رئیس‌کل بانک مرکزی تائید کرد

توزیع ناعادلانه وام‌های قرض‌الحسنه

سرانجام عالی‌ترین مقام بانکی کشور، نقدهای رسانه‌ای چند هفته اخیر را درباره این‌که بخش قابل توجهی از وام‌های قرض‌الحسنه بانک‌ها نصیب مدیران و کارکنان آنها شده و همین توزیع ناعادلانه، مهم‌ترین مانع بر سر اجرای مصوبه مجلس برای افزایش وام ازدواج به ده میلیون تومان است، تائید کرد.
کد خبر: ۹۰۷۷۱۳

به گزارش جام‌جم، طی دو ماه اخیر و در جریان تصویب لایحه بودجه امسال در مجلس، حواشی زیادی درباره منابع و مصارف قرض‌الحسنه بانک‌ها مطرح شد. علت بالا گرفتن بحث در این باره، طرح مجلسی‌ها برای افزایش وام قرض‌الحسنه ازدواج از سه میلیون به ده میلیون تومان بود که با مخالفت شدید مدیران بانکی مواجه شد.

مهم‌ترین استدلال مدیران بانکی برای مخالفت با افزایش وام ازدواج، کمبود منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها بود. این استدلال در حالی بیان می‌شد که به گفته کارشناسان و بر مبنای آخرین آمارها، حجم سپرده‌های قرض‌الحسنه در بانک‌های کشور 36هزار میلیارد تومان بوده که بانک‌ها، 34 هزار میلیارد تومان از آن را به صورت قرض‌الحسنه وام داده‌اند.

از این 34 هزار میلیارد تومان، فقط 6000 میلیارد تومان آن برای وام ازدواج (18 درصد) و 8000 میلیارد تومان هم برای سایر وام‌های قرض‌الحسنه از جمله وام‌های کمیته امداد، وام اشتغال، وام تحصیل، وام زندانیان و... (23درصد) بوده است. با این حال اما 20 هزار میلیارد تومان باقیمانده مشخص نیست که صرف چه حوزه‌هایی شده است. البته آن‌طور که پیگیری رسانه‌ها نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از آن به صورت قرض‌الحسنه به مدیران و کارکنان بانکی وام داده شده است. از این رو می‌توان گفت سهم وام مدیران و کارکنان بانک‌ها سه برابر وام ازدواج سالانه حدود یک میلیون نفر است.

سهم ناعادلانه 30 درصدی

در حالی که مسئولان بانکی کشور از اعلام سهم دقیق مدیران و کارکنان بانک‌ها از وام‌های قرض‌الحسنه خودداری می‌کردند، ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به این‌که سهم اختصاص یافته از سپرده‌های قرض‌الحسنه به کارمندان بانک‌ها حدود 30درصد بوده است، گفت: این مساله از قدیم مرسوم بوده و در حدود 30 درصد این منابع صرف دادن تسهیلات به کارکنان بانک‌ها می‌شد اما اکنون بخشنامه شده که همه بانک‌ها برای تامین معیشت کارکنان خود از منابعی غیر از منابع قرض‌الحسنه پرداخت کنند. سیف که در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما سخن می‌گفت، همچنین با اشاره به افزایش وام ازدواج از سه به ده میلیون تومان هم تصریح کرد: این قانون از سوی مجلس محترم به تصویب رسیده و بانک مرکزی خود را مکلف به اجرای آن می‌داند، هرچند که منبع مشخصی برای تامین مالی این رقم افزایش در نظر گرفته نشده است ضمن این‌که باید به خاطر داشته باشیم هنوز 450 هزار نفر برای دریافت وام سه میلیون تومان در نوبت هستند؛ رقمی که سال گذشته به یک میلیون و 200 هزار نفر می‌رسید.

او با ابراز امیدواری نسبت به آغاز پرداخت وام‌های ده میلیون تومانی ازدواج از اواخر تابستان تصریح کرد: در سال‌های گذشته بخشی از سپرده‌های قرض‌الحسنه مردم نزد بانک‌ها به مصرف پرداخت تسهیلات به کارمندان آن بانک‌ها می‌رسید اما هشت سال پیش بانک مرکزی محدودیت‌هایی را در این زمینه ابلاغ کرد، هرچند که بازگشت این مبالغ به زمان نیاز دارد و باید منتظر وصول مطالبات بود.

سیف: نمی‌دانم چقدر حقوق می‌گیرم!

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین در واکنش به حقوق‌های بالای برخی مدیران بانکی، گفت: نمی‌دانم چقدر حقوق می‌گیرم.

ولی‌الله سیف در حاشیه بیست و ششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با حضور در جمع خبرنگاران در ارتباط با دستور معاون اول رئیس‌جمهور به رئیس سازمان مدیریت برای بازنگری و ساماندهی حقوق دریافتی مدیران دولتی گفت: بانک مرکزی ضوابط خاص خود را دارد و اصولا مکانیزم‌های پرداخت پرسنلی از فیلترهای خاصی می‌گذرد و اگر رقمی اضافه پرداخت شود، حتما تحت کنترل است و چنین چیزی وجود ندارد، منتها در جهت همراهی در حرکتی که ممکن است اتفاق بیفتد، بانک مرکزی منفرد عمل نمی‌کند.

وی در پاسخ به این که میزان دریافتی مدیران بانک مرکزی چقدر است گفت: از حداکثری دریافتی مدیران بانک مرکزی اطلاع دقیقی ندارم. سیف در پاسخ به میزان دریافتی رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: اگر بگویم نمی‌دانم باور می‌کنید!

سیف در پاسخ به سوال دیگری مبنی براین‌که شما چقدر از نظام بانکی تسهیلات دریافت کرده‌اید ادامه داد: بنده تسهیلات بانکی نگرفته‌ام و فقط وام کارمندی دریافت کرده‌ام به این دلیل که بنده کار تجارت انجام نمی‌دهم و وام بانکی هم نگرفته‌ام.

وی در پاسخ به این‌که پس بهتر است در پروسه دریافت وامی مانند ازدواج قرار گیرد تا متوجه شود فرآیند دریافت چنین وامی چقدر سخت است، اظهار امیدواری کرد که فرآیند دریافت وام ازدواج تسهیل شود.

سیف عنوان کرد: واقعیت این است که نظام بانکی با محدودیت منابع مواجه است و در حال حاضر نیز در پرداخت همان وام سه میلیونی، 450 هزار نفر در صف هستند، این درحالی است که ما نمی‌خواهیم شرمنده مردم شویم. وی درخصوص مخالفت نظام بانکی با پرداخت وام ده میلیونی ازدواج که مصوب مجلس است گفت: اگر قبل از تصویب این طرح در مجلس برخی همکاران نظام بانکی اظهار نگرانی می‌کردند به این دلیل بود که نارضایتی بیشتری ایجاد نشود.

سیف از برنامه‌ریزی بانک مرکزی در خصوص آغاز پرداخت وام ده میلیونی ازدواج خبر داد و اظهار امیدواری کرد؛ شیوه‌های اجرایی به نحوی باشد که به نارضایتی منجر نشود. رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: سال‌های گذشته در مقاطعی بانک‌ها کمتر از قرض‌الحسنه‌ای که به‌عنوان پس‌انداز دریافت می‌کردند به تسهیلات ازدواج اختصاص می‌دادند. یعنی از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه به سایر بخش‌ها تسهیلات می‌دادند. بانک مرکزی نسبت به این موضوع حساس شد و جلوی این کار بانک‌ها را گرفت و الان کاملا این موضوع را کنترل می‌کند. هیچ بانکی دیگر حق ندارد از محل قرض‌الحسنه تسهیلات بانکی به سایر بخش‌ها بدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها