این روزها برنامه ارتش عراق برای آزادسازی فلوجه به یکی از مهم‌ترین عناوین خبرهای جهان تبدیل شده است. اهمیت آزادسازی آن در این است که اولا این شهر نماد بسیار مهم جریان‌های تکفیری است. نزدیکی این شهر به بغداد این اجازه را می‌دهد فلوجه همواره پایتخت را بخصوص در ابعاد امنیتی تحت تاثیر قرار دهد، تمامی خودروهای بمبگذاری شده از این شهر به پایتخت روانه شده‌اند.
کد خبر: ۹۱۱۵۰۳

بحث دیگر وجود یک منطقه در کنار بغداد است آن هم با فاصله کمتری نسبت به فرودگاه بغداد و این وضعیت برای هیچ کشور و نظام سیاسی قابل قبول نیست که بخشی از خاک آن در چنین موقعیتی خارج از حاکمیت باشد و در نهایت این وضعیت سبب شد تا دولت اولیتش را آزادی فلوجه قرار دهد. دولت عراق براساس این اولویت پیش‌رفت و موفق شد از 800 کیلومتر مربع که در اختیار تکفیری‌ها بود 700 کیلومتر را آزاد کند و 100 کیلومتری که باقی مانده مساحت شهر است. این عملیات آزادسازی مناطق را حشد الشعبی با کمترین تلفات انجام داد.

در ابتدای امر داعش در فلوجه نیروهای خود را عمدتا به سمت شمال حرکت داد چون تصور این گروه بر آن بود که ارتش عراق از صقلاویه ورود خواهد کرد ولی ارتش از جنوب یعنی از منطقه نعیمیه وارد شد و به منطقه حی الشهدا رسید که تقریبا بسیار به مرکز شهر نزدیک است. آمریکا و برخی کشورهای عربی به بهانه این‌که نیروهای غیرنظامی در شهر حضور دارند خواستار آن هستند تا عملیات با تاخیر صورت بگیرد. طرح این مسائل گرچه درست به نظر می‌رسد اما بسیار فریبنده است. زیرا دولت چند مسیر برای تخلیه شهر تعریف کرده و همه کسانی که از آنجا خارج شده اند مورد استقبال نیروهای دولتی قرار گرفته اند اما به‌لحاظ امنیتی دولت افراد بین 15 تا 50 سال را برای بازجویی جدا کرده تا از تروریست نبودن آنها اطمینان حاصل کند. از نگاه دیگر در عملیات فلوجه فشارهایی عمدتا رسانه‌ای و بیشتر پشت پرده بر دولت عراق وجود دارد تا عملیات با تاخیر انجام شود و زمینه‌های فرار داعش فراهم آید. اما از آنجا که پیش‌بینی می‌شد تونل‌هایی به طول هفت تا هشت کیلومتر در این شهر وجود دارد لذا ارتش عراق و نیروهای مردمی تا مسافت 10‌کیلومتر اطراف شهر را محاصره کرده‌اند. لذا تنها رودخانه فرات است که ممری برای فرار تروریست‌ها می‌ماند.

به نظر می‌رسد فشارها علیه دولت عراق غیرمعقول است و کسانی که در سوریه و یمن متحمل شکست‌های سنگین شده‌اند بر آن هستند تا مانع از پیروزی بزرگ ارتش عراق شوند.

در همان حین حشد الشعبی برای ممانعت از بهانه‌تراشی‌ها اقدام به راه‌اندازی حشد‌القبیله‌ای هم کرده است. اینها نیروهای داوطلب سنی و از شهر فلوجه هستند و از سوی حشد الشعبی آموزش دیده‌اند و این اقدام سبب می‌شود تا آنها بتوانند بهانه‌های مخالفان را بگیرند و در پاکسازی شهر وارد عمل شوند.

دکتر حسین رویوران - کارشناس عراق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها