منطقه الموت پتانسیل زیادی در حوزه اقلیمی و تاریخی دارد. قلعه‌های تاریخی الموت با بافت و ساخت انحصاری خویش ازجمله قلعه‌های گازارخان، میمون دژ، لمبسر و... زبان گویای تاریخ این کوهستان و تمدن کهن است.
کد خبر: ۹۴۹۶۲۵

الموت در دل خود صخره‌های اندج را دارد که در زیبایی طبیعی، شباهتی مانند این صخره‌ها در این جای دیگر کشور نیست. دیوار صخره‌ای اندج به عنوان یک اثر طبیعی و ملی در سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است. دریاچه اُوان به عنوان نگین آبی الموت زیبایی خارق‌العاده دارد. قله‌های زیبای الموت مانند سیالان، خشچال و شاه البرز گذرگاه کوهنوردان و دوستداران طبیعت بکر است. روستاهای زیبای الموت ازجمله هنیز، گرمارود، آتان و... از منظر علم مردم‌شناسی و اقلیم‌شناختی بسیار حائز اهمیت هستند.

پوشش گیاهی الموت بسیار متنوع و انبوه است. این سرزمین بیشترین انواع گیاهان دارویی را در دل خود پرورش می‌دهد. الموت مأمن آخرین بازمانده‌های پلنگ ایرانی است که چند قلاده پلنگ در کوهستان‌های منطقه زیست می‌کنند. همچنین ارتفاعات الموت مأمن پرنده‌ای نایاب و کمیاب به نام هما ست. هما، مرغی زیبا و بزرگ از خانواده کرکس‌هاست.

وجود این گونه‌های خاص جانوری، برخی شکارچیان را به شکار وسوسه می‌کند. چند سالی است این کوهستان، منطقه شکار ممنوع اعلام شده که ضروری است با اعلام منطقه حفاظت شده، ضریب امنیت حیات وحش الموت ارتقا یابد تا کمتر شاهد تعرض شکارچیان به این حیات وحش باشیم.الموت بستر مناسبی برای تقویت صنعت توریسم است. آمارها نشان می‌دهد 80 درصد گردشگرانی که به استان قزوین وارد می‌شوند برای دیدن جاذبه‌های گردشگری الموت به این سو می‌آیند. نویسندگان بسیاری درباره جاذبه‌های گردشگری الموت نوشته‌اند. با این حال یک امای بزرگ وجود دارد. طی سال‌های گذشته اقداماتی در جهت نگهداری و حفظ آثار باستانی الموت انجام شده، اما به عنوان یک مسئول منطقه‌ای ادعا می‌کنم 90 درصد مردم ایران از الموت شناختی ندارند و تنها به‌اندازه شنیدن نامی از آن آگاهی دارند.

برای نمونه، قلعه میمون دژ که تاریخ تمدنی بزرگ را در خود نهفته دارد فاقد یک جاده مناسب برای گردشگران است و تنها جاده این قلعه عظیم یک مسیر خاکی مال روست.از همه مهم‌تر این که قلعه گازارخان در مسیر ثبت یونسکو قرار گرفته است؛ اما موانعی وجود دارد که این ثبت جهانی با تأخیر و شاید به طور کامل با مانع روبه‌رو شود. نمایندگان سازمان ملل نسبت به ساخت و سازهای ناهمگون در حریم قلعه، نبود راه مناسب، نبود سرویس‌های بهداشتی و هتل‌های اقامتی، نبود پارکینگ مناسب، کاوش‌های غیرمجاز در منطقه و مواردی دیگر هشدار داده‌اند.

رویکرد مسئولان استانی، حفظ وضع موجود است و با اعتقاد به این که قلعه باید از دست خوردن در امان باشد، تمام کارهای عمرانی را متوقف کرده‌اند. در دو سال گذشته مکاتبات بسیاری با مدیران مربوط انجام شده است؛ ولی هیچ اقدام قابل مشاهده‌ای صورت نداده‌اند و تنها در جواب می‌گویند سیاست ما حفظ وضع موجود است.

مهندس محمد یوسفی

شهردار معلم کلایه الموت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها