مرکز پژوهش های مجلس طی یک بررسی کارشناسانه اثرات مثبت تغییر ساعت رسمی کشور را اعلام کرد.
کد خبر: ۹۴۳۷۵
به گزارش فارس، بر اساس بررسی مرکز پژوهشهای مجلس، تغییر ساعت رسمی که در دنیا به عنوان یک اصل پذیرفته شده است دارای مزایای فوق العاده است و حتی بعضی از کشورها به جای یک ساعت تغییر 2 تا 3 ساعت تغییر میدهند و محاسبات در مورد کشور ایران نشان میدهد یک ساعت بهترین حالت است و مشکلی ندارد.
در ادامه گزارش این پژوهش آمده است: تغییر ساعت شامل مزایایی چون استراحت بیشتر مردم در فصول گرم بهار و تابستان و شروع کار روزانه مردم در هر صبح با گذراندن یک خواب کامل و صرفه جویی در انرژی است و به همان نسبت ساعت کار نیروگاهها کم و به زمان عمر آنها اضافه میشود.
طبق این پژوهش، مطالعاتی که در آمریکا در این زمینه انجام گرفته نشان میدهد انرژی الکتریکی که با تغییر ساعت صرفه جویی می شود در کشورهای مختلف متفاوت است و از یک درصد تا 5/3 درصد متغیر است و حتی در کشور نیوزیلند برای پیک شب به 5 درصد هم میرسد.
بنابر این گزارش تاریخچه تغییر ساعت در دنیا طبق این پژوهش مربوط به اوایل قرن بیستم و در انگلستان بوده است.
در ادامه این پژوهش آمده است که طبق مطالعات متنوع راجع به تغییر ساعت مشخص شده علاوه بر صرفه جویی در انرژی برق مسائل دیگری از جمله کاهش تصادف اتومبیل، آسایش بیشتر مردم باتوجه ازدیاد ساعت خواب (زودخوابیدن و زودبیدار شدن راز سلامت است) را تشویق میکند.
در پژوهش مجلس دیگر اثر مثبت تغییر ساعت چنین عنوان شده است که باتوجه به دستورالعمل سازمان اماکن و وزارت کشور مبنی بر تعطیل شدن تمام مغازه ها از ساعت 12 شب میزان برق مصرفی با جابه جایی ساعت رسمی کاهش پیدا میکند چون چنانچه ساعت رسمی جابه جا نشود مدت زمانی که این مجموعه های بازرگانی احتیاج به روشنایی دارند چهار ساعت و نیم خواهد بود 12-5/7 ولی با جابهجایی ساعت رسمی یک ساعت جلو کشیدن این مدت به 5/3 ساعت کاهش پیدا می کند یعنی یک ساعت کمتر انرژی برق مصرف می شود.
در ادامه این پژوهش صرفه جویی یک ساعت روشنایی در منازل محاسبه شده است که 20 تا 25 درصد از پیک ایجاد شده در مصرف برق مربوط به روشنایی منازل است که بین 7400 مگاوات تا 9000 مگاوات از پیک سرشب مربوط به روشنایی است که اگر 15 تا 20 درصد آن مربوط به روشناییهای عمومی باشد که باتغییر ساعت میزان مصرف آن تغییر نمی کند چون روشن و خاموش شدن آن با فتوسل است توان اخذ شده از شبکه سراسری برای روشنایی منازل بین 500 تا 700 مگاوات خواهد بود.
این پژوهش درباره مزایای تغییر ساعت در استفاده از لازم صوتی و تصویری می افزاید: در حالت عادی و بدون تغییر ساعت مدت زمان استفاده از لوازم صوتی و تصویری 5 تا 6 ساعت است ولی با جابه جایی ساعت این مدت به 4 تا 5 ساعت تقلیل مییابد که مطالعات نشان می دهد که یک هزار تا دو هزار مگاوات از قدرت شبکه مربوط به استفاده از تلویزیونی است که با کاهش این یک ساعت میزان صرفه جویی آن برای هر ساعت 2 میلیون کیلو وات ساعت می شود و صرفه جویی انرژی برق برای 6 ماه اول سال 4210 میلیون کیلو وات ساعت میشود.
در ادامه آمده است: چون در ایران روزهای اعیاد و سوگواری اغلب چراغانی می شود و میزان روشنایی در طول 6 ماه یکنواخت نیست و در روزهای پایانی شهریور چراغها زودتر از حد معمول روشن می شود که برای بدست آوردن نتایج دقیقتر بهتر است عدد 4120 میلیون کیووات ساعت را در 80 درصد ضرب کنیم. بنابراین با تغییر ساعت در شش ماهه اول سال به طور متوسط 3368 میلیون کیلو وات ساعت در انرژی برق مصرفی صرفه جویی می شود که معادل 6/2 درصد انرژی کل کشور است.
پژوهش مرکز پژوهش های مجلس اثر تغییر ساعت در کاهش قله مصرف را نیز چنین محاسبه کرده است که با تغییر ساعت قله مصرف در حدود 500 مگاوات کاهش پیدا کرده و تداوم قله، پیک آن کمتر میشود یابه عبارت دیگر قبل از تغییر ساعت، پیک که نقطه ای بسیار حساس است درحدود 2 تا 5/2 ساعت طول میکشد ولی با تغییر ساعت این مدت به یک تا 5/1 ساعت کاهش پیدا میکند که از لحاظ پایداری سیستم برای شبکه بسیار با ارزش است و سرمایه گذاری برای این 500 تا 700 مگاوات در حال حاضر معادل 300 میلیون دلار هزینه دربرخواهد داشت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها