مدتی است که برزیل، این کشور قدرتمند آمریکای جنوبی در بحران سیاسی فرو رفته و سرانجام با برکناری خانم دیلما روسف، رئیس‌جمهور این کشور اندکی روی آرامش به خود دید. وضعیت برزیل را در گفت‌وگو با دکتر منصور معظمی، سفیر سابق ایران در این کشور بررسی می‌کنیم.
کد خبر: ۹۴۲۹۱۵

اقتصاد برزیل در دوره زمامداری جناح چپ در این کشور بویژه از زمان ریاست جمهوری لولا داسیلوا به یکی از اقتصادهای مطرح دنیا ارتقا یافت، با تحولات اخیر در این کشور و استیضاح و برکناری خانم دیلما روسف سرانجام این اقتصاد پویا به کدام مسیر خواهد رفت؟

دوران ریاست جمهوری لولا داسیلوا در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و حتی بین‌المللی از دوران طلایی برزیل محسوب می‌شود. وی از شخصیتی کاریزماتیک برخوردار بود و توانست از حضور نیروهای تکنوکرات در کابینه‌اش برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های خود حداکثر استفاده را ببرد و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیپلماسی و بین‌المللی، توجه جامعه جهانی را به سمت برزیل جلب کرد. لذا در دوران هشت ساله زمامداری ایشان، برزیل از موفقیت‌ها و پیشرفت‌های مطلوبی برخوردار شد. نکته مهم این است که در زمان داسیلوا اقتصاد جهانی از شرایط بسیار بهتری نسبت به دوران کنونی برخوردار بود.

موانع روسف در حفظ اقتدار اقتصادی چه بود؟

با روی کار آمدن خانم دیلما روسف همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، چند نقطه ضعف نمود پیدا کرد. اول این‌که ایشان برای تدبیر و تمشیت امور کشور تجربه کافی نداشت. دوم این که از محبوبیت آقای داسیلوا هم برخوردار نبود سوم، توانایی جلب افکار عمومی و جذب فضای اقتصادی را به سمت خود در جهت حل مشکلات از دست داد و سرانجام شرایط اقتصاد بین‌المللی با رکود و کاهش رشد اقتصادی مواجه شد.

همه این عوامل دست به دست هم داد تا خانم روسف نتواند تمام انتظارات را مانند دوران آقای داسیلوا برآورده کند. از جنبه دیگر، وضعیت سیاسی بود که روی خوش نشان نداد و تمام احزابی که پیشتر ائتلاف کرده و دولت را تشکیل داده بودند به این موضوع پشت پا زدند و مشکلات اقتصادی هم مزید بر علت شد و سرانجام روسف به مرحله برکناری رسید.

مسائل مطرح در پرونده روسف چه بود و چه پیامدهایی خواهد داشت؟

با دقت بر موضوع استیضاح و موارد مطرح شده در آن مشخص می‌شود که نکته خاصی در پرونده ایشان وجود ندارد. دادستان و دادگاه‌های فدرال نتوانستند مدرک قابل استنادی که فسادی را اثبات کند به دست بیاورند. اتهاماتی که تاکنون به روسف منتسب کردند، مواردی بسیار طبیعی است و در این کشور صدها برابر آن در رابطه با آقای میشل تمر وجود دارد. البته از نظر سیاسی اپوزیسیون توانست به حکومت 14 ساله حزب کارگر در برزیل پایان دهد و این موفقیتی بزرگ بود. اما برای جامعه برزیل اتفاق خوشایند و مثبتی محسوب نمی‌شود. این دومین استیضاحی است که در سال‌های اخیر صورت گرفته، یکی مورد آقای فرناندو کلر است و آخرین مورد خانم روسف.

همچنین برکناری از قدرت به این شکل، چه به لحاظ صحنه بین‌المللی و چه از جنبه دموکراسی و حاکمیت مردم‌سالاری وجهه خوبی ندارد. حضور تعدد احزاب در فضای سیاسی برزیل به گونه‌ای است که دولت‌ها برای استقرار در راس قدرت، مجبور به ائتلاف هستند و در زمان‌هایی این ائتلاف‌ها از بین می‌رود و شرایط را دشوار می‌کند، اما واقعیتی که اکنون این کشور با آن روبه‌روست، جایگزینی شرایط نامساعد و حتی نگران‌کننده امروز به جای شرایط مطلوب اقتصادی گذشته است و به نظر نمی‌رسد که آقای تمر، رئیس‌جمهور موقت برزیل با تمام توان خود بتواند مسائل و مشکلات اقتصادی را بسادگی حل و فصل کند.

برزیل جزو کشورهایی بود که درخواست عضویت دائم در شورای امنیت سازمان ملل را به جد پیگیری می‌کرد آیا شرایط مانند گذشته برای این موضوع فراهم است؟

زمانی که این درخواست پیگیری می‌شد این کشور از اقتصاد قدرتمند و شکوفایی برخوردار بود و نگاه بین‌المللی به توانایی‌های برزیل نگاه خاصی بود، به نظر نمی‌رسد که در زمان کنونی و با توجه به اوضاع سیاسی و اقتصادی نامساعد، شرایط برای پیگیری این درخواست مناسب باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها