره لزوم خارج کردن نیروهایشان از بعشیقه گرفتیم، اما موضع برخی مسئولان ترکیه و اظهارات اخیرشان درباره لزوم حضور نیروهای این کشور در شمال عراق برای ما غافلگیرکننده بود. هفته گذشته بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه در سخنانی اعلام کرد، نیروهای این کشور برای آموزش کردها و مراقبت از ترکیب قومیتی عراق دراین کشور خواهند ماند . این اظهارات با واکنش تند مقامات عراقی بخصوص در بغداد مواجه شد و برخی ناظران نیز گفتند، حضور نیروهای ترکیه درخاک عراق بیشتر به نفع گروه‌های تروریستی ازجمله داعش است تا حاکمیت دولت عراق . دیروز فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل گفت: ارائه هرگونه کمک به عراق باید براساس اصول منشور ملل متحد صورت گیرد که مهم ترین آنها احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و دخالت نکردن در امور کشورهای دیگر است. وی معتقد است، هرگونه تحرک و فعالیت ترکیه در عراق باید با رضایت کامل دولت عراق انجام شود. از سوی دیگر، محمود عفیفی، سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد، اتحادیه عرب با نگرانی کامل، تحولات مربوط به اوضاع بحرانی بین عراق و ترکیه را پیگیری می‌کند.

دعوای سیاسی بین عراق و ترکیه درحالی شدت گرفته است که گفته می‌شود همزمان با نزدیکی به آغاز عملیات موصل، هزاران عراقی از این شهر به سمت سوریه گریختند و برخی مجبور به پرداخت مبالغ هنگفت شده‌اند. نیروهای عراقی دیروز در ادامه نبردهای خود موفق شدند، منطقه تل اسود در غرب الرمادی در استان الانبار را به‌طور کامل آزاد کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها