کشف تصادفی نئاندرتال‌ها در نوشهر

آثار به دست‌آمده از محوطه بَندِپی نوشهر نشان می‌دهد که این محوطه یکی از بزرگ‌ترین محوطه‌های گزارش شده‌ای است که از حضور انسان نئاندرتال در ایران خبر می‌دهد.
کد خبر: ۹۳۶۸۰۴

پیش از این تنها در بخش‌های کوهستانی جنوب شرق دریای مازندران، در محوطه کیارام در استان گلستان، بقایای فرهنگی منتسب به انسان نئاندرتال شناسایی شده بود که این امر مربوط به بیش از 6 دهه پیش و توسط باستان‌شناسان انگلیسی انجام گرفته بود.

حامد وحدتی نسب سرپرست هیات باستان‌شناسی محوطه بَندِپی نوشهر دراین باره، عنوان کرد: در خردادماه سال جاری فاطمه شجاعی‌فر یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد باستان‌شناسی مؤسسه آموزشی مارلیک نوشهر به‌طور تصادفی به تجمعی از دست‌افزارهای سنگی روی سطح در کوهستان مشرف به منطقه بَندِپی در شهرستان نوشهر برخورد کرد که در پی آن و پس از اخذ مجوزهای لازم عملیات بررسی و شناسایی محوطه با همراهی کوروش روستایی از پژوهشکده باستان‌شناسی شروع شد.

این باستان‌شناس با اشاره به اهمیت ویژه تعداد دست افزارهای سنگی یافت شده گفت: تخمین‌های کارشناسی حاکی از وجود بیش از صد‌ها هزار قطعه دست‌افزارسنگی در محوطه است.

به گفته حامدی نسب، مطالعات ابتدایی درباره دست‌افزارهای سنگی نشان داده که بیشتر دست‌افزارها منتسب به دوره پارینه سنگی میانی یعنی بازه زمانی بین 40 تا250 هزار سال پیش است، دوره‌ای که از آن به نام عصر انسان نئاندرتال نیز یاد می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها