اروپا اگرچه قاره سبز لقب گرفته اما تحقیقات نشان می‌دهد که یکی از قربانیان مهم زغال‌سنگ در دنیا محسوب می‌شود. محققان چهار گروه شاخص در زمینه انرژی‌های سبز گزارشی تهیه کرده‌اند که نشان می‌دهد آلودگی برجای مانده از نیروگاه‌های برق مبتنی بر سوخت زغال‌سنگ در اتحادیه اروپا سالانه مرگ 23هزار نفر را رقم می‌زنند. گذشته از این آمار نگران‌کننده، همه ساله ده‌ها میلیارد یورو نیز ضرر و زیان مالی به بدنه سلامت این قاره وارد می‌شود.
کد خبر: ۹۲۳۸۹۱

کشورهای عضو اتحادیه اروپا حرکت جدی خود به سوی استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر نظیر باد و خورشید را آغاز کرده‌اند، اما زغال‌سنگ همچنان سهم 18درصدی در حجم گازهای گلخانه‌ای تولید شده در این منطقه وسیع از جهان را به خود اختصاص داده است (این آمار به سال 2014 مربوط است).

بر اساس این گزارش که نگرانی‌های زیادی را در روزهای اخیر به‌همراه داشته، آلاینده‌های خطرناک مربوط به 257 نیروگاه برق زغال‌سنگی که اطلاعات دقیقی درباره آنها وجود دارد، با 22 هزار و 900 مرگ زودرس در سال 2013 در ارتباط بوده است. این گزارش با این عنوان منتشر شده است «ابر سیاه اروپا: کشورهایی که زغال‌سنگ می‌سوزانند، چگونه همسایگانشان را بیمار می‌کنند؟»

در حال حاضر، مجموعا 280 مورد تأسیسات و نیروگاه وابسته به زغال‌سنگ در اتحادیه اروپا وجود دارد، اما مرگ این تعداد قابل توجه از ساکنان اروپا تنها نتیجه انتشار آلاینده‌های ناشی از زغال‌سنگ نیست. آمارها نشان می‌دهد که فقط در سال 2013 نزدیک به 12هزار مورد جدید ابتلا به برونشیت مزمن و بیش از نیم میلیون حمله آسمی در کودکان ساکن اتحادیه اروپا به علت افزایش حجم این نوع آلاینده‌ها به ثبت رسیده بود.

تخمین زده می‌شود به‌واسطه نیاز ضروری برای انجام درمان‌های پزشکی و همچنین عدم حضور کارگران و کارمندان سر کارهای خود ضرر و زیان 4/32 تا 3/62 میلیارد یورویی برجای مانده باشد.

حدود 83 درصد از مرگ و میرهایی که در این گزارش به آنها اشاره شده (یعنی چیزی حدود 19 هزار مرگ)، ناشی از استنشاق ذرات معلق در هوایی است که کمتر از 5/2 میکرون بزرگی دارند. این ذرات وارد سیستم تنفسی می‌شوند و شش‌ها و جریان خون را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

روبرتو برتولینی از سازمان بهداشت جهانی که به عنوان نماینده این سازمان در اتحادیه اروپا حضور دارد، می‌گوید: آلودگی هوا جان میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان می‌گیرد و افزایش دمای ناشی از تغییرات جوی نیز بر این روند دامن زده است.

منبع: phys.org

مترجم: مهدی پیرگزی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها