همزمان با هفته دولت، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در سفری به قم با علما و مراجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد و توصیه‌های مراجع تقلید درباره عملکرد دولت را شنید. مراجع در این دیدارها بر ضرورت چاره‌اندیشی دولت برای مسائل اقتصادی و فرهنگی تاکید کردند.
کد خبر: ۹۳۸۰۲۹

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله مکارم‌شیرازی در دیدار محمد نهاوندیان، تصریح کرد: سه معضل قاچاق، سود بانکی و پرداخت یارانه‌ها آسیب‌های جدی برای اقتصاد کشور هستند که اگر این سه مشکل حل شود، قطعا اقتصاد وضعیت بهتری خواهد داشت. این مرجع تقلید با تأکید بر مقابله با پدیده شوم قاچاق ادامه داد: مسأله مبارزه با قاچاق فراقوه‌ای است و حتی مردم نیز باید در این موضوع کنار دولت و سایر قوا به مقابله با آن بپردازند.

سودهای بانکی؛ معضل جدی اقتصاد

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با برشمردن سودهایی که در بانک‌ها پرداخت می‌شود، از آن به عنوان معضل جدی اقتصاد کشور نام برد و یادآورشد: سیاست‌های بانک مرکزی و مصوبات آن باید از سوی همه بانک‌ها تبعیت شود و ضمانت اجرایی برای آن وجود داشته باشد ولی متأسفانه هنوز عملی نشده است.

وی افزود: سیاست غلط سال‌های گذشته در تبلیغات افسارگسیخته‌ای که در مورد پرداخت سود در فعالیت‌های بانکی به وجود آمد، باعث ایجاد مشکل در اقتصاد کشور شده است، لذا باید سود عقود شرعیه در بانک‌ها به شکل منطقی و به شیوه‌ای که بانک مرکزی تصویب می‌کند از سوی همه بانک‌ها تبعیت شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی به پرداخت غلط یارانه به همه مردم در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: این برنامه اقتصادی از ابتدا غلط اجرا شد و این موضوع یکی از بزرگ‌ترین مشکلات را ایجاد کرده است که حتی می‌تواند معضلات اجتماعی و فرهنگی هم به دنبال داشته باشد. وی افزود: باید تجدیدنظر جدی در این موضوع صورت بگیرد و ادامه این سیاست غلط اصلا منطقی و به نفع کشور نیست. آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به تأثیراتی که گسترش شبکه‌های مجازی بر فرهنگ و اعتقادات مردم دارد، گفت: امروز تنها با سیاست‌های انقباضی و فیلتر شبکه‌های مجازی نمی‌توان مانع آسیب‌های این فضا شد و چنین سیاست‌هایی امروز دیگر کارایی ندارد و باید اقدامات اثباتی و ایجابی انجام داد و راهکار آن راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و ساخت نرم‌افزارهای داخلی و بومی است و ما گروهی را مأمور کرده‌ایم که این کار را دنبال کنند.

ضرورت فعالیت بیشتر در عرصه فرهنگی

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی هم در دیدار نهاوندیان با قدردانی از تلاش‌های دولت و مسئولان، گفت: دولت در مسیری که تاکنون پیموده، موفقیت‌های زیادی به‌دست آورده است. به گزارش ایرنا، این مرجع تقلید تصریح کرد: من از فعالیت‌های دولت آگاهم و برای رئیس جمهور و مسئولان دعا می‌کنم؛ باید باور داشت که وقتی قصد و نیت خیر و خدمت به خدا و مردم در نظر باشد، به‌طور حتم موفقیت، قرین راه خواهد بود. وی با اشاره به آرامش موجود در جامعه افزود: تعادل در رفتار دولت و تعامل بین قوا و آرامشی که بر اثر رفتار دولت در جامعه به‌وجود آمده، کاملا مشهود و عیان است و این موضوع از جمله دستاوردهای مهم دولت است.

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی با اشاره به مشکلاتی که دولت میراث‌دار آن بوده، گفت: مطمئنم که مردم می‌دانند و درک می‌کنند که دولت با چه مشکلاتی مواجه بوده و هست و دولت در مسیری که تا اینجا پیموده، موفقیت‌های زیادی به‌دست آورده است. این مرجع تقلید با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی در کشور، اظهار کرد: نیازهای فرهنگی جامعه به گونه‌ای است که باید برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های بیشتری انجام بگیرد.

برنامه‌ریزی برای حل مشکل بدحجابی

آیت‌الله سبحانی هم با قدردانی و تشکر از تلاش‌های دولت یازدهم، بر ضرورت توجه به سه معضل باقیمانده از سال‌های گذشته و نهادینه شده در جامعه، یعنی ازدواج جوانان، کاهش جمعیت و وضعیت حجاب در جامعه تاکید کرد. این مرجع تقلید گفت: براساس آمار، جمعیت قابل‌توجهی از جوانان، مجرد بوده و برخی مشکلات مانع ازدواج آنان است از این‌رو دولت و مسئولان لازم است برنامه‌های خود را برای رفع موانع ازدواج جوانان سرعت ببخشند و تمام ارکان کشور در ایجاد بستر فرهنگی برای ترویج ازدواج آسان‌تر، همت کنند.

وی با اشاره به روند کاهش جمعیت افزود: با توجه به کاهش موالید و فرهنگ ترویج شده در سابق مبنی بر تک‌فرزندی و پرهیز از ازدیاد نسل، موضوع کاهش جمعیت در سال‌های آینده می‌تواند به معضل بزرگی تبدیل شود، لذا همه باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌ و اقدامات مؤثری انجام دهند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به وضعیت حجاب در جامعه گفت: حفظ حجاب به‌عنوان یکی از ارکان اصلی جامعه دینی باید مورد توجه قرار بگیرد و همه مسئولان،‌علما، نخبگان، نویسندگان و رسانه‌ها، لازم است با عنایت جمعی به این موضوع بپردازند.

این مرجع تقلید افزود: معضل حجاب باید با نگاه فرهنگی و اقناع در جامعه مورد توجه قرار بگیرد و مادامی که همه دستگاه‌ها، گروه‌ها و آحاد جامعه به شکل منسجم و دقیق عمل نکنند به مقصود نهایی و مطلوب نخواهیم رسید.

مردم باید آثار فعالیت دولت را حس کنند

آیت‌الله موسوی اردبیلی هم در دیدار نهاوندیان گفت: دولت یازدهم دولت خوب و کارآمدی است و احتیاج به دلگرمی و پشتیبانی دارد تا اگر ضعف هایی هم هست، با برنامه‌ریزی دقیق و فعالیت و تلاش بیشتر رفع شود. این مرجع تقلید با بیان این‌که مردم باید آرام آرام آثار فعالیت های دولت را در زندگی خود حس کنند، توصیه کرد که اقدامات دولت در همه حوزه ها ، به طور ملموس برای مردم تبیین و تشریح شود.

آیت الله شبیری زنجانی نیز در دیدار رئیس دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: ابعاد مادی و معنوی زندگی مردم باید در کنار هم دیده شوند و نباید هیچ کدام در سایه دیگری قرار گیرد. اقتصاد نباید هدف باشد اما عدم اهتمام به آن به هدف اصلی که بعد معنوی زندگی مردم است هم لطمه خواهد زد.

آیت الله وحید خراسانی نیز در دیدار نهاوندیان اظهار داشت: خدمت به مردم با نیت خیر و در راستای جلب رضایت اهل‌بیت(ع) به عنوان اصول اصلی دولت در تمامی برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات باید مدنظر باشد. اگر مسئولین بیش از پیش رابطه خود را با خداوند و امام زمان (عج) تقویت کنند، حتما در برابر همه مشکلات پیروز و موفق خواهند بود و هیچ مشکلی در برابر این دو کلمه تاب مقاومت نخواهد داشت.

گزارش نهاوندیان در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که به ریاست آیت‌الله یزدی برگزار شد، حضور یافت و ضمن ارائه گزارشی از اقدامات دولت، با رئیس و اعضای این جامعه گفت‌وگو کرد.به گزارش ایرنا، در این جلسه آیت‌الله یزدی و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را درخصوص موضوعات مختلف مطرح کردند. وی همچنین با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

ضرورت توجه بیشتر دولت به توصیه‌های مراجع

آیت‌الله حسن ممدوحی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

روابط دولت با مراجع تقلید در سال‌های گذشته به‌گونه‌ای بوده که نه می‌توان آن را ستود و نه می‌توان گفت رابطه بدی بوده است. مراجع تقلید تاکنون علیه دولت موضع منفی نگرفته‌اند و با این حال باید توجه داشت این رابطه آنچنان نیست که موثر باشد. حضرات مراجع تاکنون درباره بسیاری از مسائل فرهنگی، تربیتی و اجتماعی و مسائل مربوط به حجاب و عفاف، تذکرات و توصیه‌های فراوانی برای بهبود اوضاع داشته‌اند اما توجه به این توصیه‌ها در حد لازم نبوده است.

با توجه به جایگاه مراجع تقلید به نظر می‌رسد دولت باید بیش از گذشته در اجرای توصیه‌های آنها بکوشد تا شرایط کشور بهبود پیدا کند. مراجع عظام تقلید خیرخواه مردم هستند. توجه به توصیه‌ها و تذکرات این علمای بزرگ باعث تائید دولت از سوی مردم خواهد شد و از سوی دیگر شرایط کشور هم بهبود پیدا خواهد کرد. البته با وجود برخی نواقص در رابطه دولت با مراجع تقلید، در این روابط، بحران وجود ندارد؛ روش مراجع و علمای بزرگ، همراهی با دولت و توصیه و نصیحت به دولتمردان است و به نظر می‌رسد رسانه‌ها هم باید به این قضیه بپردازند و دولت را به عمل کردن به نصایح مراجع ترغیب کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها