در روزهای آخر سال، در کنار خانه‌تکانی و خرید پوشاک و مواردی از این دست، همیشه یک دغدغه مهم هم به سبد دغدغه‌های خانواده‌ها اضافه می‌شود. دغدغه تهیه آجیل و شیرینی عید. برای شیرینی عید معمولا شیرینی‌های خشکی که ماندگاری زیادی دارند و چند روزی قابلیت پذیرایی از مهمان دارند استفاده می‌شوند، برای آجیل هم که تکلیف مشخص است.
کد خبر: ۸۸۷۶۹۹

در ادامه مروری کرده‌ایم بر دو شیرینی‌فروشی قدیمی و معروف و دو آجیل‌فروشی معتبر پایتخت، اگر هم قصد خرید از آنها را نداشته باشید، بد نیست بشناسیدشان و با تاریخچه شان آشنا شوید.

روزهای شلوغ قدیمی‌ترین شیرینی‌فروشی تهران

قنادی بهار، به عنوان اولین، قدیمی ترین و اصیل ترین شیرینی‌فروشی نزد تهرانیان قدیم مشهور است. شیرینی‌فروشی که به نظر می‌رسد زادگاه اصلی شیرینی‌های سنتی ایران است. این قنادی در سال 1310 توسط مرحوم حاج‌علی‌اکبر ماها معروف به بهار در چهارراه سرچشمه در یک دکان دودهنه تاسیس شد و با پشتکار فرزندان حاجی، حاج حسین، حاج علی و مرحوم حاج غلامرضا توانست توسعه پیدا کند که امروزه به دست نوه‌ها اداره می‌شود. از آنجا که در این قنادی بیشتر با شیرینی‌های سنتی مواجه می‌شوید، مسلما باید بدانید که معروفیت این شیرینی‌فروشی به دلیل شیرینی‌هایی چون پادرازی و شکری است؛ دو نوع شیرینی که از اختراع‌های بنیانگذار این قنادی بوده است. البته اسم پادرازی از شهر مشهد آمده، اما هنر قنادی بهار در تغییر کیفیت و طعم آن بوده است که تا به حال هنوز هیچ قنادی نتوانسته با طعم و کیفیت این قنادی آن را درست کند. جالب است بدانید که به دلیل علاقه مندی نخست وزیر ایتالیا به پادرازی در دوران پیش از انقلاب، دائما این شیرینی به ایتالیا فرستاده می‌شد.

بنای کار قنادی بهار، سنتی بودن شیرینی هاست و این رمز موفقیت آن است. ماندگاری شیرینی‌ها دیگر عاملی است که مردم را سوی این شیرینی‌فروشی می‌کشاند. چنان‌که مثلا اگر شیرینی خشک این قنادی را چند هفته هم باز نکنید، همان طعم و بوی اولیه را دارد. همین باعث شده که خیلی‌ها شیرینی‌های سفره عیدشان را از قنادی بهار بخرند. از سوی دیگر مناسبت‌های مذهبی هم در موفقیت این قنادی نقش دارد.

لادنی که حالا دیگر تنها نیست

می‌گویند سال تاسیسش 1313 است. نامش نه فقط برای اهالی امیریه که حالا برای خیلی از پایتخت‌نشین‌ها آشناست. هنوز هم خیلی‌ها می‌گویند شیرینی‌های دانمارکی قنادی لادن نظیر ندارد. از محلی‌ها اگر آدرس شیرینی‌فروشی خوب بخواهید، شک نکنید که همه لادن را نشان می‌دهند. تازگی و کیفیت شیرینی‌های این قنادی، آن‌قدر زیاد است که در مناسبت‌ها معمولا پشت درش صف تشکیل می‌شود. در ولادت‌ها و مناسبت‌های مذهبی توام با شادی، کار و کاسبی لادن سکه می‌شود.

موسس قنادی، حاج احمد لادن مقدم است. پدرشان هم قناد بوده، به همین خاطر او هم کسب و کار پدر را زمین نگذاشت و راه را از باز کردن این مغازه در جنوب شهر شروع کرد. سال‌ها بعد که محمود برادر کوچکش، کمی بزرگ‌تر شد، اداره این مغازه را به او داده و به شمیرانات کوچ کرد. ۵۰ سال پیش شعبه تجریش لادن هم این‌گونه تاسیس شده است. حاج قاسم برادر سومی هم با شریکی، شعبه سعادت‌آباد را راه می‌اندازد و حالا بعد از گذشت این همه سال، همه از لادن‌ها به خوشنامی یاد می‌کنند. در گوشه و کنار شهر البته کم نیستند کسانی که از خوشنامی این برند استفاده کرده و مغازه‌ای با نام لادن علم کرده‌اند. حتما شما هم نمونه‌هایش را در بعضی خیابان‌های شهر دیده‌اید.

برای کسانی که منطقه امیریه را می‌شناسند، چهره مغازه قدیمی اما جاندار «کافه قنادی لادن» در تقاطع خیابان‌های ولیعصر‌(عج) و شهید مدرس، آشناست. مغازه‌ای قدیمی با معماری خاص و جلب توجه‌کننده که متاسفانه حالا تخلیه شده است. از چند سال پیش به دلیل گذر تونل مترو از زیر مغازه، ساختمان به دلیل کهولت سن دچار ریزش‌هایی شده و لادنی‌ها مجبور شدند مغازه را به روبه‌روی همان مغازه قبلی و این بار یک ساختمان خیلی معمولی انتقال دهند. با این حال کسب و کارشان همان‌قدر خوب است و کیفیت شیرینی‌هایشان به همان اندازه خوب و مردم پسند.

رئوف، آجیل‌فروشی معروف جنوب شرق تهران

اگر برای اهالی شمال و مرکز شهر، تواضع مهم‌ترین برند توزیع خشکبار و آجیل محسوب می‌شود، در جنوب شرق تهران که محله‌های اصیلی در آن جای دارد، رئوف خوب توانسته جای خودش را باز کند. محل این مغازه در خیابان پیروزی و نزدیکی میدان شهداست و حتی در روزهای عادی سال هم معمولا برای تهیه آجیل و خشکبار در این مغازه باید در صف بایستید. بسته‌بندی زیبا نقش عمده‌ای در موفقیت محصولات رئوف دارد و خیلی‌ها علاوه بر کیفیت محصولات، به دلیل نوع بسته‌بندی آجیل در این فروشگاه، دوباره به آن مراجعه می‌کنند. علاوه بر زیبایی، حفظ کیفیت و بهداشت هم در دستور کار این آجیل‌فروشی قرار دارد. رئوف برای آماده کردن آجیل هم، از دستگاه‌های اتوماتیک شورکاری و مواد مرغوب استفاده می‌کند. برای ارسال محصولات هم خشکبار رئوف از بسته‌های زیبا و مستحکم استفاده می‌کند و سفارشات را به شکلی جذاب به دست مشتریان در اقصی نقاط کشور می‌رساند. کیفیت محصولات عرضه شده در فروشگاه رئوف، چه در حوزه آجیل و چه در حوزه میوه‌های خشک شده، بسیار مورد پسند مشتریان است و قیمت آن در مقایسه با دیگر آجیل‌فروشی‌های معروف تهران در نقاط دیگر شهر، مناسب تر است. البته اگر برای خرید آجیل عید به رئوف بروید، باید خودتان را آماده ایستادن در صف کنید، هر چند با سرعتی که در بسته‌بندی و عرضه محصول در این فروشگاه وجود دارد، حتی در روزهای شلوغ هم خیلی معطل نمی‌شوید.

تواضع، برند معروف آجیل و خشکبار

برای تهرانی‌ها و تبریزی‌ها برند «تواضع» نامی آشناست. خصوصا وقت‌هایی که دم عید باشد و بساط آجیل خریدن داغ شود. کار و کاسبی شعب تواضع این‌قدر با اقبال عمومی مواجه شده که با گفتن آجیل، خیلی‌ها ناخودآگاه یاد آن برند می‌افتند. آجیل و خشکبار‌فروشی تواضع توسط حاج علی یوسفپور فعالیت خود را بیش از یک قرن پیش، در شهر تبریز آغاز کرد. او در سال 1305 نام تواضع را، شهرت کسبی خود انتخاب کرد و محصولات آجیل و خشکبار را در کنار هم گردآوری و مغازه‌ای جهت فروش دایر کرد. از آن زمان تا کنون این نام توانسته است سهم بسزایی در تولید و توزیع خشکبار عهده‌دار باشد.

تواضع جایی است که فروش آجیل در آن صرفا به زمان پیش از نوروز مربوط نمی‌شود. یکی از رازهای موفقیت این آجیل‌فروشی هم همین است، این‌که توانسته به مشتریانش بقبولاند که آجیل صرفا برای ایام عید نیست و در زمان‌های دیگر نیز می‌توان آن را خرید و برای پذیرایی‌ها به کاربرد. با این حال در ایام عید طبعا ترافیک مشتری در این مغازه بیش از همه زمان‌های دیگر است. تواضع حتی در خارج از کشور هم شعبه دارد و به دلیل مرغوبیت آجیل و خشکبارش، خیلی از توریست‌هایی که بخواهند سوغات آجیل تهیه کنند، یکراست به آنجا می‌روند. خیلی‌ها هم که بخواهند برای اقوام یا دوستان خارجی خود آجیل بفرستند، انتخاب اولشان تواضع است. مغازه خیابان ولیعصر، روبه‌روی پارک ساعی شهرت بالایی در بین اهالی پایتخت دارد. با یک بار سر زدن به این مغازه می‌توانید تنوع محصولات آجیل‌فروشی و تنوع مشتریان آن را با چشم خودتان ببینید.

و دیگران...

تهرانی‌های شیرینی‌باز و طرفدار آجیل ممکن است با خواندن این مطلب از این‌که نام برخی برندهای معتبر قنادی و خشکبار ذکر نشده دلخور شوند. واقعیت این است که ما برای انتخاب قنادی بنا را قدمت گذاشتیم. برای آجیل‌فروشی‌ها هم قدمت و شهرت را با هم ملاک گرفتیم. بی‌تردید نام‌های مختلفی قابلیت اضافه شدن به این گزارش را داشت که طبعا با حجم محدود صفحه امکانش نبود.

در زمینه خشکبار، آجیل‌فروشی‌های ایوب در ستارخان و بلوط و چند برند دیگر حتما ظرفیت معرفی در این گزارش را داشتند. در زمینه قنادی هم نام‌های متعدد دیگر مثل کافه قنادی فرانسه، شیرینی دانمارکی خیابان ویلا، شیرینی مجلسی خیابان سپهبد قرنی، شیرینی نیشکر، شیرینی ناتلی و... در میان تهرانی‌ها شهرت دارند و با اقبال مشتری‌ها مواجهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها