برنامه «چهارخونه» با محوریت طنز و شاد کردن دل مخاطبان، عصرهای جمعه از رادیو ایران پخش می‌شود و عوامل سازنده آن می‌کوشند با برنامه‌ای متفاوت مردم را سرگرم کنند. شروع این برنامه نسبت به دیگر برنامه‌های رادیویی دیگر فرق می‌کند، چون اردشیر منظم، مجری ابتدا به خودش سلام می‌کند و بعد به مخاطبان.
کد خبر: ۸۹۵۴۵۳
عصر جمعه رادیو با «چهارخونه»

او هر جمعه پر حرارت و با انرژی می‌گوید: «سلام به خودم، سلام به شما، سلام به همه، عصر جمعه شد و ما دوباره سر و کله مون پیدا شد. از الان تا یک ساعت دیگر خنده تو دستور کار ما و شماست.» بعد از پخش شدن موسیقی‌ای شاد، منظم ادامه می‌دهد: «اسممون چهارخونه است، اما به تعداد همه خونه‌ها برای شما برنامه داریم مشغول ذمه‌اید تا آخر برنامه از پای رادیوهاتون تکون بخورید.»

لطیفه‌های اینترنتی

رامین جوادپور، تهیه‌کننده برنامه درباره طنز چهارخونه به جام‌جم می‌گوید: چهارخونه، یک برنامه طنز با محور ادبیات است که بیشتر سعی می‌کنیم از شاعران طنز و سرشناس کشورمان یا بازیگران طناز در برنامه دعوت کنیم، چون عصرهای جمعه مقداری دلگیر است. می‌خواهیم این دلگیری را با تهیه این برنامه کمتر کنیم.

وی هدف از تهیه این برنامه را درست خندیدن و با هم خندیدن و به هم نخندیدن می‌داند و می‌گوید: ما برای تمام اقوام کشورمان ارزش و احترام خاصی قائلیم و مهمان‌هایی که در برنامه دعوت می‌کنیم از جاهای مختلف کشورمان هستند که با لهجه‌های خودشان صحبت می‌کنند. در ضمن ما حتی با اخباری که در طول هفته می‌شنویم، شوخی می‌کنیم. شوخی با اخبار ورزشی، لطیفه‌های اینترنتی، آیا می‌دانید، کاریکلماتور از دیگر بخش‌های این برنامه است.

این تهیه‌کننده ادامه می‌دهد: بیشتر از ترانه‌های فکاهی یا طنز که تولید خود رادیو ایران است و همچنین موسیقی‌های شاد و طنز محلی استفاده می‌کنیم.

جوادپور که از پنج سالگی فعالیت خودرا در رادیو با برنامه «سلام کوچولو» آغاز کرده است، می‌گوید: از حدود سال 70 فعالیتم را در رادیو به عنوان گوینده خردسال برنامه سلام کوچولو آغاز و پله به پله در رادیو رشد کردم. رادیو مثل خانه من می‌ماند و یادم می‌آید در دوران مدرسه با کیف روی شانه از مدرسه به همین جا می‌آمدم، حتی مشق‌هایم را در استودیو می‌نوشتم. در کنار کار در رادیو و کسب تجربه درسم را تا مهندسی معدن ادامه دادم. در حالی که هیچ سنخیتی به کارم ندارد، اما چون علاقه‌مند بودم رشته تحصیلی‌ام را هم ادامه دادم.

نگاه نقادانه

اردشیر منظم، گوینده برنامه طنز چهارخونه درباره برنامه می‌گوید: هر چقدر ریشه‌های طنازی در این برنامه بیشتر و موضوعات غنی‌تر و قوی‌تر بیان شود، می‌توان انتظار داشت تا یک ساعت مردم شاد هستند و می‌خندند. با توجه به این که آیتم‌ها محدود است و عوامل برنامه نسبت به سایر برنامه‌های طنز کمتر است، اما ضرباهنگ کار خوب است و به لحاظ شنیداری انعکاس خوبی برای کسانی که برنامه را می‌شنوند، دارد که امیدوارم این برنامه طنز بتواند جایگاه خوبی داشته باشد.

وی به نویسندگی خوب برنامه اشاره می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه هر چقدر می‌گذرد، نویسنده برنامه با موقعیت‌های بیشتر طنز آشنا می‌شود و این فتح بابی است برای این که یک برنامه یکساعته خوب با کسانی که کمتر در رسانه هستند، داشته باشیم.

این مجری عنوان می‌کند: مجری باید ششدانگ حواسش جمع باشد از ریزه‌کاری‌های گفت‌وگو بتواند فضاهای مناسبی بیاید که آن را به فضای شادی تبدیل کند. همچنین ما برای متفاوت بودن این برنامه نسبت به دیگر برنامه‌های طنز از وجود شاعرانی بهره می‌بریم که با ذره‌بین نگاه خود با یکسری از مسائل اجتماعی شوخی می‌کنند و نگاه نقادانه و طنزی به مسائل اجتماعی دارند و با این کار چون قلمشان درگیر مسائل نقد اجتماعی می‌شود، نه‌تنها این نوع نگاه را در خودشان شکوفا کرده‌اند، بلکه به دل مخاطب هم می‌نشیند.

منظم که از سال 88 اجرای برنامه‌های اجتماعی را به عهده داشته است، تصریح می‌کند: چنانچه این فرصت برایم مهیا می‌شد از همین مردم کوچه و بازار در هر قشر و پیشه‌ای که مشغول فعالیت هستند از حضورشان در برنامه طنز و شادی استفاده می‌کردم، چون معتقدم مجری قابل در برنامه‌هایی از این دست کسی است که بتواند از حضور غیرحرفه‌ای‌ها استفاده کند و برنامه خوبی ارائه بدهد.

حمید پارسا، نویسنده برنامه چهارخونه می‌گوید: عصر جمعه یکی از خطرناک‌ترین زمان‌ها برای خنداندن مردم است. خیلی‌ها از عصر جمعه به استقبال روز شنبه می‌روند و یک هفته کاری سخت و استرس تمام وجودشون را می‌گیرد. وقتی نوشتن آیتم‌های مختلف این برنامه به من پیشنهاد شد فهمیدم کار دشواری در پیش دارم. این برنامه بخش‌های مختلف دارد.

وقتی از او درباره تفاوت ساختار نوشتن برنامه طنز با سایر برنامه‌ها می‌پرسم، توضیح می‌دهد: یک جمله کلیشه‌ای وجود دارد و آن هم این که تو ایران خنداندن، کار به مراتب سخت‌تری است تا گریاندن مردم! در تمام دنیا با زبان طنز می‌شود خیلی از مشکلات جامعه را مطرح کرد. وقتی یک مطلب طنز نوشته می‌شود و به مرحله اجرا می‌رسد، نه فقط صدای مسئولان، اصناف و مشاغل مختلف درمی‌آید، بلکه برخی مواقع خود مردم هم آن طنز را به خودشان می‌گیرند و شاکی می‌شوند. بنابراین یک طنزپرداز باید طوری بنویسد که هم همه بخندند و هم این که خودش و تهیه‌کننده را از نون خوردن نیندازد. چهارخونه عصرهای جمعه بعد از اذان مغرب از رادیو ایران موج FM فرکانس 90 مگاهرتز پخش می‌شود.

زهره زمانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها