سفر به سیستان و بلوچستان

سرزمین‌ مردمان سختکوش +عکس

آشنایی با مناطق گردشگری ایران

طبیعت زیبای تمین

دهستان تمین ـ که از مناطق هدف گردشگری سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود ـ به سبب ویژگی‌های خاص منطقه‌ای و طبیعت دست‌نخورده آن مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. این دهستان که در شهرستان زاهدان و در جنوب غربی شهر میرجاوه است، از چند روستا تشکیل شده که هر کدام جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی را در دل خود جای داده است.
کد خبر: ۸۹۰۹۰۳
طبیعت زیبای تمین

به گزارش جام جم آنلاین ، روستای تمین، مرکز دهستان تمین، زیباترین این روستاهاست که به سه قسمت تمین بالا، تمین مرکزی و تمین پایین تقسیم شده و در حالی که حدود ۷۵ کیلومتر تا گرمای سوزان کویر ریگ ملک فاصله دارد، به گونه‌ای است که در بیشتر فصول سال، هوای آن معتدل و دلپذیر است. معماری منحصر به فرد صخره‌ای روستای تمین، یکی از جذابیت‌های آن است. معماری صخره‌ای تمین که به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی مربوط است، در چهار قسمت در دل کوه کنده شده و سقف این اتاق‌ها به شکل گنبدی و هر یک از آنها دارای ستون و فضاهای الحاقی است که از لحاظ معماری مانند معماری‌های صخره‌ای میمند کرمان و کندوان است.

همجواری با کوه تفتان و وجود چشمه‌های جاری که از تفتان سرچشمه می‌گیرد، سبب سرسبزی، حاصلخیزی و زیبایی تمین در چهار فصل سال شده است. درواقع وجود قله تفتان در جنوب این دهستان سبب به وجود آمدن تعداد زیادی چشمه و قنات در این منطقه شده که در فصول سرد سال، تعداد آنها از شمارش خارج است. وجود این چشمه‌ها، قنات‌ها و حرکت آب آنها از میان دره‌های سر سبز و باغات میوه، مناظر بسیار زیبایی را خلق کرده و یکی از بهترین چشمه‌های منطقه، چشمه آب معدنی حضرت موسی است که در روستای تمین بالا واقع شده و قرارگیری آن میان انبوه درختان و بوته‌های وحشی باعث شده در طول سال تعداد زیادی از طبیعت دوستان، لحظاتی را به دور از زندگی شهری و دغدغه در آنجا سپری کنند.

قبرستان تاریخی تمین، چله خانه، حفره‌های تافونی صخره‌های تمین بالا، قلعه نیمروز روپس سفلی، درخت کهنسال گردتوت با عمر چند صد ساله، کوره ذوب فلز مربوط به عصر فلز، محیط‌های روستایی و عشایری، قنات تمیز، غار کاپک و سیل بندهای سروگه و چشمه‌های گزنداز از دیگر آثار و جاذبه‌های گردشگری دهستان تمین است که در کنار آب و هوای خوش، از روستای تمین در دامنه تفتان، بهشت جذابی برای گردشگران در تمام فصول سال ساخته است.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها