توفان در حزب کارگر انگلیس به دنبال همه‌پرسی «برگزیت»

در کنار تحولات ناشی از برگزاری همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، حزب کارگر این کشور در مقایسه با دیگر احزاب بیشتر مورد انتقاد و توفان داخلی قرار گرفته است. در پی نتایج این همه‌پرسی، گروهی از اعضای حزب کارگر که پیش از این هم تلاش‌هایی را برای کنار زدن جرمی کوربین انجام داده بودند، همه‌پرسی را بهانه قرار داده و با بیان این‌که کوربین تلاش کافی برای قانع‌کردن انگلیسی‌ها به حمایت از ماندن در اتحادیه انجام نداده، خواستار کناره‌گیری وی شدند.
کد خبر: ۹۱۷۱۳۴

هیلاری بن از اعضای ارشد کابینه سایه، فردی است که گفته می‌شود کودتای داخلی را کلید زده و در تماس با وزرای کابینه سایه از آنها خواسته برای فشار به کوربین، از سمت خود کنار روند. کوربین دو شب قبل بن را از کابینه کنار گذاشت و پس از آن نیمی از کابینه سایه و همچنین شماری از اعضای پست‌های پایین‌تر یکی پس از دیگری از پست‌های خود کناره‌گیری کردند.

شبکه اسکای‌نیوز گزارش داده است که انتظار می‌رود حدود 25 نفر دیگر از اعضای حلقه حدود 95 نفره کابینه سایه و معاونان آنها کناره‌گیری کنند، که در آن صورت شمار اعضای مستعفی به 45 نفر می‌رسد.

کوربین که سال گذشته با رأی قاطع اعضای حزب کارگر به ریاست رسید، یکشنبه شب اعلام کرد که از سمتش کنار نمی‌رود و بزودی کابینه را ترمیم می‌کند.

وی گفت: اگر کسی می‌خواهد به ریاست حزب برسد، باید در انتخاباتی شرکت کند که قطعا من هم نامزد آن خواهم بود.

در همین حال، از صبح دیروز تجمعاتی نیز از سوی حامیان کوربین در لندن برگزار شده است. این در حالی است که نتایج تازه‌ترین همه‌پرسی در میان اعضای حزب کارگر نشان می‌دهد که 60 درصد مایل هستند که کوربین در سمت خود باقی مانده و در انتخابات سال 2020 برای رسیدن به نخست‌وزیری با محافظه‌کارها رقابت کند.

از سوی دیگر و در ادامه واکنش‌ها به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان خواستار اقداماتی برای جلوگیری از خروج دیگر کشورهای اروپایی از این اتحادیه شد.

مرکل در جریان سخنرانی در جمع اعضای حزب دموکرات مسیحی، ضمن اعلام این مطلب گفت که این نگرانی در بازارهای مالی اروپایی وجود دارد که اوضاع اتحادیه اروپا دیگر قابل کنترل نباشد.

لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین نیز عنوان کرد که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شرایط مبهم و نامعلوم اقتصادی را در جهان تشدید خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها