این درحالی است که میبینیم در گوشه و کنار شهرها و حتی بعضی روستاهای ایران هر روز فروشگاههایی به منظور عرضه کالاهای لوکس عمدتا خارجی ایجاد شده و به عنوان نمادی از معضل قاچاق در میان سایر فروشگاهها خودنمایی میکند.
اگر از تمام مشکلات ایجاد شده برای اقتصاد کشورمان به دلیل گسترش قاچاق بگذریم، نکتهای که لازم است به آن خوب توجه داشته باشیم، بحث سلامت مصرفکنندگان است.
چون بسیاری از این نوع فروشگاهها در کشورمان اقدام به فروش محصولات خوراکی کرده و با استفاده از جاذبههایی کاذب سعی در جلب نظر مشتریان بیشتری دارند و باید برای از بین بردن این جاذبههای ظاهری، سیاستهای علمی و عملی دقیقتری بهکار گرفته شود.
چون تا امروز دیدهایم قوانین و موارد موجود نتوانسته نهتنها آمار قاچاق را کاهش دهد بلکه به نوعی باعث افزایش آن نیز شده است.
از این رو لازم است برای جلوگیری از گسترش ورود کالاهای قاچاق، بهجای اینکه به دنبال بازرسی، نظارت یا حمله به انبارها باشیم به نوعی مانع از ورود کالا از مبادی شده و درکنار آن علاقه به خرید اجناس خارجی را در میان متقاضیان کاهش دهیم، چون خریدارانی که بتوانند خودشان قاچاق بودن کالا را شناسایی کنند بدون تردید اقدام به خرید آن کالا نخواهند کرد یا تقاضا برای خرید آن محصول را به اولویتهای پایینتری منتقل میکنند. پس لازم است با استفاده از راهکارهای نوین و تائید شده مثل طرح شبنم به نوعی برنامهریزی کنیم که کالاهای قاچاق به سادگی توسط مخاطبانشان شناسایی شود.
محمدصادق مفتح - معاون اسبق بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: