شورای امنیت سازمان ملل قاطعانه و با رای تمامی 15 عضو خود، ادعاهای اخیر رژیم صهیونیستی را درباره منطقه جولان سوریه، نگران‌کننده خواند و آن را مردود دانست.
کد خبر: ۸۹۹۵۷۳

رژیم صهیونیستی در جریان جنگ 1967 بخشی از جولان سوریه را اشغال و سپس در سال 1981 انضمام آن را به خاک خود اعلام کرد، ولی این اقدام ازسوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشد.

منطقه جولان از آن زمان، البته بیشتر در سکوت طرفین در اشغال رژیم صهیونسیتی است، اما در یکی دو ماه اخیر مانور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم برای قانونی کردن این اشغال، سر و صداهایی به پا کرده است.

نتانیاهو بر آن بود تا از جنگ داخلی در سوریه و تشتت در جهان اسلام استفاده کرده و بازی را به نفع خود تمام کند، اما این مساله با قاطعیت از سوی جامعه جهانی و سازمان ملل متحد رد شد.

به گزارش رویترز، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه کابینه این رژیم در 17 آوریل (29 فروردین) خطاب به آمریکا و روسیه و با هدف رساندن این پیام که منطقه راهبردی جولان از هر گونه توافقی درباره آینده سوریه مستثنا خواهد بود، مدعی شد که رژیم اشغالگر هرگز از ارتفاعات جولان عقب‌نشینی نخواهد کرد.

نتانیاهو یکشنبه گذشته حتی پا را هم از این فراتر گذاشت و در اقدامی بی‌سابقه، نشست هفتگی کابینه این رژیم را در بلندی‌های جولان اشغالی برگزار کرد. وی در آغاز نشست کابینه هر گونه احتمال بازگرداندن این منطقه به سوریه را رد و اعلام کرد، تل‌آویو تا ابد قصد ندارد از این منطقه عقب‌نشینی کند.

لیو جیه یی، نماینده چین در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت پس از جلسه‌ای که روز سه‌شنبه، پشت درهای بسته برگزار شد گفت: اعضای شورا به صورت یکصدا ضمن ابراز نگرانی شدید درباره اظهارات اخیر اسرائیلی‌ها درباره جولان تاکید کردند که وضعیت این منطقه همچنان مانند قبل باقی می‌ماند.این اقدام شورای امنیت، خشم رژیم صهیونیستی را در پی داشت. دنی دانون، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای، موضع شورای امنیت را رد کرد و گفت: برگزاری نشست با این موضوع، نشانه نادیده گرفتن کامل واقعیت در خاورمیانه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها