تصویب تعرفه گذاری خدمات پرستاری با رای 150 نماینده مجلس در حالی صورت گرفت که رئیس سازمان نظام پرستاری اعلام می کند بیش از 50 درصد پرستاران دچار پادرد و خستگی مزمن هستند.
کد خبر: ۹۲۸۴۰

به گفته غضنفر میرزابیگی ، طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری نه برای هدف مالی پرستاران که برای ارتقای کیفیت ، ارزش اجتماعی ، انگیزه شغلی و استانداردسازی خدمات انجام می شود. طبق این طرح ، 215 خدمت پرستاری در 3 سطح پیشگیری و بهداشت ، درمان و توانبخشی تعریف شده که برای تمامی پرستاران کشور در بخشهای دولتی ، خصوصی و نیروهای مسلح تعرفه گذاری خواهد شد. بر این اساس ، پس از تصویب شور دوم این طرح در مجلس ، دولت با همکاری سازمان نظام پرستاری ، تعرفه های خدمات پرستاری را اعلام می کند.

70 درصد خدمات به عهده پرستاران

به اعتقاد کارشناسان ، تعرفه گذاری خدمات پرستاری می تواند علاوه بر افزایش انگیزه برای پرستاران ، در ارتقای خدمات به مردم نیز تاثیرگذار باشد. فخرالدین حیدری ، نماینده مجلس با تایید این مطلب به ایسنا می گوید: طرح تعرفه پرستاران در اولویت کار مجلس قرار گرفت و تا 6ماه دیگر بعد از تصویب نهایی نیز به اجرا در خواهد آمد. حیدری ادامه می دهد: با توجه به این که بسیاری از خدمات پرستاران نادیده گرفته می شود و در عین حال 70 درصد خدمات درمانی نیز از سوی پرستاران انجام می شود ، طرح تعرفه گذاری و خدمات پرستاری تا حدود زیادی می تواند باعث ایجاد انگیزه و هویت در پرستاران شود. وی با اعلام کمبود 120 هزار نیروی انسانی پرستار در سطح کشور می گوید: در صورت حل شدن این مشکل ، رضایتمندی همراهان بیمار نیز فراهم خواهد شد. وی یکی دیگر از عوامل نارضایتی بیماران را مشخص نبودن ساعات کاری پرستاران می داند.

مشکلات پرستاران در آمار

بررسی های جدید نشان می دهد 66.4 درصد پرستاران دچار کمردرد ، 31 درصد دچار ناراحتی های ستون فقرات ، 28 درصد درد شانه ، 34 درصد درد گردن و 52 درصد پا درد هستند و 41 درصد از آنان به طور کلی از دردهای عضلانی رنج می برند. بر همین اساس ، 26 درصد پرستاران دچار عوارض داروها و مشکلات پوستی ناشی از آن می شوند ، 37درصد ریزش مو دارند ، 25 درصد به طور مکرر سرما می خورند ، 57 درصد سردرد دارند ، 31 درصد با واریس درگیر هستند ، 17.5 درصد فشار خون دارند و حدود 9 درصد پرستاران دچار عفونت های ریوی می شوند. همچنین 38.5 درصد پرستاران دچار آسیبهای ناشی از بخیه کردن و انواع سوزن های مورد استفاده برای بیماران قرار می گیرند ، 55.5 درصد آنان خستگی مزمن دارند ، 58 درصد دچار اختلال در خواب هستند ، 21 درصد زخمهای گوارشی دارند ، 16.5 درصد دچار تهوع و استفراغ هستند و 33 درصد با انواع خشونت مواجه می شوند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها