کارت زرد اول به مدیران دوتابعیتی ورزش

«مدیران دوتابعیتی» در ورزش به مسئله جدید وزارت ورزش و جوانان تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۷۹۴۷۰
کارت زرد اول به مدیران دوتابعیتی ورزش

به گزارش جام جم ورزشی ، هم‌اکنون در سطح مدیران و ورزشکاران شناخته‌شده ورزش چهره‌های قابل‌توجهی دارای تابعیت دوگانه هستند. مدتی است که با ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع دوتابعیتی‌های ورزش و تذکر در این‌باره به وزارت ورزش این مسئله موجب شده تا وزارتخانه تصمیماتی دراین‌باره بگیرد. محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان دیروز در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی «ورزش و مردم» دراین‌باره گفت: «این مسئله جزء قانون است که افراد دارای
دو تابعیت در مشاغل حساس حضور نداشته باشند. ما نامه این مسئله را به کل فدراسیون‌ها ارجاع دادیم و بعضا افرادی که خودشان دارای این شرایط بودند از سمت‌شان کناره‌گیری کردند. اگر در مورد برخی افراد هم هنوز این اتفاق نیفتاده است به آنها اعلام می‌شود از مسئله تمکین کنند». پس از اینکه این موضوع مورد تأکید سازمان بازرسی کل کشور قرار گرفت خبرگزاری فارس از کنارگذاشتن یکی از مدیران وزارت ورزش به دلیل داشتن تابعیت دوگانه خبر داد. بنا بر گزارش فارس، حیدر صادقی به دلیل داشتن تابعیت دوگانه (ایران-کانادا) از سمت مدیر روابط بین‌الملل وزارت ورزش کنار رفت. هرچند وزارتخانه هنگام کناررفتن صادقی پایان مأموریت را دلیل جداشدنش اعلام کرد.
دیگر مدیری که به همین دلیل ظاهرا پستش را از دست داده رئیس فدراسیون چوگان است. برخی خبرگزاری‌ها استعفای حمزه ایلخانی‌زاده، رئیس فدراسیون چوگان را به داشتن تابعیت دوم او ارتباط دادند. ایلخانی‌زاده دراین‌باره توضیح داد: «من پاسپورت دوم و غیرایرانی دارم که پیش از انقلاب آن را گرفتم. البته بگویم پاسپورت دوم من آن‌طور که می‌گویند برای آمریکا نیست. این پاسپورت متعلق به یک کشور بیخود دیگر است که گاهی به آن سفر می‌کنم. در کل ۴۰ سال است که پاسپورتی غیر از پاسپورت ایران دارم و دوتابعیتی هستم اما استعفایم از فدراسیون چوگان هم هیچ ارتباطی به این موضوع ندارد. روز اول هم که آمدم، همه می‌دانستند که شرایطم چیست، اما ظاهرا به تازگی سازمان بازرسی طی بخشنامه‌ای اعلام کرده که افراد دوتابعه نباید مسئولیتی داشته باشند. من هم این موضوع را اهرمی قرار دادم برای رسیدن به آنچه از یک سال پیش به دنبالش هستم؛ یعنی استعفا و موافقت با آن».
کدام مدیران دوتابعیتی هستند؟
با صحبت روز گذشته وزیر ورزش احتمال اینکه چند مدیر دیگر ورزش هم به همین دلیل کنار بروند، وجود دارد. به گزارش مهر، قانون مدنی بر منع به‌کارگیری افراد دوتابعیتی در مشاغل حساس تأکید دارد و حتی این موضوع توسط شورای‌عالی امنیت ملی هم مصوبه شده است. رئیس، دبیرکل، نایب‌رئیس (مردان و زنان)، خزانه‌دار و حتی مدیر روابط‌عمومی در فدراسیون‌های ورزشی مشاغل حساس ورزشی محسوب می‌شوند. به این پست‌ها باید پست‌های مشابه در وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک را هم اضافه کرد. به‌این‌ترتیب هم‌اکنون حدود ١٠ نفر از مدیران ورزش ایران در این مشاغل حساس حضور دارند و دوتابعیتی‌اند. محمود مشحون، رئیس فدراسیون بسکتبال یکی دیگر از مدیرانی است که گرین‌کارت دارد و حالا که نهادهای نظارتی موضوع گرین‌کارت و PR را در دستور بررسی قرار داده‌اند موقعیت او نیز به‌عنوان رئیس فدراسیون به خطر می‌افتد. مشحون در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سؤال که سازمان بازرسی در این خصوص نامه‌ای به او زده یا خیر، گفت: «خیر، اما اگر آنها هر دستوری بدهند من انجام می‌دهم». به غیراز مشحون و ایلخانی در سطح مدیریت کلان ورزش چند دوتابعیتی دیگر هم حضور دارند، البته اسامی آنها هنوز توسط رسانه‌ها علنی نشده است. به گزارش مهر، یکی از اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال شهروند آمریکاست. یکی از اعضای هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک نیز چنین وضعیتی دارد. گفته می‌شود در خود وزارت ورزش هم دو معاون شناخته‌شده این وزارتخانه چنین مشکلی دارند.
به‌هرحال اگر قرار باشد وزارت ورزش در پی تأکید سازمان بازرسی کل کشور با این مدیران برخورد کند به‌زودی ورزش ایران چند مدیر شناخته‌شده خودش را از دست می‌دهد.

منبع:شرق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها