همه چیز درباره صنعت خودروی چین

چین اکنون بزرگ‌ترین کشور تولید‌کننده و مصرف‌کننده خودرو در جهان است. بر‌اساس آمار، میزان فروش خودروی چین در سال 2012 به بیش از 19 میلیون دستگاه رسید.
کد خبر: ۸۸۵۷۲۳

با این حال میزان تولید خودرو در سال 1978 یعنی زمانی که چین سیاست اصلاحات و درهای باز را اجرا می کرد تنها 145 هزار دستگاه بود که کمتر از یک درصد تولید کنونی را در‌بر‌می‌گرفت. چین از سال 1978 میلادی، همکاری با شرکت های خودروسازی خارجی از‌جمله ولکس واگن آلمان را آغاز کرد و گامی در راستای توسعه صنعت خودروسازی و ایجاد سامانه صنعت خودروسازی برداشت.

بر‌اساس آمار، میزان سالانه رشد صنعت خودروسازی چین در ده سال از 1992 تا 2002 حدود 15 درصد بوده که حدود 10 برابر میانگین رشد آن در جهان است، چین از سده بیستم، صادرات خودرو و سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی را در کشورهای خارجی گسترش داد؛ در ماه آگوست سال 2010، شرکت خودروسازی گیلی چین که سابقه چندانی نداشت با یک میلیارد و 800 میلیون دلار نشان تجاری ولوو را از شرکت خودروسازی فورد آمریکا خریداری کرد. خبری که مثل بمب در جهان ترکید. پس از آن هم صنعت خودروسازی چین، روز به روز بیشتر رشد کرد تا جایی که حالا می‌خواهد در بازار رقابتی دنیا برای خودروسازان با سابقه و بزرگ دنیا، شاخ و شانه بکشد، اما دلایل این رشد چه بود؟

سرمایه‌گذاری مشترک، راز رشد خودروسازی چین

بخش اعظمی از اقتصاد چین وابسته به خودروسازی است؛ صنعتی که تا همین سال 2005 مهم‌ترین کارش تغییر هاچ‌بک‌های پرفروش ژاپنی و آمریکایی به خودروهای سه چرخه کریه‌المنظر بود. اکنون بازار خودروی چین با فروش سالانه نزدیک به 20 میلیون دستگاه، بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیاست و یک‌چهارم کل خودروهای فروخته شده در دنیا در این بازار به فروش می‌رسد. تقریبا می‌توان گفت همه برندهای چینی، با استفاده از سرمایه‌گذاری مشترک رشد کرده‌اند و میزان تولید بسیاری از این برندهای تازه‌کار بیش از 700هزار دستگاه در سال است.

مهندسان آلمانی و طراحان «پورشه» اکنون در برندهای چینی فعالیت می‌کنند و شرکت‌هایی مانند «ولوو» سوئد و «ام‌جی» انگلیس را چینی‌ها خریده‌اند.

با نگاهی به سرمایه‌گذاری مشترک برندهای چینی با شرکت‌های خودروساز جهانی می‌توان دریافت که کمتر شرکتی است که در چین فعالیت نکند. شاید تنها لکسوس باشد که هنوز تصور می‌کند نباید خودروهای خود را زیر دست کارگران چینی بفرستد.

«خودروسازی پکن» یا BAIC تحت سرمایه‌گذاری‌های مشترک پکن - بنز، پکن - هیوندای و فوتون - دایملر فعالیت می‌کند. گروه خودرویی «برلیانس» هم با سرمایه‌گذاری مستقیم «BMW» پیشرفت کرده است. گروه خودرویی «BYD» نیز با همکاری گروه آلمانی «دایملر» همکاری می‌کند.

شرکت «دانگ‌فنگ»، خودروساز بعدی است که توانسته چند سرمایه‌گذاری اروپایی و آسیایی را جذب کند. دانگ‌فنگ با سرمایه‌گذاری پژو- سیتروئن، هوندا، کیا، اینفینیتی، رنو، ولوو و دو سرمایه‌گذاری نیسان، توانسته در رده بزرگان چینی قرار بگیرد.

«سایک موتورز» (SAIC) نیز با جنرال موتورز، فولکس واگن و ایویکو همکاری می‌کند و خودروسازی گوانگ‌ژو با هوندا، تویوتا، فیات - کرایسلر و میتسوبیشی قرار داد بسته است. جیلی و ولوو، هاواتی و هیوندای، سوئیست با میتسوبیشی هم جزء کم قراردادترین شرکت‌های چینی هستند. فهرست بلندبالای چین نشان‌دهنده اهمیت رشد اقتصادی در سرمایه‌گذاری مشترک است. در کشور چین به اندازه‌ای برند خودرویی وجود دارد که در اروپا نیست، دلیل این امر هم استفاده از همین امتیاز سرمایه‌گذاری مشترک است. تنها یکی از سرمایه‌گذاری‌های مشترک بالا حجم قراردادی بیشتر از سرمایه گذاری مشترک پژو و ایران‌خودرو است.

نقشه چینی‌ها برای بازار خودروی دنیا

چینی‌ها در نظر دارند با ادغام 156 کارخانه خودرو خود طی سه سال آینده، نام سه برند بزرگ خود را در کنار فولکس واگن، تویوتا و جنرال موتورز قرار دهند.

صنعت خودرو چین که از ابتدای قرن جاری شکل گرفت و عمری کمتر از 15 سال دارد، طی این مدت توانسته 156 کارخانه خودرو را به ثبت برساند و آنها را در تولید انواع خودرو فعال کند.

در حال حاضر این تعداد خودروساز نزدیک به 24 میلیون دستگاه خودرو در سال به تولید می‌رساند که چین را ظرف 15 سال گذشته به بزرگ‌ترین خودروساز دنیا تبدیل کرده است.

استراتژی چینی‌ها بر این است که طی سه سال آینده تعداد این 156 خودروساز را به 14 کارخانه برسانند و با فعال کردن بخش خصوصی از مجموع این 14 خودروساز سه برند جهانی را معرفی کرده و آنها را برای رقابت با بزرگان صنعت خودرو دنیا جذب کنند.

چین در سال‌های گذشته توانسته با جذب برخی نیروهای فعال در صنعت خودرو اروپا روی کیفیت، طراحی و موتور خودرو سرمایه‌گذاری کرده و با خرید سهام برخی برندهای رو به احتضار اروپایی فعالیت خود را در صنعت خودرو افزایش دهد.

چینی‌ها هم اکنون در بازار خودروی ایران فعال هستند به طوری که استان کرمان به عنوان قطب سوم خودروسازی را به اختیار خود درآورده و حدود 10 درصد خودروهای تولید شده در ایران را از نظر ارزشی به نام برندهای خود کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها