شاید تا به حال نام مایت را نشنیده باشید و ندانید که مایت‌ها یا هیره‌های خانگی موجوداتی میکروسکوپی هستند که با چشم غیرمسلح نمی‌توانیم آنها را ببینیم اما این حشرات ریز همیشه در کنار ما و اغلب در بالش، ملحفه، پتو، صندلی راحتی، تار و پود فرش‌ها، عروسک‌های پولیشی، موها و حتی در میان مژه‌ها و ابروهای ما و سایر جاهای گرم و مرطوب که غبار در آنجا جمع می‌شود، زندگی می‌کنند.
کد خبر: ۹۲۸۶۲۳
مایت‌ها را از خانه بیرون کنید

مایت‌ها از خانواده عنکبوتیان و به گروه کنه‌ها تعلق دارند. اغلب هشت پا دارند و در گرد و خاک خانه به مدت دو ماه و نیم زندگی می‌کنند و روزانه تخم می‌گذارند.

غذای اصلی مایت،‌ سلول‌های مرده پوست بدن، شوره سر انسان و حیوانات، قارچ‌ها، ذرات ریز موادغذایی پخش شده در سطح خانه و گردو خاک است.

اما آیا مایت‌ها برای سلامت انسان مضرند؟ بله. اجزای بدن و پروتئین مدفوع این حشرات سبب بروز واکنش آلرژیک یا شعله‌ور شدن علائم آسم می‌شود و می‌تواند باعث آبریزش بینی، ریزش اشک از چشم، عطسه، مشکلات تنفسی و التهاب پوستی شود.

راه رهایی چیست

رعایت بهداشت فردی و نظافت روزانه خانه می‌تواند از تعداد مایت‌ها به میزان چشمگیر بکاهد. بیشترین جایی که هیره‌ها در آنجا تجمع دارند روی بالش و ملحفه‌هاست. بنابراین هفته‌ای یکبار آنها را با آب داغ بشویید. شست‌و‌شو موجب کاهش دسترسی مایت به غذا و در نتیجه کاهش تعداد مایت‌ها می‌شود.

در بالش‌هایی که با مواد متفرقه غیربهداشتی و حساسیت‌زا پُر شده‌اند یا حاوی پَر نشسته‌اند علاوه بر مایت، قارچ‌هایی زندگی می‌کنند که با حمله به ریه و سینوس، تشدید‌کننده آلرژی و عود‌کننده آسم هستند. اسپورهای قارچ در این نوع بالش‌ها از پوسته‌های بدن و مدفوع مایت‌ها تغذیه می‌کنند.

تحقیقات نشان داده است، این قارچ‌ها عامل عفونت در بیماران مبتلا به لوسمی و دریافت‌کنندگان پیوند مغز استخوان هستند.

فرش و مبلمان نیاز به نظافت دارد و باید هر هفته با جارو برقی تمیز شود.

برای به دام انداختن مایت‌های موجود در گرد و غبار، در دستگاه جارو برقی باید از فیلتر مخصوص استفاده شود.

با توجه به این که مایت‌ها در مکان‌های خشک و خنک کمتر حضور دارند، هوای داخل خانه باید تهویه شود تا از میزان رطوبت هوا کاسته شود. اگر لباس و ملحفه به صورت مرطوب داخل کشو و کمد قرار گیرد، مکان مناسبی برای تجمع مایت‌ها فراهم می‌آید.

موهایتان را داخل اتاق خواب شانه نکنید و جوراب‌های کثیف و لباس‌های نیمه چرک را در اتاق نگه ندارید، زیرا مملو از سلول‌های مرده پوست بدن و منبع غذایی مایت‌ها هستند. از نگهداری پارچه‌های پشمی، روزنامه و کاغذ باطله نیز بپرهیزید.

موی بدن سگ و گربه محل مناسبی برای زندگی مایت و شپش است و در اثر راه یافتن این حیوانات در خانه، مایت‌ها در فضا پراکنده می‌شوند و می‌توانند نیم ساعت در هوا معلق بمانند و سپس روی اشیا یا پوست و مو و مژه و ابروی شما فرود آیند. پس از آوردن حیوانات به داخل خانه باید اجتناب کنید.

فاخره بهبهانی - دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها