معارض سرشناس عربستانی مطرح کرد:

دلایل حملات پی در پی به مساجد شیعیان عربستان

حمله تروریستی به مسجد شیعیان در عربستان

بار دیگر تروریست‌های دست پرورده عربستان سعودی به مسجدی در منطقه الاحسا در شرق این کشور حمله کرده و تعدادی از شیعیان را به خاک و خون کشیدند.
کد خبر: ۸۷۷۱۰۶

شبکه تلویزیونی العربیه با اعلام این خبر گفت: این حمله تروریستی مسجد الامام‌الرضا(ع) در محله «محاسن» را هدف قرار داد. این شبکه تلویزیونی وابسته به عربستان سعودی تائید کرد که سه نفر از نمازگزاران در جریان این حمله به شهادت رسیده‌اند. العربیه همچنین گفت یک فرد مظنون در رابطه با این حمله بازداشت شده است. شاهدان عینی نیز گفتند در جریان این حمله بین نیروهای امنیتی و مهاجمان تیراندازی صورت گرفته است. گفته می‌شود ابتدا انفجاری، مسجد امام رضا(ع) در شهرک محاسن در منطقه احسا در شرق عربستان را لرزاند و سپس دست‌کم پنج فرد مسلح به این مسجد حمله کردند. هنوز از تعداد دقیق کشته یا مجروحان این حادثه گزارش‌ دقیقی منتشر نشده است .

پیشتر نیز گروه‌های تروریستی بویژه داعش مساجد شیعیان در شرق عربستان را که عمدتا شیعه‌نشین است، هدف قرار داده بودند. حملاتی که بیانگر بی‌کفایتی نظام آل‌سعود بویژه در جهت تامین امنیت شیعیان در عربستان سعودی است. برای مثال یک ماه پیش عناصر تروریستی تکفیری داعش به مسجد شیعیان در شهر «نجران» عربستان حمله کردند. دراین حمله یک عامل انتحاری هنگام خروج نمازگزاران از مسجد «المشهد» در منطقه «دحضه» خود را منفجر کرد که در پی آن ده‎ها نفر کشته و زخمی شدند. خرداد امسال نیز یک حمله انتحاری در مسجد امام علی(ع) در شهرک القدیح واقع در القطیف در شرق عربستان رخ داد .

هرچند عربستان عاملان این حملات را تروریست‌های داعش معرفی می‌کند اما این درحالی است که تاکنون هیچ یک از عاملان چنین حملاتی به صورت آشکار معرفی نشده یا به مجازات نرسیده‌اند. حال آن که عربستان ید طولایی در اعدام مخالفان خود دارد و همین چندی پیش بود که 47 نفر ازجمله شیخ باقر النمر روحانی معترض شیعی را اعدام کرد . اعتراض به اعدام غیر انسانی شیخ نمر بازتاب‌های گسترده‌ای در سطح جهان داشت.

ادامه حملات هوایی به یمن

این تحولات درشرایطی است که عربستان همچنان به حملات هوایی و تجاوزگرانه خود به یمن ادامه می‌دهد. به گزارش تسنیم و به نقل از سباء نت، در پی حمله جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی به روستای الملیح در منطقه ذویب در بخش حیدان در استان صعده در شمال این کشور 14 شهروند یمنی به شهادت رسیدند. بیشتر شهدای این حمله زن و کودک هستند. در یک خبر دیگر منابع یمنی اعلام کردند در حمله داعش به مقر رئیس‌جمهور مستعفی یمن در عدن 12 نفر از نگهبانان این مقر کشته شدند. به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه خبری المیادین، در این حمله که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت، 12 نگهبان کشته و بیش از 20 نفر نیز زخمی شدند. چند اماراتی جزو قربانیان این حمله بودند.

روز پنجشنبه پارلمان اتحادیه اروپا با صدور قطعنامه‌ای تاکید کرد ائتلاف به سرکردگی عربستان در تحقق اهدافش در یمن ناکام مانده است.در این قطعنامه که درباره اوضاع یمن صادر شده، آمده است: عناصر افراطی مرتبط با گروه تروریستی داعش و القاعده به نبرد در جنوب یمن بویژه در حومه عدن ادامه می‌دهند و به مناطقی که قبلا از آن خارج شده بودند بازگشته‌اند. پارلمان اروپا در این قطعنامه همچنین از فشارهای شدید عربستان برای بررسی نکردن یک قطعنامه پیشنهادی از سوی هلند مبنی بر اعزام هیاتی از سازمان ملل به یمن برای مستندسازی تجاوزهای همه گروه‌ها در یمن پرده برداشت.

یمن به فراموشی سپرده شده است

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد «فائو» با اشاره به این که بیش از نیمی از مردم یمن هم‌اکنون با کمبود مواد غذایی روبه‌رو هستند، آمار گرسنگان این کشور را تکان‌دهنده خواند و گفت که جهان بحران این کشور را به فراموشی سپرده است.

«اتین پتراشمیت»، سرپرست تیم عملیات اضطراری فائو روز پنجشنبه گفت: شمار گرسنگان در یمن در 8 ماه گذشته 12 درصد افزایش یافته و درحال حاضر 14 میلیون و 400 هزار نفر یعنی بیش از نیمی از مردم این کشور با نبود امنیت غذایی روبه‌رو هستند. وی بار دیگر این نکته را یادآور شد که ادامه درگیری‌های داخلی و بوِیژه حملات هوایی نیروهای به‌اصطلاح ائتلاف به سرکردگی رژیم سعودی موجب قطع تقریبی واردات به این کشور شده است. بر اساس آخرین آمار‌های فائو، شمار آوارگان یمنی با افزایش 400 در صدی از ابتدای سال 2015 تاکنون به 2 میلیون و 300 هزار نفر رسیده و هجوم این آوارگان به شهر‌های دیگر، زندگی ساکنان شهر‌های میزبان را که بسیاری از آنها خود با تنگنا‌ها و کمبود‌های اقتصادی شدیدی مواجه‌اند دشوارتر کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها