سازش ناپذیری امام و غیرقابل نفوذ بودن طرحهای دشمنان در فرآیند تصمیم گیری های ایشان باعث شده بود
کد خبر: ۸۸۶۰۳
تا دشمنان انقلاب برای نفوذ و استحاله انقلاب اسلامی ، طرح حذف فیزیکی امام را در برنامه های خود قرار دهند و بزرگترین و محکم ترین مانع نفوذ دشمن را از میان بردارند.
مناسب است به گوشه ای از تلاشها و توطئه های دشمنان در این راستا اشاره شود.
الف - طرح کودتای معروف به «کودتای نوژه» که بمباران جماران یکی از اهداف اصلی آنها بود.1
ب- توطئه مشترک کودتای صادق قطب زاده و سیدکاظم شریعتمداری برای قتل امام که از طریق استکبار جهانی سازماندهی و پشتیبانی می شد.2
ج- توطئه قتل امام توسط کشمیری ، عامل نفوذی استکبار در شورای عالی امنیت کشور.3
اما وقتی که دشمنان خود را در اجرای این توطئه ها ناکام دیدند طرح ترور یاران امام و بازوان قدرتمند رهبری انقلاب را به اجرا گذاشتند تا بتوانند از قدرت و نفوذ رهبری در جامعه بکاهند.4

چهار: طرح انحراف در رهبری پس از امام
شکست طرحهای یاد شده دشمنان را به طرح ریزی توطئه ای خطرناک واداشت ، همانند توطئه منافقین صدر اسلام که پس از رحلت پیامبر ص، رهبری و امامت جامعه را از مسیر خود منحرف کردند.
استکبار جهانی و ایادی داخلی آنها نیز همین نقشه را دنبال می کردند. تقویت جریان سیدمهدی هاشمی و عملکردهای مرموز و خائنانه برخی از اطرافیان آقای حسینعلی منتظری بر اجرای این سیاست دلالت می کند.5

پنج: نفوذ در حاکمیت
یکی از برنامه های دشمن ،تهیه مقدمات برای نفوذ در هیات حاکمه و کارگزاران و خدمتگزاران نظام اسلامی است که با مطرح ساختن و شخصیت سازی از عناصر لیبرال و وابسته یا مرعوب در برابر قدرتها و منفعل در برابر فرهنگ غرب و کسانی که پایبند به ارزشهای دینی نیستند، زمینه را فراهم کنند تا آنها بتوانند به این شیوه در ارکان حاکمیت نظام اسلامی نفوذ نمایند.
مهمترین هدف از این طرح بی اثر ساختن راهبردهای رهبری انقلاب است تا دشمن بتواند استحاله نظام و براندازی خاموش را جامه عمل بپوشاند.
ریاست جمهوری بنی صدر و تلاشهای دفتر همکاری مردم با رئیس جمهور یکی از این برنامه ها بود و آنچه که دشمن پس از حماسه خرداد 76تعقیب کرده و متاسفانه به علت کارکردهای غلط برخی از مسوولان تا حدودی موفق شده است بخشی از همین تاکتیک نفوذ می باشد.6

شش: طلبکار شدن عناصر منفعل
عناصر منفعل کسانی هستند که برای حفظ منافع خود در شرایط سخت مبارزه و انقلاب و دفاع از ارزشها، خود را از معرکه نبرد با دشمنان برکنار نگاه می دارند و از ایثار جان و مال دریغ می ورزند و به تعبیر زیبای حضرت امام «مدعیان بی هنر»7هستند. برخی از آنها به صورت ستون پنجم برای دشمن کار می کنند.
اما در دوران ثبات و امنیت و اقتدار و حاکمیت مردم سالاری دینی برای خود امتیاز قائل هستند و خواستار دستیابی به پستها و مسوولیت های کلیدی می باشند و برای رسیدن به هدف خود از هر ابزاری بهره می جویند. جریان روشنفکری در ایران غالبا چنین وضعیتی داشته است.
رفتار و موضعگیری این قشر در نهضت مشروطیت گویای چنین مطلبی است و نمونه روشن تر آن موضعگیری های روشنفکران بی تفاوت نسبت به حوادث انقلاب و حماسه دفاع مقدس است.
این گونه افراد به راستی به دامهای عنکبوتی فریبهای دشمنان انقلاب گرفتار می آیند و تحت حمایت های تبلیغاتی و سیاسی دشمنان ، سیاست های کلی نظام را تخطئه می کنند و قصد آنان تضعیف تدابیر رهبری است.
امام خمینی رفتار طلبکارانه آنان را پیش بینی کرده است و می فرماید: آغوش کشور و انقلاب همیشه برای پذیرفتن همه کسانی که قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولی نه به قیمت طلبکاری آنان از همه اصول که چرا مرگ بر امریکا گفتید! چرا جنگ کردید؛ چرا نسبت به منافقان و ضدانقلابیون حکم خدا را جاری می کنید؛ چرا شعار نه شرقی و نه غربی داده اید؛ چرا لانه جاسوسی را اشغال کرده ایم و صدها چرای دیگر؛8

هفت: تقدس زدایی از رهبری
از ویژگی های برجسته و مهم نظام اسلامی این است که مردم مسلمان ولی فقیه را به عنوان جانشین امام معصوم ع در جامعه می دانند. از این رو رابطه مردم با رهبر یک رابطه خشک سازمانی و تشکیلاتی نیست بلکه یک رابطه معنوی و الهی ، مرید و مرادی و امام و امت است.
بدیهی است چنین پیوند مستحکم و ناگسستنی محتوی میان امت و رهبر، بزرگترین مانع اجرای توطئه های دشمن است و بسیاری از توطئه ها در پرتو این رابطه خنثی گردیده است.
به این لحاظ دشمنان تلاش می کنند که برای گسست این پیوند دینی و الهی جایگاه معنوی ولایت فقیه را خدشه دار سازند و با طرح مسائلی از قبیل این که ولایت فقیه نه جزو اصول دین است و نه جزو فروع دین و یا هیچ نیازی به تبعیت از ولی فقیه در دین نیست ، رهبر را همتراز سایر سطوح مدیریتی جامعه مطرح نمایند9 و با نامه نگاری های وقیحانه و بی شرمانه تمام مشکلات جامعه را به ولی فقیه و رهبر جامعه نسبت دهند.10

پانوشت ها:
1-کودتای نوژه ، صص 183و 154، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی
2-ر.ک ، پس از بحران ، خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی ، صص 44و45، نشر معارف انقلاب و نیز فرازهایی از سیستم قضایی اسلام ، ص 70، محمدی ری شهری ، انتشارات پاسدار اسلام.
3-مجموعه آثار یادگار امام ، ج 2، 358و 359، نشر عروج ، چاپ اول ، 1375
4-به عنوان نمونه انفجار نخست وزیری در 8شهریور 61به دست کشمیری بود که ایشان قبلا کیف حاوی بمب را برای ترور امام تهیه کرده بود و به علت ناکامی در اجرای توطئه آن را در محل جلسه شورای عالی امنیت ملی منفجر کرد و آقای رجایی (رئیس جمهور) و آقای باهنر (نخست وزیر) را به شهادت رساندند. ر.ک منبع قبلی
5-ر.ک ، خاطرات سیاسی آقای محمد ری شهری ، بخش اعترافات سید مهدی هاشمی ، ص 225تا 272، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی
6-امام بارها درباره نفوذ یافتن عوامل دشمن در شکل شخصیتهای موجه و مردمی هشدار داده است. ر.ک صحیفه امام ، ج 17، صص 124و 125و ج 21، صص 222و225. رهبر معظم انقلاب نیز در این باره هشدارهایی را به مردم و مسوولان داده و در همین اواخر فرمودند تلاش دشمن نفوذ عناصر بیگانه به داخل بدنه حکومت جمهوری اسلامی است (سخنرانی معظم له در سالگرد رحلت امام14/3/82)
7-صحیفه امام، ج 21، ص 93
8-همان ، ص 286
9-ر.ک ماهنامه کیان. فروردین 77. ش 41ص 18و هفته نامه آبان ، 21/9/77، ش 55، ص8
10-ر.ک به نامه هایی که برخی روشنفکر نماهای غربزده و احزاب سیاسی مطرود نظام به رهبر معظم انقلاب نگاشته اند.

دکتر عبدالله حاجی صادقی

آسیب شناسی ارکان انقلاب ایران/5
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها