ماهیت و پیامدهای FATF

اگرچه تمامی سازمانهای بین المللی با هدف تامین اهداف امپرایالیستی تاسیس شده اند اما این به معنی موافقت جمهوری اسلامی ایران با این قوانین ظالمانه نیست، FATF با هدف مبارزه با پولشویی در جهان تاسیس شده، موضوعی که در ایران سبقه ای چند ۱۰ ساله دارد.
کد خبر: ۹۴۲۰۸۷
ماهیت و پیامدهای FATF

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، ندیمی مشاور سازمان برنامه و بودجه در برنامه تیترامشب با اشاره به ماهیت FATF گفت: سازمان ملل و حتی FATF همه برای نظام سلطه آماده شده است، همانطور که آنها قوانین ما را قبول ندارند ما هم قوانین آنها را قبول نداریم، ما با این رویکردی که همه موارد اقتصادی کشور ا تحت کنترل بیاورد مخالفیم.

او افزود: کشورهای امپریالیستی از جمله آمریکا قابل اعتماد نیست، این موضوعی بود که امام راحل به آن اعتقاد راسخ داشتند.

او ادامه داد: وزیر اقتصاد هرگز نمی تواند مجلس را به تغییر لوایح مجبور کند، مجلس می تواند لوایح را رد کند و برتر از آن شورای نگهبان است که می تواند راسا لوایحی را که با مصالح کشور نیست را لغو کند.

او تاکید کرد: ما هرگز با آمریکا مذاکره ای نداشته ایم و تا زمانی که اجازه ندهند هم مذاکره ای نخواهیم داشت؛ تمام سازمانهای بین المللی برای نظام سلطه ساخته شده اگرچه ظاهر زیبایی دارند ولی در حقیقت برای مصالح نظام امپرایالیستی تعریف شده است.

ندیمی ادامه داد: لوایح و قوانین بین المللی به سرعت تصویب نمی شوند، بلکه پروسه ای زمان بر است، به این ترتیب ما می توانیم زمان لازم را برای تصمیم نهایی تحصیل کنیم و جای نگرانی نیست.

او تاکید کرد: حرف آخر این حکومت دست یک وزیر نیست، هیچکسی زیربار خودتحریمی نمی رود و همه دستگاه ها مراقب اند و کلام رهبرانقلاب است که فصل الخطاب است.

او یادآور شد: ما هزار روش برای عمل کردن به قوانین داریم و می توانیم فضا را مدیریت کنیم، ما به دنبال خود تحریمی نیستیم و همه معتقدند که مبارزه با پولشویی لازم است اما نمی خواهیم بدست خود، خود را تحریم کنیم، نگرانی ها عملا لازم است اما اتهام زنی صحیح نیست، ما پشت رهبری هستیم و به آسانی می توانیم فضا را مدیریت کنیم.

قضاوی دیگر مهمان برنامه گفت: بحث مبارزه با پولشویی قبل از دهه 80 در ایران دنبال می شد و حتی پروژه ای هم انجام شد که نشان داد پولشویی در اقتصاد کشور آثار مخربی دارد، بنابراین ایران همچون گذشته معتقد است که پولشویی آثار منفی روی اقتصاد کشور دارد و به شدت با آن مبارزه می کند.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: دولت در حال حاضر از یک سو با مخالفت های بین المللی و لابی صهیونیستی و از سوی دیگر با مخالفت های داخلی روبروست، ما عضور سازمان ملل هستیم و باید از مکانیزمهای بین المللی در جهت تامین منافع ملی استفاده کنیم، امروز همه تلاش می کنند به عضویت FATF درآیند زیرا عضویت در این سازمان به معنی همنوایی جهانی با پولشویی است نه فروختن اطلاعات به این FATF .

او ادامه داد: قبل از برجام بانکهای کشور نمی توانستند خدمات بین المللی به هموطنانمان ارائه دهند اما در حال حاضر این امر محقق شده است، در برجام امتیازات داده شد و گرفته شد و نمی توان ادعا کرد که در برجام ایران برنده نهایی بوده بلکه همه در برجام برنده شدند.

او یادآور شد: قوانین ما برای مبارزه با پولشویی ضعیف است که باید اصلاح شود، وزیر اقتصاد تعهدی نداده بلکه آمادگی خود را برای حضور در FATF اعلام کرده است، FATF بحث امروز کشور نیست بلکه مسئله ای 15 ساله و دغدغه همه دولتهای پیشین ایران بوده است.

جبرائیلی دیگر مهمان برنامه گفت: ما با تفکر تسلیم بودن مخالفیم، وزیر اقتصاد تعهدی را به رئیس fatf داده که براساس آن قانون مجلس را تغییر دهد، حال ایشان چه حقی برای تعهد دادن دارند؟
این کارشناس و تحلیلگر در ادامه افزود: مشکل ما با fatf این است که در برجام و بر اساس پیوست دو، قرار بود تحریمها لغو شوند که وزیر خزانه داری آمریکا در ظاهر این تحریمها را لغو کردند اما در حقیقت این امر اجرایی نشد و همه چیز به FATF واگذار شد تا شورای امنیت بر فعالیتهای اقتصادی کشور نظارت کند.

او افزود: اروپایی ها نگران هستند که نکند پولهای آزاد شده به دست وزارت دفاع و غیره برسد، زیرا این وزارتخانه و سایر وزارتخانه های دیگر در لیست تحریمهای آمریکا هستند و در نتیجه هرگونه دادو ستد با این سازمانها به معنی جریمه های آمریکا علیه اروپاییان خواهد بود لذا در این شرایط پای FATF به این مسئله باز می شود تا مراقب این مبادلات مالی باشد، در حقیقت ماموریت fatf در ایران همین است که با نام مستعار پولشویی شناخته شده است.

او ادامه داد: وزیر اقتصاد تعهد سیاسی داده است و عملا زمانی خریداری نکرده بلکه برای طرف غربی زمانی تعیین کرده اند، ای دی ام در حقیقت تحریمهای یک طرفه آمریکا علیه ایران است و به این معناست که برخی از وزراتخانه ها همچنان در تحریمهای آمریکا باقی می مانند، به این ترتیب وزارت ارشاد، دفاع، اطلاعات و ... همچنان در تحریمهای آمریکا باقی می مانند و جالب آنکه در کشور ما برای باورپذیر کردن این امر تئوری سازی هم شده است، ما عملا به خود تحریمی دست زده ایم، کاری که هیچ کشوری تا به حال با خود نکرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها