jamejamonline
اقتصادی عمومی کد خبر: ۹۰۵۷۳۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵  |  ۱۴:۳۶

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا اعلام کرد: مقدمات آزادسازی نرخ بلیت قطار فراهم شده است.

مقدمات آزادسازی نرخ بلیت قطار فراهم شد

به گزارش جام جم آنلاین ، سید حسن موسوی نژاد در نشست خبری در خصوص قرارداد خرید ریل باس از ایریکو، گفت: شرکت رجا قرارداد خرید ۱۵۰ واگن ریل باس از این شرکت را در سال ۸۵ به امضا رساند که قرار بود این ریل باس‌ها در مدت ۴ تا ۵ ساله تحویل شود که تاکنون ۵۸ ریل باس تحویل داده شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل تحریم‌ها در دولت هشتم و نهم یک وقفه در تولید افتاد، افزود: پس از رفع تحریم‌ها دوباره با کمک شرکت رجا، راه آهن و دولت خط تولید ایریکو آغاز به‌کار کرد و در این مدت ۴ ست تحویل شده و مابقی را هم تا در مدت مشخص تحویل می دهند.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا درباره آمار کاهش سفرهای ریلی در سال گذشته، گفت: آمار سفر در حمل و نقل عمومی کاهش یافته است اما در بخش ریلی این کاهش کمتر بوده و به رقم ۳ تا ۴ درصد کاهش رسیده است، البته آمار سفرها به طور مستقیم با «جی دی پی» ارتباط دارد.

موسوی نژاد در مورد موضوع ورشکستی رجا که در دوره های قبلی مطرح می شد، افزود: با توجه به اینکه منابع و بدهی های شرکت کمتر از دارایی های آن است، نمی توان اعلام کرد که شرکت ورشکسته است اما شرکت رجا به دلیل قیمت‌های تکلیفی و سیستم قیمت گذاری دولتی زیان ده است که امیدواریم در سال ۹۵، با تعیین منابع مالی زیان ده نباشیم.

وی با بیان اینکه دولت ۴ سال است که یارانه های رجا را پرداخت نکرده است، گفت: در صنعت حمل ونقل ریلی شروع سرمایه گذاری تا به نتیجه رسیدن زمان زیادی را می طلبد. از سال گذشته تا الان به میانگین سن ناوگان رجا یک سال اضافه شده و به ۳۳ سال رسید.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با بیان اینکه امسال خرید ۷۰۰ واگن شامل ۵۰۰ دستگاه واگن نو و ۲۰۰ دستگاه واگن دست دوم در بودجه شرکت رجا تصویب شده است، اظهار داشت: با تولیدکنندگان واگن مذاکرات آغاز شده و تلاش می کنیم نیازهای خود را از داخلی ها تامین کنیم.

موسوی نژاد با بیان اینکه تامین واگن از طریق منابع شرکت و صاحبان سهام ۱۵ تا ۲۰ درصد و بقیه از طریق فاینانس تامین خواهد شد، ادامه داد: امسال باید ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان برای این کار تامین شود ضمن آنکه باید بخشی از این واگن ها از خارج تامین شود و تولید ۵۰۰ واگن سه تا چهار سال طول خواهد کشید.

وی با انتقاد از شیوه واگذاری شرکت رجا، اظهار داشت: پس از واگذاری سه مصوبه هیات وزیران را برای تکمیل واگذاری داشتیم در حالی که سال ۹۱ رجا واگذار شده اما روابط فیمابین هنوز برقرار نشده است.

موسوی نژاد در خصوص کاهش تاخیرات ترن ست های این شرکت دارید، گفت: در سال های گذشته تعمیرات ترن ست های رجا به طور نامناسب انجام شد و به همین دلیل در بخشی از سال ۹۳ و سال ۹۴ در این زمینه مشکل اساسی داشتیم. لذا در تعمیر و نگهداری این ترنست ها تجدیدنظر کردیم.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اشاره به اینکه در دو ماه امسال میزان تاخیر این قطارها نسبت به مدت مشابه پارسال نصف شده است و فکر می کنم تابستان امسال کمترین تاخیرات را در مقایسه با چهار - پنج سال گذشته داشته باشیم، افزود: تعمیرات اساسی ترن ست‌ها تا ابتدای تابستان انجام می شود. ترن ست‌ها با نصف موتورها با کاهش ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر می توانند به حرکت خود ادامه دهند.

وی با اعلام اینکه نباید در مسیر ترن ست‌ها تعمیر شود، اما در مسیر تعمیرات اضطراری داریم که باید یک در هزار باشد، گفت: ۲۰ دستگاه ترن ست در رجا وجود دارد که ۱۵ دستگاه آنها فعال است. وی، میانگین تاخیر قطارها را در سال گذشته ۷۰ تا ۸۰ دقیقه عنوان کرد و گفت: میانگین تاخیر در سال جاری را ۳۰ دقیقه بوده است.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با بیان اینکه رجا ۱۱۰۰ واگن دارد که ۹۰ واگن به دلیل سن بالا از رده خارج شده است، اظهار داشت: مقدمات آزادسازی نرخ بلیت قطار فراهم شده است، بنابراین تکلیف به شرکت‌ها که زیر قیمت تمام شده مسافر حمل کنند، درست نیست و دولت می تواند کنترل را بردارد بدون اینکه نگران افزایش قیمت از سوی شرکت ها باشد چون فضای رقابتی ایجاد شده است.

وی در خصوص پرداخت حقوق مهمانداران گفت: حقوق فروردین نصف شرکت‌های مهمانداری پرداخت نشده است. ۹ شرکت راهبری قطارهای رجا را برعهده دارند که تامین مهماندار با آنهاست. توافق شده اگر رجا سه ماه پرداخت نکردیم، پیمانکاران حقوق را پرداخت کنند. در اسفند ماه پارسال بیش از ۸۰ درصد مهمانداران حقوق ۹۴ را دریافت کردند و برخی عیدی را نگرفتند.

موسوی نژاد به درخواست ترکیه برای در سیر قرار گرفتن قطارهای رجا در این مسیر اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه هنوز امنیت به این کشور برنگشته است، از این رو منتظریم با تامین امنیت تردد قطارهای مسافری رجا به این کشور مجددا برقرار شود.

منبع: مهر

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
سیاست اقتصادی روحانی همان روش احمدی نژاد است

سیاست اقتصادی روحانی همان روش احمدی نژاد است

یک کارشناس اقتصادی در یادداشتی در جام جم آنلاین نوشت: دولت آقای روحانی از لحاظ تفکر دو دولت کاملا متفاوت بودند ولی ما در حوزه اقتصاد شاهد سیاست هایی کاملا یکسان با آثار مشابه بودیم.

اعزام نفتکش به ونزوئلا، تابوشکنی بود

اعزام نفتکش به ونزوئلا، تابوشکنی بود

محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک در یادداشتی برای جام جم آنلاین درباره نفتکش های سوخت‌رسان ایران در حال ورود به آب‌های ونزوئلا، نوشت: در صورت مزاحمت برای نفتکش های ایران، هم در خلیج فارس هم در خارج از این حوزه توان پاسخگویی وجود دارد.

كرونا، نرخ ارز و آینده بورس

كرونا، نرخ ارز و آینده بورس

نقدینگی لجام‌گسیخته، قیمت سوخت (بنزین و گازوئیل) و نرخ ارز را شاید بتوان سه متغیر راهبردی در اقتصاد ایران دانست كه تغییر و تلاطم در هركدام به‌تنهایی می‌تواند سایر بخش‌های اقتصاد ایران را به‌شدت متأثر کند.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر