ولایتی: اجرای تعهدات FATF به هیچ عنوان درست نیست

انتقادات از تبعات منفی اجرای توافق FATF توسط دولت، از کارشناسان اقتصادی، سیاسی و نمایندگان مجلس به عضو هیات نظارت بر برجام و مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری کشیده شد که همگی خواستار توقف اجرای چنین توافقاتی شده‌اند که امنیت کشور را به خطر می‌اندازد.
کد خبر: ۹۴۱۴۴۵

به گزارش جام‌جم، اواخر بهار امسال مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد از امضای تفاهمی با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در زمینه مقابله با پولشویی و تروریسم خبر دادند که از همان زمان، کارشناسان و متخصصان با توجه به ماهیت این گروه، نسبت به چنین توافقی هشدار دادند.

با وجودی که سکوت دولت در برابر انتقادات ادامه دارد، در روزهای اخیر برخی اسناد رسانه‌ای شده که نشان می‌دهد تعدادی بانک‌های دولتی از ارائه خدمات ارزی به نهادهای وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بهانه تحریم‌های آمریکا و اروپا خودداری کرده‌اند که این مساله موجب انتقادات فراوانی نسبت به توافق FATF شده است.

اجرای تعهدات FATF به هیچ عنوان درست نیست

دکتر علی‌اکبر ولایتی مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری و عضو هیات نظارت بر اجرای برجام با تاکید بر این‌که اجرای تعهدات FATF به هیچ عنوان درست نیست، گفت: ملزم به اجرای تصمیمات ناحق نهادهای مالی بین‌المللی علیه مسئولان کشورمان نیستیم.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی‌اکبر ولایتی در پاسخ به پرسشی درباره اجرای تحریم‌ها علیه برخی نهادهای کشورمان در چارچوب FATF تصریح کرد: اجرای این تعهدات به هیچ عنوان درست نیست. آنچه مسلم است هدف دستگاه‌های مالی بین‌المللی محروم کردن کشورمان از امکانات مالی و تسهیلات اقتصادی و مالی بین‌المللی است.

ولایتی تاکید کرد: این نوعی تحریم و محروم کردن جمهوری اسلامی ایران و فعالان اقتصادی است که حتما نباید از آن تبعیت کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: باید با تحریم‌ها و محدودسازی‌های مالی علیه کشورمان مبارزه کنیم نه این‌که از آن تبعیت شود و در آن چارچوب حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ دلیل تحریم قرارگاه خاتم و دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که پیشتاز مبارزه با صهیونیست‌ها و حامیان صهیونیست‌ها هستند، این است که این سازمان‌ها، دهه‌ها پرچم‌دار مبارزه با صهیونیسم و حامیان صهیونیست‌ها بودند و مهم‌ترین علت تحریم آنان همین است.

ولایتی تاکید کرد‌: آنچه اهمیت دارد، این است که خودی‌ها نباید از نقشه‌هایی که دشمنان طراحی می‌کنند، تبعیت کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که آیا اجرای تعهدات FATF در کشورمان به صلاح است، تصریح کرد: معلوم است که اجرای این تعهدات به صلاح کشور نیست و آن کسی برنده است که بتواند مقاومت را ادامه دهد و مقاومت‌کنندگان برنده می‌شوند.

وی هشدار داد: اگر کسی در مقابل این نوع تحریم‌ها ایستادگی نکند و ضعف نشان دهد، طرف مقابل برنده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها