شرکت چینی علی بابا (Alibaba) و شرکت خودروسازی سایک (SAIC) در حال همکاری با یکدیگر برای ساخت خودرویی هستند که به شبکه اینترنت متصل می‌شود. ماشین SUV مدلRX5 به نسخه جدید سیستم عامل YunOS مجهز است. این سیستم عامل در بسیاری از دستگاه‌های هوشمند مثل گوشی تلفن همراه و یخچال‌ها استفاده می‌شود و خودرو می‌تواند با انواع دستگاه‌های هوشمند در ارتباط باشد. تفاوت اصلی این خودروی اینترنتی و خودرو‌های معمولی در استفاده از همین سیستم‌عامل هوشمند و دسترسی به اینترنت هنگام رانندگی است. رانندگان می‌توانند در این ماشین تجربه متفاوتی از رانندگی به کمک داده‌ها داشته باشند.
کد خبر: ۹۲۳۰۹۶

چون‌هوی (Chunhui) مدیر عامل سیستم عامل YunOS می‌گوید: «این سیستمی بسته نیست و شرکت‌های دیگر نیز می‌توانند سرویس‌های خود را روی این سیستم عامل و این ماشین انتقال دهند. ما به دنبال ارتباط و توسعه سیستم‌های حمل و نقل و شهرهای هوشمند هستیم.»

هدف شرکت علی بابا از ساخت این ماشین، استفاده از اینترنت اشیا در خودروها و آغازی برای توسعه شهرهای هوشمند است. برای مثال این خودرو که RX5 نام دارد، می‌تواند داده‌هایی مثل رزرو فضای پارک، پرداخت هزینه سوخت و پارک خودرو را مدیریت کند. همچنین این خودرو راننده‌های مختلف را تشخیص می‌دهد و براساس علاقه آنها وضعیت دمای خودرو و موسیقی داخل ماشین را انتخاب می‌کند. همچنین سیستم اینفوتیمنت (Infotainment)، سیستم اطلاعات و سرگرمی است که برای جهت‌یابی، کنترل‌های صوتی و ثبت تصویری 360 درجه از جاده از آن استفاده می‌شود. صفحه‌نمایش این ماشین، شبیه ماشین‌های جدید شرکت‌های تسلا و ولوو است.

دکتر وانگ جیان (Wang Jian)، مدیر عامل کمیته هدایت شرکت علی بابا، درباره این ماشین هوشمند می‌گوید: «ایده اصلی ساخت ماشینی با سیستم عملکرد هوشمند است که به‌عنوان موتور دوم در ماشین‌ها به کار رود و داده‌های دریافتی نیز سوخت این موتور خواهند بود.»

قیمت این ماشین حدود 22 هزار و 300 دلار (حدود 78 میلیون تومان) برآورد شده و قرار است تا یک ماه آینده وارد بازار شود. در حال حاضر چین از نخستین مشتری‌های این ماشین است، زیرا اکنون جمعیت بسیار زیادی در این کشور در حال وارد شدن به طبقات متوسط جامعه هستند و تقاضا برای استفاده از خودروهای هوشمند افزایش یافته است.

منابع: The Verge و alizila.com

سپیده شعرباف

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها