راهی نو برای خرید خانه نو

خط کشیدن دور آگهی‌های صفحه نیازمندی‌های روزنامه‌ها، طی کردن کوچه‌ها و خیابان‌ها، از این خانه به آن خانه و از این بنگاه به بنگاه دیگر رفتن، سرو کله زدن با چند مشتری و دفاتر املاک برای گرفتن تخفیف و جوش دادن معامله، همه پروسه‌ای سخت و طاقت‌فرساست که در مسیر اجاره یا خرید یک خانه با آن سرو کار داریم. مسیری که با یک بار تجربه آن قطعا از آن فراری خواهید شد، اما اگر مجبور شویم چاره‌ای جز تن دادن به آن نداریم.
کد خبر: ۹۲۹۰۹۴

استارت‌آپ اونیزو یک کسب و کار جدید است که برای حل مشکل همیشگی خریداران خانه و کسانی که دنبال اجاره ملک هستند، شکل گرفته است. استارت‌آپ اونیزو سعی دارد پروسه پردردسر پیدا کردن خانه مناسب، چانه‌زنی با فروشنده و پیچ و خم‌های قانونی بنگاه‌ها را به کاری بی‌دردسر برای کاربران تبدیل کند. در این شماره پای صحبت ایده‌پرداز و طراح این استارت‌آپ جدید نشسته‌ایم تا از ساز و کار این ایده جدید سردربیاوریم.

حل یک مشکل همیشگی

بیشتر ما مستقیم یا غیرمستقیم با پروسه خرید و اجاره خانه درگیر بوده‌ایم. کاری که به انرژی و صرف زمان قابل توجهی احتیاج دارد و معامله‌ای که در نهایت در بیشتر مواقع با نارضایتی یکی از طرفین معامله به پایان می‌رسد. فرید وحیدی، ایده‌پرداز استارت‌آپ اونیزو می‌گوید: «وقتی با بیشتر اطرافیان خود که درگیر خرید یا اجاره خانه بودند صحبت می‌کردم، متوجه یک مشکل همگانی در میان آنها شدم. این افراد به‌طور مشترک معاملات مسکن را کاری پردردسر و مشکل‌ساز می‌دانند و با وجود عدم تمایل به سروکار داشتن با بنگاه‌ها، راه دیگری برای انجام این نوع معاملات ندارند. با یک بررسی ساده می‌توان دلیل این نارضایتی و عدم تمایل به استفاده از بنگاه‌ها را این دانست که دفاتر املاک به‌صورت مشترک باید هم طرف خریدار را داشته باشند و هم مشتری. در صورتی که به هیچ وجه این شرایط قابل اجرا نیست و دفاتر بنگاه ترجیح می‌دهند یک معامله تحت هر شرایطی به سرانجام برسد.» این نقطه شروع شکل‌گیری ایده اونیزو بود؛ سازوکاری که تنها یک طرف از معامله یعنی خریدار را در ارجحیت قرار می‌دهد.

سپردن کارها به یک متخصص

نوع خدماتی که اونیزو به کاربرانش می‌دهد به این شکل است که کاربر بعد از ورود به سامانه اونیزو، بنا به نوع نیازش، حدود قیمت، منطقه و مشخصات ملکی را که در نظر دارد، در این سامانه وارد می‌کند. این لحظه کاربر به‌صورت مستقیم به یکی از کارشناسان اونیزو متصل شده و آنلاین در جریان روند کارها قرار می‌گیرد. اونیزو از میان گزینه‌های موجود در بازار پنج تا 10 گزینه را غربال کرده و در اختیار مشتری قرار می‌دهد. این اطلاعات شامل عکس‌، مشخصات فنی خانه و حدود قیمت ملک‌ها می‌شود. پس از این مرحله مشتری آن تعداد از واحد‌هایی را که در نظر دارد برای بازدید انتخاب کرده و کارشناسان اونیزو قرار ملاقات خانه را تنظیم کرده و با خودرو دنبال مشتری می‌روند. در صورت موافقت مشتری با یکی از گزینه‌ها، عملیات ثبت قرارداد آغاز شده و تا لحظه امضای نهایی و تنظیم سند به حضور خریدار در پروسه‌های موجود نیاز نیست.

علی حقیقی، سرپرست تیم طراحی اونیزو می‌گوید: «این مراحل تا جایی انجام می‌گیرد که سند ششدانگ خانه به نام خریدار زده شود و مسئولیت اونیزو به پایان برسد.» وحیدی نیز تاکید می‌کند: «با این روش برای اولین بار اونیزو نه نماینده هر دو طرف که تنها وکیل و نماینده خریدار است و در واقع منافع استارت‌آپ ما دقیقا با منافع خریدار مشترک است.»

یک کسب و کار متفاوت

چند سالی است خرید خانه و معاملات ملکی، شکل آنلاین و دیجیتال به خود گرفته است، اما تفاوت اونیزو این است که کاربر می‌تواند از میان گزینه‌های موجود در دیتابیس سایت‌های مختلف، ملک موردنظر خود را پیدا کرده سپس به بنگاه مربوط برای بازدید خانه و ثبت قرارداد مراجعه کند. اما نکته جالب در مورد استارت‌آپ اونیزو این است که این سامانه هیچ نوع دیتابیس از پیش تعیین‌شده‌ای در اختیار مشتری قرار نمی‌دهد. علی حقیقی دلیل این مساله را به این شکل بیان می‌کند: «داشتن دیتابیس این حس را به مشتری القا می‌کند که ما نیز مانند بنگاه‌ها فهرست‌هایی از قبل تعیین شده از املاک مختلف را در اختیار داریم که می‌خواهیم به کاربر خود بفروشیم.» اما مساله در اونیزو کاملا برعکس است و در واقع استارت‌آپ با توجه به نیاز خریدار بازار را پایش می‌کند و تازه‌ترین و نزدیک‌ترین موردهای موجود در بازار را در اختیار خریدار قرار می‌دهد. این روش باعث می‌شود کاربران این اطمینان را داشته باشند که گزینه‌های از پیش تعیین‌شده باعث از قلم افتادن دیگر گزینه‌های جدیدتر نشود.

با نگاهی به بازارهای خارجی می‌توان متوجه شد استارت‌آپ‌های مشابهی بیرون مرزهای ایران برای خرید و اجاره خانه وجود دارد. ایده‌پرداز اونیزو در مورد تاثیر این استارت‌آپ‌ها در شکل‌گیری ایده‌شان می‌گوید: «مساله اصلی این است که در کشوری مانند آمریکا که استارت‌آپ‌های موفقی در این زمینه وجود داشته است، شاهد یک تفاوت اصلی آن هم در قوانین معاملات ملکی هستید. براساس قوانین آنجا خریدار ایجنت‌هایی در اختیار دارد که حق قانونی معامله املاک را دارند و با نماینده طرف مقابل یا همان فروشنده وارد مذاکره می‌شوند. زیلو یکی از همین استارت‌آپ‌هاست که توانسته در این زمینه موفقیت‌های جالبی کسب کند. ما کمی از آنها الهام گرفتیم، اما با توجه به تفاوت‌های قانونی‌ که وجود دارد امکان شکل‌گیری صد درصدی آن وجود نداشته و ما نیز برنامه‌ای برای دنبال کردن آن نداشته‌ایم.»

استفاده از ظرفیت‌های آنلاین

اونیزو در گروه کسب و کارهای آنلاین قرار می‌گیرد، اما درواقع بعد از ثبت سفارش از طرف کاربر، خریدار با یک نماینده به‌صورت مستقیم در ارتباط است که باعث می‌شود این کسب و کار از حالت اوپراتوری و تکنیکال خارج شود. اما در واقع آنچه اونیزو را در گروه استارت‌آپ‌های آنلاین قرار می‌دهد این است که از تمام بسترهای اینترنت که قابل دسترس بود، استفاده کرده‌ به‌طوری که موقعیت مکانی ملک با استفاده از گوگل‌مپ ارسال می‌شود، تمام اطلاعات و عکس‌ها توسط ایمیل در اختیار مشتری قرار می‌گیرد و همچنین کارشناس‌های آن به‌صورت تمام وقت و آنلاین با کاربران در ارتباط هستند. این کاربر است که ابتدای کار تصمیم می‌گیرد با چه روشی با کارشناسان در ارتباط باشد. استفاده از خود وب‌سایت، تلگرام، ایمیل یا تماس تلفنی روش‌هایی است که کاربر می‌تواند با توجه به راحتی خود انتخاب کند.

حقیقی در این خصوص می‌گوید: «در حال حاضر مشغول کار روی اپلیکیشن این کسب و کار هستیم تا کاربر بتواند تمام این مراحل را از طریق اپلیکیشن اختصاصی ما انجام دهد و از همان طریق با کارشناسان در ارتباط باشد. اما در مرحله اول می‌توان گفت محدود کردن مشتری به استفاده از اپلیکیشن کار را برایش سخت خواهد کرد و به نوعی از انجام آن سرباز می‌زند.» فرید وحیدی ‌دلیل این کار را سروکار داشتن با پس‌انداز یک عمر یک خانواده می‌داند: «ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم یک خانواده بدون دیدن و صحبت کردن و تنها با اعتماد به سامانه‌های آنلاین دست به یک معامله هنگفت بزند. پس با توجه به آمارها و نظرسنجی‌هایی که انجام داده‌ایم تصمیم گرفتیم این مراودات بین کاربر و کارشناس در فضایی متفاوت‌تر انجام شود.»

گذر از فضای سنتی

فضای حاکم بر معاملات ملکی در ایران ظاهری سنتی دارد و همین امر باعث می‌شود مشتریان نیز تمایل چندانی به گذر کردن از این فضای سنتی نداشته باشند. اما استارت‌آپی مانند زیلو کار خود را 12 سال پیش و زمانی آغاز کرد که فضای بازار خانه در آمریکا نیز هنوز سر و شکل امروزی و مدرن به خود نگرفته بود و از یک فضای سنتی برخوردار بود، اما نوع خدمات خوبی که از طرف این شرکت‌ها در اختیار آنها قرار گرفت باعث شد استفاده از چنین سامانه‌هایی به یک عادت تبدیل تبدیل شود. به طوری که حالا از هر پنج کاربری که دنبال خانه می‌گردد، سه نفر از آنها اول سراغ زیلو می‌روند.

حقیقی نوع خدمات را دلیل اصلی افزایش اعتماد و تغییر فضا در بازار ایران می‌داند. وحیدی نیز می‌گوید: «کاربر ایرانی با توجه به مشغله‌های روزانه‌اش به این نتیجه رسیده‌ که باید بعضی از کارها را به‌صورت اوت‌سورس در اختیار متخصصان قرار دهد و خود درگیر ماجرا نشود. این دقیقا همان نقطه‌ای است که استفاده از استارت‌آپ اونیزو برای مشتری ارزش افزوده دارد. ما برای شروع خوش‌بین هستیم که بتوانیم مردم را با این خدمات آشنا کنیم.» راه‌اندازان اونیزو یک زمان پنج تا 10 ساله را برای تغییر کلی فضای کسب و کار ملک در ایران پیش‌بینی می‌کنند: «با وجود این‌که ما یک کسب و کار نو پا هستیم، اما تاکنون نزدیک به 20 معامله ملک با استفاده از این سامانه انجام شده و این در حالی است که با توجه به نوع خدمات و مشکلات موجود به خدمت‌دهی به تنها بخشی از مشتریان محدود هستیم. ما نماینده رسمی خریدار هستیم، چیزی که نبود آن در کسب و کارهای مربوط به خرید و فروش خانه در ایران بشدت به چشم می‌خورد.»

فرید وحیدی، ایده‌پرداز اونیزو

کارشناس مهندسی متالوژی است، اما به واسطه حضور در خانواده‌ای که درگیر بازار مسکن و ساخت و ساز هستند، با این بازار نیز آشنایی کامل دارد.

علی حقیقی، طراح اونیزو

دانشجوی رشته کارشناسی مهندسی صنایع در دانشگاه صنعتی شریف و حدود چهار سال است که در حوزه کسب و کار اینترنتی فعالیت می‌کند.

جهانگیر نادرپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها