سال‌ها باید تلاش می‌شد تا با ارائه اسناد و مدارک متعدد و از روی قرائن و شواهد وجود یک رابطه قوی بین برخی از سیاستمداران منطقه و رژیم صهیونیستی را اثبات کرد.
کد خبر: ۹۲۶۳۳۶

از زمانی که بحران فلسطین در منطقه بحران‌زده خاورمیانه آغاز شد تاکنون هرگاه صحبت از نوعی هماهنگی بین اقدامات رژیم صهیونیستی و برخی سران و حکام مرتجع عرب می‌شد، برخی جریان‌های سیاسی که از طرح این موضوع ناخشنود بودند، مطرح‌کنندگان این نظریه را به چالش ارائه اسناد و مدارک متقن فرا می‌خواندند، اما حوادث کنونی در منطقه هر چند به صورت توفانی و به یکباره ولی عریان کننده بسیاری از روابط پیدا و پنهان بین جریان همفکر و هم‌داستانی شدند که روزگاری در ظاهر به هم می‌تاختند و در جنگ و ستیز بودند.

جنگ‌های پیشین بین اسرائیل و کشورهای عربی که در بیشتر آنها اعراب شکست خوردند برای مردمان این کشورها جای تحیر و تعجب داشت. در اینجا این پرسش مطرح است که چگونه بیش از 300 میلیون نفوس کشورهای عربی در مقابل کمتر از دو میلیون مهاجر صهیونیست شکست را پذیرا شدند؟ مهاجرانی که از اقصی نقاط عالم به ضرب و زور آژانس یهود و کشتارها و آزار و اذیت‌های مصنوعی توسط این آژانس، به سرزمین فلسطین کوچ کرده بودند.

حال با گذشت بیش از هفت دهه بخوبی می‌توان به این سوال پاسخ داد. هم پیمانی و همراهی آشکار صهیونیست‌ها با حکام عربستان سعودی که این روزها هیچ کدامشان از آشکار ساختن آن ابایی ندارند و از دیده هیچ تحلیلگر منصفی هم تاکنون دور نمانده بود برای افکار عمومی هم آشکار شد.

این روابط آشکار باید درس عبرتی برای فلسطینیان باشد تا به حمایت کشورهایی نظیر عربستان از امداد رسانی واقعی و جدی به مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی دل نبندند و تکیه خود را در این مبارزه بر جبهه مقاومت و جریان‌هایی قرار دهند که در عمل نشان دادند در کشاکش روزگار، سنگ زیرین آسیابند.

دکتر احمد سروش‌نژاد

کارشناس مسائل فلسطین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها