سفر از قرن بیستم به قرن بیست ویکم

عروسکی که لباسش را عوض نمی کند

یکی از مجموعه انیمیشن‌هایی که اخیرا از شبکه پویا برای گروه سنی خردسال و پیش‌دبستانی پخش می‌شود، مجموعه انیمیشنی «اندی پندی» محصول کشور انگلستان است که به شیوه استاپ موشن عروسکی ساخته شده است.
کد خبر: ۸۶۷۴۸۶
عروسکی که لباسش را عوض نمی کند

این مجموعه محصول سال 2002 است و سومین سری عروسکی است که با استفاده از شخصیت اندی پندی که سال‌ها از شخصیت‌های محبوب برنامه‌های کودکان بوده ساخته شده است.

جهت آشنایی بیشتر با این مجموعه موفق عروسکی که به دنیای انیمیشن هم راه یافته در زیر مروری بر تاریخچه ساخت این برنامه خواهیم داشت.

اندی پندی یک برنامه عروسکی تلویزیونی است که پخش آن اولین بار تابستان 1950 آغاز شد. نسخه اولیه برنامه اندی پندی در قالب قسمتی از یک برنامه کودک که شامل چند قسمت متنوع بود و «برای بچه‌ها» نام داشت پخش می‌شد. نام این برنامه بعدها به «با مامان تماشا کن» تغییر یافت.

در سری اولیه یک راوی داستان را برای بچه‌ها روایت می‌کرد و این برنامه به‌طور زنده از شبکه پخش می‌شد.

اما کمی بعد به این نتیجه رسیدند که در صورتی که برنامه‌ها را فیلمبرداری کنند امکان پخش مجدد آنها نیز وجود دارد و در نتیجه 26 قسمت بعدی این برنامه در سال 1952 به شیوه 16 میلیمتری فیلمبرداری شد و تا دهه 70 بارها از تلویزیون پخش شدند.

راوی این برنامه‌ها خانم ماریا برد بود که در ضمن روایت با عروسک‌ها و بیننده‌های خردسال صحبت می‌کرد.

در این سری اول که به شیوه سیاه و سفید فیلمبرداری شده بود اندی پندی یک عروسک ماریونت (عروسکی که توسط نخ‌هایی که به آن متصل است حرکت داده می‌شود) بودکه یک لباس خواب راه راه و یک کلاه بوقی بر تن دارد و ظاهری دلقک مانند دارد که در یک سبد پیک‌نیک زندگی می‌کند.

تهیه‌کننده سری بعدی این مجموعه «ماریا برد» و«فردا لینگ استون» بودند. علاوه‌بر این ماریا برد نویسنده کتاب‌های اندی پندی برای سنین خرد‌سال نیز بود.

در ابتدا اندی پندی که یک پسر‌بچه سه ساله بود و از دید این گروه سنی به ماجرا‌ها نگاه می‌کرد، تنها شخصیت داستان بود، اما کمی بعد عروسکی به نام تدی، یک خرس عروسکی و لوبی لو که یک عروسک پارچه‌ای بود و معمولا وقتی ظاهر می‌شد که اندی پندی در آن اطراف نبودند، به کار اضافه شدند،که هر سه آنها در همان سبد پیک‌نیک زندگی می‌کردند.

البته گفته می‌شد که عروسک اندی پندی را از روی پسر کوچک یکی از عروسک‌گردان‌ها طراحی کرده بودند.

در این موقع محبوبیت اندی پندی در حدی بود که داستان کمیک استریپ او در مجله کودکان روبن چاپ می‌شد وحتی در سال‌های دهه 50 یک تمبر پستی با تصویری از اندی پندی و تدی در سبد پیک‌نیک‌شان در انگلستان چاپ شد.

دهه 70 فیلمبرداری به شیوه سیاه و سفید کنار گذاشته شد و بخش کودک تلویزیون بی‌بی‌سی یک نسخه جدید رنگی 13 قسمتی از ماجرا‌های اندی پندی تهیه کرد که در آن هم از همان شخصیت‌های قبلی استفاده شده بود.

سری سوم داستان‌های اندی پندی به تهیه‌کنندگی ترزا پلامر اندروز توسط شرکت «کاس گرو هال فیلمز» در 52 قسمت پنج دقیقه‌ای به شیوه استاپ موشن عروسکی ساخته شد.

با استفاده از تکنیک‌های جدید انیمیشن این شخصیت و دوستانش به شیوه مدرن بازسازی شدند و از دست نخ هایشان خلاص شدند و حرکات نرم‌تر و سریع‌تری توانستند انجام دهند و از اتاق بازی را بیرون رفتند.

در این کار دکور اولیه سریال که در داستان‌های قبلی اتاق بازی و حیاط بود به یک روستای کامل گسترش یافت که در آن اندی، تدی و لوبی لو هرکدام در خانه‌های خودشان زندگی می‌کنند

و علاوه‌بر این چهار شخصیت جدید یعنی یک مار خجالتی به نام میسی هیسی، سگی به نام تیفو، ملوانی به نام بیلبو که یک قایق را هدایت می‌کند و یک توپ زرد و آبی جهنده به نام اوربی به گروه اضافه شدند.

این سری جدید کارتونی نیز با فضای شاد و موضوعات ساده و رنگ‌آمیزی جذاب خود در جلب مخاطب خردسال موفق بود.

تاکید داستان‌های سری اول و دوم بیشتر روی موسیقی و حرکت بود، ولی در سری سوم تمرکز بر ساختن و انجام کارها با کمک همدیگر است.

در این سری هم عروسک‌ها ی اصلی شبیه نسخه‌های اولیه طراحی شدند و اندی پندی مانند سری‌های قبلی یک لباس خواب سرتاسری راه راه آبی و سفید با کلاه بر تن دارد. در این نسخه جدید انیمیشنی علاوه‌بر راوی همه شخصیت‌ها صحبت می‌کنند.

مجموعه اندی پندی در سال 2010 شصت سالگی خود را جشن گرفت و تام کانتی راوی سری جدید در مصاحبه‌ای به شوخی گفت 60 سال است اندی پندی لباس خواب راه راه خود را عوض نکرده است.

طی این سال‌ها سری‌های مختلف این برنامه به کانال‌های تلویزیونی متعددی فروخته شده و علاوه‌بر این این کارها چندبار به صورت وی‌اچ‌اس و دی‌وی‌دی در شبکه ویدئوی خانگی عرضه شده است.

کتاب‌های داستان اندی پندی هم سالیان متوالی از کارهای پرفروش گروه سنی پیش‌دبستانی بوده است.

در حال حاضر هم نسخه‌های پی‌دی‌اف کتاب داستان‌ها و کتاب‌های رنگ‌آمیزی، آهنگ‌ها و بازی‌های مختلف اندی پندی روی سایت‌های کودکان موجود است.

دکور خانه اندی پندی در سریال استاپ موشن همراه عروسک‌های اندی پندی لوبی لو و تدی در موزه نشنال مدیا در انگلستان به نمایش گذاشته شده است.

در حال حاضر نیز عروسک‌های شخصیت‌های این برنامه تلویزیونی و لباس‌های مخصوص آنها در سایت‌های مختلفی مثل ای‌بی به فروش می‌رسند.

پریسا کاشانیان

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها