سفر از قرن بیستم به قرن بیست ویکم

عروسکی که لباسش را عوض نمی کند

شرکت فیلمسازی آردمن که متخصص تولید فیلم‌های انیمیشنی است سال 1972 تاسیس شد، اما از چند سال قبل در سطح بین‌المللی به شهرت زیادی رسیده است.
کد خبر: ۸۷۳۵۳۳
موجودات تک‌ فریم موفق

دفتر این شرکت انگلیسی در منطقه بریستول است و طی سال‌های اخیر، میزبان تعداد زیادی از هنرمندان و انیماتورهای بین‌المللی بوده است. تخصص این شرکت در تولید انیمیشن‌های تک فریم است که با کمک شخصیت‌های عروسکی اسفنجی (مومی) ساخته می‌شود. دو کاراکتر والاس و گرومیت معروف‌ترین شخصیت‌های کارتونی شرکت آردمن هستند و همین دو موجود دوست‌داشتنی و شیطان بودند که باعث اشتهار جهانی شرکت شدند.

گرومیت و والاس در اواخر دهه 90 میلادی، در تعداد زیادی از انیمیشن‌های کوتاه شرکت ظاهر شدند. اولین انیمیشنی که این دو کاراکتر را به نمایش گذاشت، سال 1997 ساخته و پخش شد. شرکت آردمن که انیمیشن‌هایش را به صورت سنتی تهیه می‌کرد سال 2006 و با فیلم‌ «شسته شده» وارد قلمرو انیمیشن کامپیوتری شد. به گفته تحلیلگران اقتصادی سینما، محصولات انیمیشنی آردمن تا به حال حدود 972 میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته‌اند. این به معنی آن است که هریک از فیلم‌های شرکت به‌طور متوسط، حدود 162 میلیون دلار فروش کرده‌اند. اهل فن می‌گویند انیمیشن‌های تک فریمی آردمن، در رده پرفروش‌ترین و موفق‌ترین انیمیشن‌های این ژانر قرار دارند. آنها در این رابطه از انیمیشن معروف «فرار مرغ‌ها» (با صداپیشگی مل گیبسون) یاد می‌کنند. تا به حال، هیچ‌یک از انیمیشن‌های تک فریمی صنعت سینما نتوانسته رکورد رقم فروش این فیلم را بشکند. فرار مرغ‌ها 226 میلیون دلار در سطح جهانی فروش کرد. حدود 107 میلیون دلار از این رقم، به سینماهای آمریکای شمالی اختصاص دارد. پیتر او ، موسس شرکت آردمن، یکی از دو کارگردان این فیلم موفق و پرفروش است. شرکت آردمن به نوعی تنها شرکت انیمیشن‌‌سازی موفق دنیای سینماست که همکاری نزدیکی با واحد انیمیشن کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی هالیوودی دارد. تعدادی از محصولات پرسروصدای شرکت‌ با همکاری مشترک کمپانی‌هایی مثل دریم ورکز، فوکس قرن بیستم و سونی ساخته شده است.

هایائو میازاکی، انیماتور سرشناس ژاپنی (که لقب والت دیزنی ژاپن را گرفته) یکی از طرفداران پروپاقرص محصولات کارتونی آردمن به حساب می‌آید. شرکت آردمن در طول سال‌های فعالیت هنری‌اش،‌ تعداد زیادی فیلمساز و انیماتور به دنیای سینما معرفی کرده است. بسیاری از آنها، انیمیشن‌هایی را برای دیگر شرکت‌ها و کمپانی‌های فیلمسازی کارگردانی کرده‌اند. این شرکت در کنار تولید فیلم‌های سینمایی، تعدادی مجموعه انیمیشنی تلویزیونی موفق و پربیننده هم تولید کرده است. اخیرا مسئولان شرکت اعلام کردند در تدارک تولید قسمت دوم «شاون گوسفند» هستند. ساخت این فیلم پس از پایان کار تولید «انسان اولیه» شروع خواهد شد و دوباره مارک برتون و ریچارد استارزاک کارگردانان آن خواهند بود. قسمت اول فیلم با هزینه‌ای 25 میلیون دلاری تولید شد و نزدیک 100 میلیون دلار در سطح جهانی فروش کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها