از چند روز گذشته که احزاب و شخصیت‌های عراقی به لبنان سفر کرده‌اند، گمانه‌زنی‌ها در مورد اهداف این سفر در رسانه‌ها مطرح شده است. در همین حال، منابع دیپلماتیک در بیروت می‌گویند حضور برخی رهبران یا نمایندگان جریان‌های شیعی عراق در بیروت به منظور میانجی‌گری حزب‌الله میان این جریان‌هاست و دیدار دبیرکل حزب‌الله لبنان با مقتدی صدر نیز در همین راستا بوده است.
کد خبر: ۸۹۶۲۵۱

در همین زمینه روزنامه مستقل رای الیوم نوشت: دیدار سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در بیروت صورت گرفت. گفته می‌شود با حضور جواد شهرستانی، معاون آیت‌الله سیدعلی سیستانی و نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق (یا نماینده وی)، این نشست به جلسه‌ای چهارجانبه تبدیل شد. یک منبع سیاسی در لبنان پیشتر گفته بود که سیدحسن نصرالله در گفت‌وگوهایی مقتدی صدر را قانع کرده که به اعتصاب حامیانش در منطقه الخضرا در مرکز بغداد که از دو هفته قبل و در اعتراض به عملی نشدن اصلاحات حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور آغاز شده، پایان دهد. برخی منابع گزارش کرده‌اند که همزمان با حضور مقتدی صدر در بیروت، یک هیات سیاسی از جریان صدر نیز به ایران آمده‌اند.

در این میان از عراق خبر می‌رسد کشمکش‌های سیاسی میان احزاب در پارلمان همچنان ادامه دارد. روز گذشته اخبار ضد و نقیضی درباره برگزاری نشست پارلمان عراق وجود داشت و هیأت رئیسه پارلمان اعلام کرد این نشست تا زمانی که دستگاه امنیتی عراق، امنیت ساختمان پارلمان را تائید کند، به تاخیر می‌افتد.

از سوی دیگر، شبکه المیادین گزارش داد صبح دیروز شمار نمایندگان متحصن برای برگزاری نشست، به حد نصاب نرسید، اما با گذشت چند ساعت، شماری از نمایندگان ائتلاف «اتحاد القوی» به نمایندگان متحصن و معترض پیوستند. منابع نزدیک به نمایندگان متحصن اعلام کردند با حضور 167 نماینده در پارلمان، نشست مذکور به ریاست «عدنان الجنابی» آغاز شد.

این افراد ضمن معرفی یک فهرست شامل شش نماینده برای نامزدی ریاست پارلمان عراق، هدف از برگزاری این نشست را استیضاح حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور به دلیل کندی روند اصلاحات اعلام کردند. در این میان اخبار و گزارش‌هایی مبنی بر استعفای سلیم الجبوری از ریاست پارلمان عراق به گوش رسید که دفتر وی طی بیانیه‌ای خبر منتشر شده در این زمینه را تکذیب کرد.

در بحبوحه این تنش‌های سیاسی، هزاران نفر از حامیان جریان صدر و دیگر گروه‌های عراقی با تجمع در پایتخت، خواهان اجرای اصلاحات شدند. چنین تظاهراتی در استان‌های دیگر عراق نیز برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها