همان‌طور که می‌دانیم پوست کودک با پوست افراد بزرگسال متفاوت است. بنابراین مراقبت ویژه‌ای می‌خواهد، بخصوص در روزهای داغ تابستان؛ زیرا در این روزها اشعه خورشید شدیدتر است و کودکان هم مانند بزرگترها در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار می‌‎گیرند.
کد خبر: ۹۲۴۹۱۱

قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی و آفتاب سوختگی‌های دوران کودکی، می‌تواند باعث بروز سرطان پوست یا همان ملانوما در بزرگسالی شود. محققان به والدین توصیه می‌کنند برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست در کودکان، استفاده از کرم ضدآفتاب برای آنها را فراموش نکنند. همچنین استفاده از کرم ضدآفتاب در سنین کودکی، مانع از ایجاد چین و چروک و خطرات ناشی از آفتاب سوختگی در دوران بزرگسالی می‌شود. ما به عنوان پدر و مادر باید از دوران کودکی به فرزندان دلبندمان آموزش دهیم که مراقب پوست‌شان باشند تا کمتر دچار عوارض پوستی شوند.

و اما چند پیشنهاد ساده برای محافظت از پوست کودکان

ـ مناسب‌ترین راه برای جلوگیری از نفوذ اشعه خورشید، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب است، اما استفاده از ضدآفتاب‌ در سنین کمتر از شش ماهگی ممنوع است. بنابراین کودکان‌ کمتر از یک سال، بیش از هر گروه‌ سنی دیگری نیاز به مراقبت دارند و پوشاندن لباس‌های آستین بلند، شلوارهای بلند، دستکش نخی، جوراب و کلاه لبه‌دار، مناسب‌ترین روش برای محافظت از پوست نوزادان است.

ـ بعضی از والدین نگرانند که شاید کرم‌های ضدآفتاب برای کودکان مضر باشد، حتی آنهایی که مخصوص کودکان است. اولین نکته‌ای که باید هنگام خرید ضدآفتاب برای کودکان به آن توجه داشته باشیم، این است که محصول مناسب پوست کودک باشد. بهتر است ضدآفتاب بچه‌ها، حاوی ترکیباتی مانند، زینک‌اکساید یا دی‌اکساید تیتانیوم باشد، زیرا این ترکیبات کمترین تحریک پوستی را برای پوست لطیف کودکان ایجاد می‌کنند و جذب پوست آنها هم نمی‌شود. کرم ضدآفتاب کودکان با توجه به منطقه زندگی‌تان باید دارای 30SPF به بالا باشد. این نکته مهم این که روی برچسب ضدآفتاب مخصوص کودکان باید عبارت «broad spectrum» باشد. معنای عبارت یادشده این است که این محصول، پوست فرزندتان را هم در برابر اشعه UVP و هم در برابر اشعهUVB محافظت می‌کند. اگر فرزندتان به آلرژی‌هایی مانند اگزما مبتلاست، استفاده از ضدآفتاب‌های رنگدانه‌دار برای او مناسب نخواهد بود.

ـ در میان روز که تابش اشعه خورشید به بیشترین مقدار خود می‌رسد، یعنی از ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر، بهتر است کودکان خردسال و نوزادان در خانه بمانند. بنابراین از بازی آنها در فضای آزاد یا بیرون بردن‌شان برای خرید و تفریح جدا خودداری کنیم.

ـ متاسفانه یکی از اشتباهات والدین در فصل گرما این است که کودکان را با لباس‌های آستین‌کوتاه، شلوارک یا دامن کوتاه به پارک می‌برند. این کار باعث می‌شود پوست کودکان بیشتر در معرض آفتاب‌سوختگی قرار بگیرد. همچنین هنگام بازی روی وسایل پارک مثل‌ سُرسُره دچار ساییدگی و سوزش ناشی از آن می‌شوند. بنابراین لباس‌های پوشیده، بهترین ضدآفتاب فیزیکی برای کودکان است. به جای استفاده از آن لباس‌ها‌ از کلاه لبه‌دار، لباس‌های آستین‌ بلند، کمی گشاد و با رنگ روشن مثل سبز، آبی، زرد استفاده کنیم.

نسرین علی‌محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها