براساس اوراق پاناما، فاش شده است جورج سوروس که میلیون‌ها دلار صرف حمایت از دموکرات‌ها در انتخابات این کشور کرده از شرکت پانامایی موساک فونسکا برای سرپوش‌گذاشتن بر فعالیت‌های اقتصادی‌اش استفاده کرده است.
کد خبر: ۹۰۶۲۴۳

سایت شبکه آمریکایی فاکس نیوز می‌نویسد: گرچه در اسناد شرکت موساک فونسکا مشهور به اوراق پاناما اسنادی مربوط به جورج سوروس، میلیاردر مشهور آمریکایی هم وجود دارد اما افشاکننده این اسناد یعنی کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران محقق (ICIJ) درباره ارتباط سوروس با شرکت موساک فونسکا سکوت کرده زیرا سوروس تامین‌کننده مالی این کنسرسیوم نیز است.

به گزارش ایسنا، در اوراق پاناما نام سه شرکت سرمایه‌گذاری فراساحلی تحت کنترل جورج سوروس ذکر شده است. این سه شرکت عبارتند از سوروس فاینانس واقع در پاناما؛ سوروس هولدینگز لیمیتد تاسیس شده در جزایر ویرجین انگلیس و شرکت سوروس کپیتال تاسیس شده در برمودا.

قوانین پاناما، برمودا و جزایر ویرجین و چند به اصطلاح پناهگاه مالیاتی دیگر به شرکت‌های خارجی اجازه می‌دهند مالکیت پول‌ها، املاک و دیگر دارایی‌های خود را از چشمان بازرسان مالیاتی دیگر کشورها پنهان سازند.

سوروس 86 ساله طبق برآوردها 25میلیارد دلار ثروت دارد. با این حال اوراق پاناما تنها نوک کوه یخ اعتبارات پنهان شده سوروس یعنی شرکتی به نام «گروه اعتباری کوآنتوم» را فاش می‌سازد. سوروس از طریق یکی از موسسه‌های خود به نام موسسه «جامعه باز» تامین‌کننده اصلی کنسرسیوم ICIJ بوده و تنها در سال گذشته 5/1میلیون دلار به این کنسرسیوم پول داده است.

جرارد لایل، رهبر کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران محقق می‌گویند: متوجه حضور شرکت‌های سوروس در پایگاه اطلاعاتی اسناد افشا شده اوراق پاناما تا زمانی که فاکس نیوز درباره آن گزارش کرده، نشده است. شرکت گروه اعتباری کوانتوم به دلیل آن که در «بهشت‌های مالیات» مستقر است به طور عادی در معرض نظارت بازرسان آمریکا قرار نگرفته است. یکی از شرکت‌های سوروس به نام شرکت سوروس کپیتال در جزایر کایمن یک شرکت فراساحلی تاسیس کرده تا سرمایه‌گذاری‌های مشترکی با یک شرکت بدنام آمریکایی دیگر به نام گروه کارلایل داشته باشد. کارلایل گروهی است که ارتباط نزدیکی با اعضای خانواده بن لادن در عربستان داشته و در عین حال مقامات سابق امنیتی آمریکا و سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) از مشتریان و شریکان گروه کارلایل هستند.

شراکت سوروس با گروه کارلایل عمدتا متمرکز بر خرید و فروش شرکت‌های سازنده سلاح و فعال در حوزه اطلاعات بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها