واردات اشتغال زدا

درحالی که مقام معظم رهبری بارها بر لزوم توقف واردات کالاهای دارای تولید مشابه داخل تاکید کرده‌اند، بی‌توجهی برخی دستگاه‌ها به این موضوع ادامه دارد.
کد خبر: ۹۵۳۷۹۳
واردات اشتغال زدا

در ماه‌های اخیر تولیدکنندگان داخلی بارها از واردات کالاهای مشابه از خارج گلایه کرده‌اند. این انتقادات هم درباره واردات کالاهای مصرفی مثل میوه مطرح شده و هم در مورد لوازم و تجهیزات صنعتی مثل توربین، واگن قطار، ریل و فولاد که کشورمان در تولید آنها به سطح قابل قبولی از خودکفایی رسیده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هم همان‌طور که بر پرهیز مردم از خرید کالاهای مصرفی خارجی تاکید کرده‌اند، از دستگاه‌های کشور نیز خواسته‌اند از خرید لوازم و تجهیزات صنعتی که امکان تولید آنها در داخل وجود دارد، خودداری کنند.

به عنوان مثال، 24 فروردین 95 رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از مسئولان کشور، به طور خاص بر ضرورت توقف خرید لوازم و تجهیزات خارجی دارای مشابه تولید داخل در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی تاکید کردند و فرمودند: «گزارش می‌آید، حالا من نمی‌دانم، فلان دستگاه را یا فلان ابزار را یا فلان قطعه را که خیلی هم مهم است و کاربرد زیادی دارد، فرض کنید فلان دستگاه فنی ما دارد می‌سازد، خوبش هم می‌سازد، مپنا، آقای علی‌آبادی اینجا نشسته، من‌باب مثال؛ بعد همین را ما وارد کنیم. خب این بد است. این ضدِّ آن جهتگیری اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی این چیزها را نفی می‌کند. اقتصاد مقاومتی اثباتی دارد و نفی‌ای. اثباتش همین است که ما یاد بگیریم که به سمت تولید داخلی رو بیاوریم. عمده تولید است. نبایدهایش مهم‌تر است. نبایدهای اقتصاد مقاومتی مهم‌تر است. یک کارهایی را نباید کرد. شناسایی این نبایدها خیلی مهم است.»

محصولات رقابتی تولید می‌کنیم

فریبرز پرنا، مدیرعامل شرکت صنایع آذرآب که از تولیدکنندگان بویلر در ایران است، در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم گفت: با توجه به این‌که بویلر تولیدی شرکت‌های داخلی دارای گواهینامه بین‌المللی است، می‌توان نیاز داخل را از این طریق تامین کرد اما مسئولان دولتی به جای خرید از شرکت‌های داخلی بیشتر خریدهای خارجی را در اولویت دارند.

وی با بیان این‌که محصولات ایران از نظر کیفیت و خدمات پس از فروش با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند، افزود: برخی مسئولان وزارت نیرو می‌گویند بویلرهایی را که وارد می‌کنند توان ساخت آنها در داخل وجود ندارد اما این اظهارنظر بیشتر شبیه به یک بهانه برای واردات است و شرکت‌های داخلی هر بویلری را که وزارت نفت و وزارت نیرو نیاز داشته باشند، می‌توانند تولید کنند.مدیرعامل شرکت صنایع آذرآب اضافه کرد: ممکن است یک فناوری در ایران نباشد، در این صورت می‌توانیم با شرکت‌های بزرگ قراردادهایی را منعقد کنیم و در کوتاه‌ترین زمان بویلر را آماده کرده و تحویل دهیم اما هنوز در وزارتخانه‌های نیرو و نفت اعتماد به تولیدات داخلی وجود ندارد.

پرنا گفت: ما نباید برای شرکت‌ها و کارگران خارجی کار ایجاد کنیم و اگر محصولی مورد نیاز شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی است، می‌توان با دریافت سفارش آن را تهیه و تامین کرد اما موضوع اصلی اینجاست که شرکت‌های دولتی براحتی می‌گویند شرکت‌های داخلی نمی‌توانند این محصول را بسازند و آن را وارد می‌کنند؛ بدون این‌که از چند شرکت داخلی تحقیق کنند.

قیمت پایین‌تر از خارجی‌ها

مدیرعامل شرکت صنایع آذرآب تاکید کرد: از نظر قیمتی، قیمت تمام‌شده ما از شرکت‌های خارجی بسیار کمتر است اما نمی‌دانم چرا با وجود این تمایل به خرید از شرکت‌های خارجی بیشتر است.

وی با اشاره به تولید بویلرهای زباله‌سوز و عدم گسترش آنها در کشور ادامه داد: شهرداری‌ها با توجه به قیمت تمام‌شده بویلر زباله‌سوز تمایلی به خرید از شرکت‌های داخلی ندارند و اگر این مشکلات اقتصادی حل شود، می‌توانیم به تولیدات بیشتری برسیم که قطعا باعث کاهش قیمت خواهد شد.

پرنا اظهار کرد: قبل از جنگ سوریه ما به این کشور محصولاتمان را صادر می‌کردیم اما اکنون صادرات متوقف شده است.

اولویت تامین تجهیزات از داخل

عسگرآقا کوشا، مدیرکل بهسازی نیروگاه‌ها و محیط‌زیست شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی نیز درباره واردات بویلر به خبرنگار ما گفت: تا جایی که امکان داشته باشد تجهیزات مربوط به نیروگاه‌های حرارتی از شرکت‌های داخلی تامین می‌شود و گواه این موضوع بسکت، پمپ‌های سوخت و قطعات دیگری است که از شرکت‌های داخلی خریداری می‌شود.

وی افزود: اما یک سری از قطعات است که تولید آنها در داخل هزینه زیادی دارد به همین دلیل وارد می‌شود. واردات به این دلیل صورت می‌گیرد که تولید چند قطعه برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد و ما معمولا از چین، فرانسه و آلمان این نیاز را رفع می‌کنیم.

کوشا ادامه داد: خرید از شرکت‌های داخلی به نفع کشور است و ما دیگر نیازی به دپوی محصولات نداریم اما در برخی شرایط محصولاتی مورد نیاز است که آلیاژ آن تفاوت دارد و باید بدون درز روی شبکه اصلی قرار گیرد و توان فشار حرارت بالا را داشته باشد و ما مجبوریم از خارج تامین کنیم.

مجلس پیگیری می‌کند

سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معاون مجلس هم به خبرنگار ما گفت: اکنون شرکت‌های داخلی ثابت کرده‌اند که قابل رقابت با شرکت‌های خارجی بوده و این موضوع باید مورد توجه دولتمردان قرار بگیرد. اکنون بیشتر دولتمردان اظهار می‌کنند که نسخه اقتصادمقاومتی بهترین نسخه برای اقتصاد کشور است اما در عمل موضوع دیگری را شاهدیم که این خلاف اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: در زمینه ساخت بویلر شرکت‌هایی هستند که محصولاتشان هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت با نمونه‌های روز خارجی برابری می‌کند. حتی اگر یک درجه هم پایین‌تر باشد باید از داخل تامین شود، در حالی که اکنون کیفیت محصولات در سطح بین‌المللی است. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مجلس مجدانه موضوع تأمین قطعات مورد نیاز شرکت‌های دولتی را از تولیدات داخلی پیگیری می‌کند و کارهایی نیز در این زمینه شده است.

محمدحسین علی‌اکبری - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها